تعرفه‌ها از 35 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار رسید ماراتن چین و آمریکا در وضع تعرفه‌ها

فاطمه آقایی‌فرد- چند وقتی می‌شود که رسانه‌ها از جنگ تجاری چین و آمریکا خبر می‌دهند. بهار همین امسال بود که اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی از سوی آمریکایی‌ها خبر ساز شد و از آنطرف چین نیز در اقدامی مقابله‌جویانه، تعرفه‌های جدید خود را بر 35 میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد کرد تا حالا این جنگ هر بار با دور جدیدی از اتفاقات از میان اخبار رسانه‌ها به گوش برسد.
آن طور که خبرهای منتشر شده در سایت‌های خارجی نشان می‌دهد، این دو کشور هم‌اکنون وارد دور جدیدی از این بازی شده‌اند و بار دیگر تعرفه‌های جدیدی را علیه کالاهای صادراتی خود اتخاذ کرده‌اند. همین دیروز بود که رسانه‌های خارجی از اعمال تعرفه‌های جدید این دو کشور حکایت کردند. به گزارش رویترز، روز دوشنبه آمریکا و چین تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای وارداتی یکدیگر وارد کردند. ماجرایی‌که به باور بسیاری از تحلیل‌گران خارجی برای رشد اقتصادی دنیا کمی خطرناک است چرا که این دو کشور مالک بزرگترین اقتصاد در سطح جهان هستند. حالا آن طور که رویترز می‌نویسد، در ماه‌های گذشته آمریکا به کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار تعرفه وضع کرده و در مقابل پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه به 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه وضع کرده است که بر اساس این گزارش قرار است با برنامه‌ریزی هدفمندی به مرحله اجرا گذاشته شود. آن طور که گزارش روز گذشته رویترز نشان می‌دهد، آمریکا در ابتدا تنها 10 درصد از این تعرفه‌ها را بر کالاهای وارد شده از چین اعمال می‌کند و رفته رفته یعنی با نزدیک‌تر شدن به پایان سال 2018، میزان اعمال تعرفه‌ها را به 25 درصد خواهد رسانید. پکن نیز گفته که در حال حاضر تنها به میزان 5 تا 10 درصد از این تعرفه‌ را به کالاهای آمریکایی اعمال کرده است. این واکنش از سوی مقامات چینی در حالی مطرح است که بر اساس گزارش‌‎های رسیده هر اقدامی که از سوی آمریکایی‌ها در خصوص وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین صورت بگیرد با واکنش چینی‌ها همراه خواهد بود و هر چه ایالات متحده تعرفه‌ را افزایش دهد، چین نیز ساکت نخواد ماند. البته لازم به ذکر است که در دور اول وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی از سوی آمریکایی‌ها، پکن این اقدام ایالات متحده را متهم کرده بود و از آن به عنوان تجارت قلدرمآبانه یاد کرده بود. این گزارش به نقل از خبرگزاری رسمی شین هوا می‌نویسد، حتی چین در صورت نیاز به این اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد و اگر نیاز باشد با این کشور وارد جنگ نیز خواهد شد. همچنین از دیگر کشورها نیز برای رسیدن به خواسته‌اش در این زمینه کمک می‌گیرد. همه این تهدیدها از سوی مقامات چینی در حالی مطرح است که پکن در عین حال گفته است که خواهان مذاکره با مقامات آمریکایی است و در صورتی که این مذاکرات با احترام متقابل و کیفیت لازم اجرا شود، مایل به صحبت در این زمینه است.
حالا هم این تعرفه‌ها وارد دور افزایشی خود شده است و آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، هر دو کشور در حال حاضر مبلغ تعرفه 50 میلیارد دلاری را بر علیه کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و معلوم نیست با جنگ بین این دو کشور این داستان به پایان برسد یا با مذاکراتی که به گفته چینی‌ها باید در نهایت احترام برگزار شود. نکته قابل توجهی که در این جنگ تجاری دیده می‌شود این است که مصرف‌کننده‌های جنس چینی در ایالات متحده آمریکا حالا بیش از هر چیزی نگران افزایش قیمت کالاهای چینی هستند. چرا که تعرفه‌های گمرکی جدید باعث افزایش شدید محصولات برقی و خانگی از جمله جاروبرقی و هر گونه وسیله‌ای خواهد شد که با تکنولوژی چینی‌ها ساخته شده است و در حال حاضر در خانه بسیاری از مردم در هر نقطه از جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که محصولاتی که از آمریکا به چین صادر می‌شود شامل گاز مایع و انواع خاصی از هواپیما است که در مقایسه با محصولات چینی قابل استفاده در کشورهای دنیا از جمله آمریکا، کمتر مورد اهمیت هستند و به نظر می‌رسد که ایالات متحده در این زمینه بیشتر ضرر خواهد کرد و باید گفت که بوئینگ بزرگترین صادر کننده آمریکاست و پیش از این نیز یک چهارم هواپیماهای تجاری خود را به مشتریان چینی فروخته است. البته ناگفته نماند که در سال گذشته واردات آمریکا از چین بیش از 4 برابر صادرات این کشور به چین بوده است و بر اساس گزارش‌ها، صادرات ایالات متحده به جمهوری خلق چین از 16میلیارد دلار در سال 2000 به 116میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.
هر چه که هست حالا بنظر می‌رسد که این دو کشور وارد دور جدیدی از جنگ تجاری شده‌اند و برخی از تحلیلگران معتقد هستند که شاید چین ارزش پولی ملی خود را کاهش دهد تا شرایط را برای صادرکنندگان به کشور خود بهتر کند.