گمانه ها از جابه جایی در پاستور به جای تغییرات!

طاهری- با این که چندین هفته است دولت بدون سخنگو و دو وزیر به فعالیت خود ادامه می دهد در روزهای اخیر هم زمزمه هایی درباره استعفای دو تن از وزیران شنیده می شود و برخی رسانه ها هم از در پیش بودن یک خانه تکانی اساسی در دولت خبر می دهند. چندی پیش بود که نمایندگان مجلس، رأی اعتماد خودرا به علی ربیعی وزیر کار و پس از آن مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد پس گرفتند و اکنون به دنبال استیضاح وزیران صمت و مسکن هستند. این اخبار درحالی ادامه پیدا کرد که اخبار ضدونقیض از استعفای شریعتمداری از دولت مخابره شد. 
روایت ایلنا از پشت پرده تغییرات در 3وزارتخانه
روز گذشته خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا در گزارشی با اشاره به تغییرات جدید در کابینه نوشت تیمی که رایزنی‌های جدی برای به دست گرفتن سرنوشت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کار و اقتصاد را دنبال می‌کند، همه تلاش خود را به کار بسته تا از فرصت پیش آمده برای حضور نیروهایش در این سه وزارتخانه استفاده کند. این خبرگزاری سپس با وعده افشاگری درباره ماهیت این تیم و اهداف آنان ادعا کرد: اعضای اصلی این تیم را برخی از نمایندگان مجلس از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند که گویی توافقی نانوشته بین آن ها شکل گرفته است و در این زمینه با یکدیگر تقسیم کار کرده‌اند. ایلنا در ادامه گزارش خود تأکید کرد بر این اساس، تصمیم بر آن است که پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سفر نیویورک، «شاپور محمدی» به عنوان وزیر اقتصاد، «مسعود کرباسیان» (وزیر برکنار شده اقتصاد) به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و «محمد شریعتمداری» (وزیر فعلی  صنعت) به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شوند. اگر گمانه های ایلنا درست باشد، ظاهرا پس از سیف که بعد از برکناری از ریاست کلی بانک مرکزی، مشاور رئیس جمهور شد باید منتظر جابه جایی تامل برانگیز وزیران در دولت باشیم، مسئله ای که اگر صحت داشته باشد، این سوال را ایجاد می کند که چرا دولت به دنبال حفظ مهره هایی است که شرایط اقتصادی کنونی را رقم زده اند؟
گزینه های وزارت کار و اقتصاد


در ادامه گمانه زنی ها درباره جانشینان ربیعی، نامه نیوز هم در گزارشی نوشت: در این گمانه زنی اسامی افرادی دیده می شود که پیشتر در دولت، مجلس یا وزارت کار مسئولیت هایی داشته اند. از «کاظم جلالی» رئیس مرکز پژوهش های مجلس و «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور گرفته تا «رضا رحمانی» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید و «انوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی و سرپرست همین وزارتخانه. اسامی دیگری همچون «سید تقی نوربخش» رئیس سازمان تأمین اجتماعی ، «سید کامل تقوی‌نژاد» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی و حتی «بهروز نعمتی» نماینده تهران و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز در فهرست جایگزین های احتمالی ربیعی قرار دارند. در کنار نامزدهای تصدی وزارت کار، این پایگاه خبری از مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد، اسماعیل جلیلی معاون پارلمانی کرباسیان، سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و محمد خزاعی‌ترشیزی، دیگر معاون کرباسیان و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران به عنوان جانشینان احتمالی کرباسیان در وزارت اقتصاد یاد کرد.
سرنوشت شریعتمداری چه می شود؟
پایگاه خبری نامه نیوز نزدیک به اصلاح طلبان همچنین با اشاره به گمانه زنی ها درباره استعفای شریعتمداری از وزارت صمت، به نقل از یک منبع آگاه نوشت: شریعتمداری در صورت استعفا یک بار دیگر معاون اجرایی رئیس جمهور خواهد شد و این اقدام تلاشی برای کاهش نقش اسحاق جهانگیری در بخش اقتصادی دولت است.
آخوندی به بهشت می رود؟
یکی دیگر از گمانه زنی های منتشر شده در این رسانه درباره تحولات در دولت، جدا شدن عباس آخوندی از کابینه است. این رسانه مدعی شده است که عباس آخوندی به زودی کرسی وزارت مسکن و شهرسازی را واگذار خواهد کرد و به شهرداری تهران می رود تا جایگزین سید محمدعلی افشانی در این سازمان شود.  
احتمال انتصاب ربیعی به عنوان سخنگوی دولت؟
همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس، از پیشنهاد دولت به علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دو کرسی سخنگویی دولت و سفیر ایران در چین خبر داد و تاکید کرد: هنوز جوابی از سوی وی به دولت برای پذیرش یا رد این دو سمت داده نشده است. همچنین یک منبع آگاه هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره احتمال انتصاب ربیعی به عنوان سخنگویی دولت اظهار کرد: این پیشنهاد به وی مطرح شده ولی فعلا موافقت نکرده و در حال بررسی آن است. با این توصیفات باید منتظر ماند و دید در آینده ای نزدیک شاهد تغییراتی اساسی در پاستور خواهیم بود یا روحانی اصرار دارد با مهره های سابق خود اداره کشور را ادامه دهد؟