زنگنه مکانیسم عرضه نفت در بورس را تشریح کرد

گروه انرژی - زمان زیادی تا اعمال دور دوم تحریم‌ها علیه ایران نمانده و آمار‌ها حاکی از آن است که اکثر مشتریان ایران از ترس وزارت خزانه‌داری آمریکا، خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند.
در این شرایط ما با انواع تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا مواجه هستیم که بارزترین خصومت آنها در تحریم‌های نفتی علیه ما قابل مشاهده است. در همین حال کارشناسان معتقدند جهت مقابله با آن، می‌توانیم با توان بخشیدن به شرکت‌های نفتی و فروش نفت در بورس، اثرات ناشی از تحریم‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.در این میان جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مورخ 27 شهریورماه، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور را به صورت ارزی را تصویب کرد. براساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.با فروش نفت در قالب محموله‌های کوچک و متوسط به بخش غیردولتی، امکان شناسایی خریداران نفت ایران توسط آمریکا کاهش می‌یابد و این بخش با تکیه بر انگیزه، انعطاف‌پذیری و توانایی خود‌ می‌تواند از قطع شدن صادرات نفت ایران جلوگیری کند و از طرفی تسویه وجوه حاصل از فروش نفت خارج از چارچوب نظام بانکی بین‌الملل و با ارزی غیر از دلار و یورو، از بلوکه شدن درآمد نفت جلوگیری می‌کند.در همین راستا بیژن زنگنه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست درباره عرضه نفت در بورس گفت: این تصمیم توافق سران سه‌قوه بوده است و با توجه به حساسیتی که در این زمینه وجود داشت، قرار است با ۲۰ درصد تسویه ریالی و ۸۰ درصد تسویه ارزی، به صورت آزمایشی و محدود نفت در بورس عرضه شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی شود.وی در خصوص نحوه عرضه نیز توضیح داد: می‌توانیم حدود ۴۰ هزار بشکه در روز عرضه داشته باشیم‌ اما به طور کلی عرضه به صورت خرد و آزمایشی است.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه به شرکت‌های پتروشیمی نیز ابلاغ می‌شود محصولات‌شان را در بورس عرضه کنند، ادامه داد: قیمت هم مشخص است و اخیرا امکاناتی فراهم شده که بتوانند رقابت بهتری انجام دهند. طی یک ماه گذشته بورس عرصه فعالیت یکسری دلال بود و کالا به دست مصرف‌کننده نهایی و مواد اولیه به دست تولید‌کننده واقعی نمی‌رسید.وزیر نفت گفت: سال گذشته ۲۵۰ تن پت عرضه کردیم و بازار هم در تعادل قرار داشت‌ اما امسال به میزان مشابه سال گذشته عرضه شد‌ ولی تقاضا در بازار بیش از یک میلیون تن بود که مشخص می‌شود این تقاضا رانتی است و برای تولید نیست. در این سامانه‌ها هم قابل شناسایی نیستند.
وی اظهار کرد: از نظر قیمتی قرار شد سقف در بورس برای رقابت برداشته شود و فکر می‌کنم با این تصمیم، قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید.


زنگنه در مورد خوراک واحدهای پتروشیمی هم گفت: قرار است خوراک واحدهای پتروشیمی هم متناسب با تغییراتی که در قیمت ارز حاصل شد، تغییراتی کند.وزیر نفت همچنین در خصوص تصمیم آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات ایران گفت: ان‌شاءالله خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود.بیژن زنگنه در مورد نشست کمیته نظارتی روز گذشته اوپک نیز‌ اظهار کرد بیانیه این نشست را دیدم که در آن، بر رعایت پایبندی به سهمیه‌ها تاکید شده بود. نکته دیگری گفته نشده و این سازوکاری بود که دنبال آن بودیم.
وزیر نفت در مورد پیام نتیجه نشست اخیر اعضای اوپک و غیراوپک، اظهار کرد: قبل از این نشست هم صحبت و اعلام کردیم که اوپک یک سازمان مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی آمریکا نیست. دیروز هم اعلام کردم که صحبت‌های آقای ترامپ مبنی بر اینکه گفته است امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس را آمریکا تامین می‌کند و بقای آنها بستگی به حمایت و تلاش آمریکا دارد بزرگ‌ترین توهین به کشورهای دوست آمریکا در منطقه است و امیدوارم با اقداماتی که در اوپک انجام می‌شود نشان داده شود که اوپک چقدر مستقل است.زنگنه ادامه داد: در نشست نظارتی اوپک آنچه حاصل شد این بود که هیچ کس به صحبت‌های آقای ترامپ پاسخ مثبت نداد و تقریبا اوپک و غیراوپک اعلام کردند در حال حاضر نیازی به افزایش تولید نیست و اگر نگوییم این شکست سختی برای آمریکا بود، هیچ دستاوردی برای ترامپ نداشت.
وی در مورد اینکه آیا خلا نفت ایران در بازارهای جهانی در کوتاه‌مدت یا بلندمدت جبران‌پذیر است ادامه داد: در بلندمدت و میان‌مدت خلا نفت ایران جبران‌پذیر نیست. آمریکا مواردی در ذهن دارد که می‌خواهد اگر شد برای یک ماه هم صادرات نفت ایران را به صفر برساند که ان‌شاءالله این خواب تعبیر نمی‌شود.
کره‌جنوبی 3 ماه قبل خرید از ایران را متوقف کرد
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از کشورها واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند، گفت: غیر از کره‌جنوبی که سه ماه کامل است واردات از ایران را متوقف کرده هیچ کشور دیگری واردات نفت را متوقف نکرده و برخی از آنها این میزان را کاهش داده‌اند.
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر احیای کارت سوخت برای کنترل قاچاق آن از کشور اظهار کرد: احتمال دارد کارت سوخت برای کنترل قاچاق، دوباره احیا شود.