قلدری تجاری واشنگتن

ایالات متحده بزرگ‌ترین دور تعرفه‌های خود بر کالاهای وارداتی از چین به مبلغ 200 میلیارد دلار را از دیروز آغاز کرد. پکن هم تهدید کرده با تعرفه‌های تلافی‌جویانه مقابله به مثل می‌کند.
دولت دونالد ترامپ به دلیل آنچه نقض حقوق مالکیت معنوی توسط چین می‌خواند، تعرفه‌های 200 میلیارد دلار از محصولات چینی را از امروز به میزان 10 درصد افزایش داده است. لیست هدف شامل مواد غذایی، نوشیدنی و لوازم الکترونیکی است به این ترتیب در مجموع به همراه تعرفه‌های پیشین، حدود نیمی از واردات از چین شامل تحریم خواهد شد.
این تعرفه‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی 10 درصد خواهد بود ولی طبق وعده ترامپ از اولین روز سال 2019 میلادی به 25 درصد افزایش خواهد یافت. پکن هم تصمیم دارد تعرفه‌هایی بر 60 میلیارد دلار محصولات آمریکایی وضع کند که بیش از 70 درصد کالاهای آمریکایی را شامل این عوارض گمرکی تلافی‌جویانه خواهد کرد.
ترامپ گفته است اگر چین، کشاورزان یا دیگر صنایع آمریکا را با وضع عوارض مجازات کند، دولت او به سرعت در پی وضع تعرفه‌های بیشتری روی محصولات چینی به ارزش حدودی 267 میلیارد دلار بر‌خواهد آمد. اگر ترامپ بخواهد روی 267 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه در نظر گیرد آن زمان تقریبا کل محصولاتی که از چین به آن کشور صادر می‌شود مشمول تعرفه شده است.


به دنبال این حرکت، چین نیز در پاسخی تلافی‌جویانه اعلام کرد تعرفه‌های جدید بر کالاهای وارداتی از آمریکا به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از تاریخ ۲۴ سپتامبر اعمال می‌کند. پکن همچنین به شرکت‌های خارجی هشدار داد که آنها احتمالا متحمل فشارهایی از بابت این جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان خواهند شد.
این در حالی است که تعداد زیادی از اصناف و شرکت‌های آمریکایی از جمله یکسری شرکت‌های خرده‌فروش زنجیره‌ای مشهور در این کشور نظیر شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت به قانونگذاران آمریکایی نامه نوشته و شدیدا با افزایش این تعرفه‌ها مخالفت کردند و هشدار داده‌اند که این روند در نهایت خانواده‌های آمریکایی را مجازات می‌کند. یک ائتلاف از حدود ۳۰۰ شرکت خرده‌فروشی آمریکا از جمله شرکت خدماتی آمریکای شمالی ایکیا،‌ شرکت کوهلز،‌ شرکت گپ و شرکت میسیز نیز نسبت به تاثیر شدید این جنگ تجاری بر تجارت آنها هشدار داده است. گزارش شده که نماینده تجاری آمریکا بالغ بر شش هزار نامه در مخالفت با این تعرفه‌های جدید دریافت کرده است.
به گزارش شینهوا، دولت آمریکا جنگ تجاری با چین را از ماه مارس (اسفند 96) با تعرفه روی کالاهای این کشور کلید زد. ترامپ در گام اول روی 16 میلیارد دلار از اقلام چینی وارداتی تعرفه 25 درصدی اعمال کرده بود. او بعدا نیز 34 میلیارد دلار دیگر اعمال کرد و امروز هم در سومین گام خود بر 200 میلیارد دلار تعرفه بست.
پمپئو: در جنگ تجاری با چین پیروز می‌شویم
وزیر خارجه آمریکا به دنبال تشدید جنگ تجاری کشورش با چین و اعمال تعرفه‌های جدید در واردات کالاها، به آمریکایی‌ها اطمینان داد که هرگونه ضرر و زیانی در این جنگ موقتی است و در نهایت آنها از این جنگ پیروز‌ و موفق بیرون خواهند آمد.
به گزارش پایگاه هیل، این در حالی است که اخیرا انبوهی از شرکت‌های آمریکایی نسبت به ضرر و زیان و آسیب‌های این تعرفه‌های جدید و تشدید بالقوه جنگ تجاری اظهار نگرانی کردند. با این حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به دنبال حمایت از کارمندان و کارگران آمریکایی و مجبور کردن چین به پایبندی به قوانین است.
پمپئو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: می‌خواهیم به نتیجه‌ای برسیم که چین را مجبور کند رفتارش را در صورتی که می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد،‌ اصلاح کند چون شما به عنوان یک قدرت جهانی،‌ شفافیت‌ و حاکمیت قانون را در پیش می‌گیرید و اقدام به دزدی مالکیت معنوی نمی‌کنید و اصول اساسی تجارت در سراسر جهان نظیر انصاف و معامله متقابل را رعایت می‌کنید.
پمپئو خاطرنشان کرد: اینها چیزهایی هستند که مردم آمریکا طلب می‌کنند و کارگران آمریکایی نیز شایسته آن هستند. این صحبت‌های پمپئو بعد از آن مطرح شد که نماینده تجاری آمریکا دور جدید افزایش تعرفه‌ها علیه کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را نهایی کرد.
چین، آمریکا را به قلدری‌ تجاری متهم کرد
از طرفی به گزارش رویترز، دولت چین، واشنگتن را به قلدری تجاری و تهدید و ارعاب سایر کشورها در تایید خواسته‌هایش از طریق اقداماتی چون اعمال تعرفه‌های گمرکی متهم کرد. این اتهام‌زنی از سوی دولت پکن چند ساعت پس از آن مطرح شد که آمریکا و چین دست به اعمال تعرفه‌های جدید گمرکی علیه یکدیگر زدند. خبرگزاری شینهوا از قول سند محرمانه درباره مناقشه تجاری دو‌طرفه بین آمریکا و چین که توسط شورای دولتی چین منتشر شد، گزارش داد که پکن به دنبال حل این مساله است تا به نفع منافع دو طرف کار کند اما دولت جدید واشنگتن متناقض عمل می‌کند و دائما چین را به چالش می‌کشد و همین مساله باعث شده مناقشه مذکور بدتر شود.
گفتنی است شورای دولتی چین با انتشار گزارشی، آمریکا و سیاست‌های تجاری آن را به عنوان تهدیدی برای نظام تجارت آزاد چندجانبه معرفی کرد. در این گزارش دولتی، آمریکا و سیاست‌های تجاری آن به عنوان تهدیدی برای نظام تجارت آزاد چندجانبه معرفی شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: آمریکا بی‌شرمانه یکجانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی از کالاهای داخلی، و هژمونی اقتصادی را ترویج می‌‌کند و با اتهامات دروغین علیه بسیاری از کشورها و مناطق به ویژه چین، آنها را از طریق اقدامات اقتصادی همچون تعرفه‌های گمرکی تهدید می‌کند. در گزارش شورای دولتی چین بر اهمیت روابط تجاری و اقتصادی بین چین و آمریکا به واسطه ثبات و توسعه‌ای که برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند، تاکید زیادی شده است. این گزارش دولتی در بخش دیگری آورده است: نتیجه اقدامات اینچنینی آمریکا علیه کشورها به خصوص چین این است که تنش‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور در مدت زمان کوتاهی افزایش یافته است. این تنش‌ها به طور جدی به روابط اقتصادی و تجاری که طی سال‌ها از طریق کار مشترک دولت‌ها و مردم دو کشور توسعه یافته است، آسیب می‌زند و تهدید جدی برای نظام تجارت چند‌جانبه و اصول تجارت آزاد است.
اتهام جدیدآمریکا علیه پکن
از طرفی واشنگتن تصمیم دارد چین را به اقدامات خصمانه علیه آمریکا متهم کند. کاخ سفید تصمیم دارد اطلاعات‌ جدیدی را درباره اقدامات خصمانه چین نسبت به دولت و بخش خصوصی آمریکا فاش کند.
اتهام جدید از سوی دولت آمریکا به دلیل فعالیت‌های غلط و اشتباه چین در زمینه سایبری، دخالت در انتخابات و سرقت مالکیت معنوی عنوان شده است. یک منبع در کاخ سفید اعلام کرد: ما تنها روسیه را کشوری تحریک‌کننده نمی‌دانیم‌ بلکه چین نیز کشوری تحریک‌کننده است. این پورتال گزارش می‌دهد که دولت آمریکا این اطلاعات را برای اثبات اتهامات خود علیه چین منتشر می‌کند.
در گزارش آمده‌ دلیل اینکه چرا آمریکا در این وهله زمانی تصمیم به این کار گرفته مشخص نیست. دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا نیر اجازه این اقدام را صادر کرده است. همچنین احتمال می‌رود ترامپ به گفت‌وگو‌های مثبت برای حفظ رابطه خود با رییس‌جمهور چین ادامه دهد و وارد کردن این اتهامات را به مشاور خود در بخش سیاست تجاری و صنعتی واگذار خواهد کرد. گفتنی است آمریکا به دلیل خرید سامانه هوایی اس- 400 چین از روسیه، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده و موجب شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین شده است.