آقاي بي‌تفاوت!

«کاش می شد سید مهدی سیدعلی یا حسین زرگر نيز شانس قضاوت در این مسابقه را به دست می‌آوردند». اين نخستين واكنش عليرضا فغاني به خبر انتخابش به عنوان قاضي دربي 88 است تا او ششمين شهرآورد خود را تجربه كند. در پنج مسابقه گذشته‌اي كه فغاني داور دربي بوده اتفاقات عجيب و غريبي و رخ داده اما با توجه به اينكه فغاني برترين داور كشورمان از نظر فني است و تجربه قضاوت در ديدار رده‌بندي جام‌جهاني را نيز دارد انتخاب او مي‌تواند توجيهي منطقي داشته باشد. به هر ترتيب برخي كارشناسان اعتقاد دارند كميته داوران براي شكستن ركورد محسن تركي، قضاوت اين ديدار را به فغاني داده‌اند تا او تمام افتخارات داوري كشورمان را جابه‌جا كند. برخي ديگر اما اعتقاد دارند در حال حاضر، فغاني تنها گزينه مطمئن كميته داوران است و گزينه ديگري وجود نداشت كه در شرايط حساس فعلي بتواند قاضي دربي باشد. اما در شهرآوردهاي گذشته چه اتفاقاتي رخ داده و فغاني چه عملكردي داشته كه در عين بي‌انگيزگي، سوت دربي را خواهد زد؟ دربي 74 نخستين شهرآوردي بود كه فغاني آن را قضاوت كرد. همان ديداري كه در 10 دقيقه پاياني كارت قرمز را مقابل چشمان مهرداد اولادي گرفت و در نهايت، پرسپوليس با وجود 10 نفره شدن موفق شد سه گل توسط ايمون زايد وارد دروازه حريف كند و كري معروف 3-10-10 را در تاريخ ثبت كند. دربي 77 دومين شهرآورد فغاني بود، يك ديدار كم حادثه و پربرخورد كه در نهايت با تساوي بدون گل به پايان رسيد اما فغاني 10 بار به بازيكنان دو تيم كارت زرد نشان داد. اين ديدار نخستين دربي برانكو و منصوريان بود و همگان چشم‌انتظار كسب نخستين پيروزي استقلال در ليگ شانزدهم بودند. اتفاقي كه در نهايت رخ نداد. دربي 83 سومين قضاوت فغاني در شهرآوردها بود، ديداري كه با تساوي صفر – صفر به پايان رسيد و اتفاق خاصي نيز در آن رخ نداد. دربي 84 چهارمين ديداري بود كه عليرضا فغاني قضاوت آن را بر عهده داشت. اشتباه بزرگ او در سالم اعلام شدن گل خطاي سيد جلال حسيني تاثيري در نتيجه نداشت و در نهايت استقلال برنده بازي شد. هرچند كه هر دو تيم معتقد بودند در حق‌شان اجحاف شده، اخراج مهدي رحمتي در كنار كمتر اعلام شدن وقت اضافه بازي از مهم‌ترين دلايل اين اعتراضات بودند. دربي 86 آخرين ديدار سرخابي‌ها بود كه فغاني سوت بازي‌اش را به صدا در آورد. ديداري كه او گل سيد جلال حسيني را به اشتباه خطا تشخيص نداد و رابسون را نيز در دقيقه 28 اخراج نكرد. دو تساوي، دو پيروزي براي استقلال و يك پيروزي براي پرسپوليس، كارنامه عليرضا فغاني در شهرآوردهاي گذشته است. سوپراستار داوري كشورمان در اين سال‌ها جوركش كميته داوران بوده و قضاوت تمام ديدارهاي حساس را بر عهده داشته است. او قاضي هشتاد و هشتمين دربي خواهد بود؛ ديداري كه يك بازي معمولي نيست، سه امتياز دارد اما جنگ جذاب شفر و برانكو است، شايد دوئلي براي تعيين سرمربي بعدي تيم‌ملي.
با ذره بین به دنبال داور می‌گردیم
نوید مظفری/ کارشناس داوری
با درنظر گرفتن سیاست‌های اشتباه کمیته داوران در چندسال اخیر، باید گفت انتخاب علیرضا فغانی برای بازی دربی تنها تصمیم قابل درک این کمیته است. در حقیقت ما داور دیگری به جز فغانی نداریم که برای دربی سوت بزند.


تنها فردی که شاید می توانستیم غیر از فغانی، او را برای این بازی انتخاب کنیم، بیژن حیدری است به دلیل اینکه او کاریزمای بهتر و بیشتری نسبت به سایرین دارد. شما نمی‌توانید این بازی را به داورانی بدهید که کمک داوران‌شان در زمین با سنگ و چیزهای دیگر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، مصدوم می‌شوند و به زمین می‌افتند اما به دنبال این هستند که بازی را ادامه دهند! آیا دربی را باید به این افراد بسپاریم؟ در این دو هفته مشاهده کردیم برای زرگر که از داوران باتجربه ماست، چه اتفاقی در انزلی افتاد یا نفر دوم لیست بین المللی ما یعنی موعود بنیادی فر بعد از آن اتفاقاتی که در آبادان برایش رخ داد، به دنبال راهکاری بودند برای ادامه بازی. متاسفانه فکر نمی‌کنم در حال حاضر، آلترناتیوهای مناسبی در داوری داشته باشیم. اگر به همین 10 سال پیش برگردیم، برای همین دربی تهران، حدود چهار یا پنج داور داشتیم که به راحتی می توانستند در این مسابقه سوت بزنند. افرادی که می شد چشم بسته این بازی را به آن ها سپرد. همیشه سوال بود که کدام یک ازآن ها در دربی سوت خواهد زد اما امروز به جایی رسیدیم که باید با ذره بین به دنبال داور بگردیم و درنهایت کسی را به جز فغانی پیدا نمی‌کنیم. این بازی نمی‌تواند برای فغانی چالش درست کند. او داور شجاعی است و بارها نشان داده با بازیکن خطاکار، مدارا نمی‌کند. به نظر من این بازی چیزی نیست که برای او مشکل ساز شود چرا که او بازی‌های بزرگی را سوت زده است. سوال من این است که اگر فغانی بازی خارجی داشت، چه می‌کردیم؟ با ترس و لرز به چه کسی این بازی را می‌سپردیم؟چرا داوری ما به اینجا کشیده شده است؟ بدون شک جایی اشتباه کرده ایم که برای این نوع بازی ها داوری نداریم. تنها بازی استقلال و پرسپولس نیست. صبر کنید لیگ به بازی‌های حساس خودش برسد. در آن زمان چه خواهیم کرد؟! ایراد این کار بدون شک از کمیته داوران است چرا که سیاست گذاری جامعه داوری ما در چندسال اخیر دست این کمیته بوده است. چه اتفاقی افتاده که ما امروز داور برای این بازی مهم لیگ فوتبال‌مان نداریم؟ نمی‌گویم 10 سال پیش همه چیز عالی بوده اما دست کم، پنج داور را در یک سطح داشتیم که اگر یکی از آن‌ها به عنوان مثال مصدوم شد، دیگری را جایگزین او در یک بازی مهم و حساس کنیم. متاسفانه، هیچ انتخاب دیگری برای داوری این بازی نداشتیم و می توان گفت از روی اجبار بازی را به فغانی سپرده‌اند. همان‌طور که گفتم تنها حیدری است که شاید می‌توانستیم دربی را به او بدهیم و حتی نفر دومی نیز برای جایگزینی فغانی پیدا نمی‌کنیم.
فغاني هم انگيزه دارد هم روحيه!
علي خسروي/ كارشناس داوري
زماني‌كه براي فينال جام‌جهاني اينفانتينو دخالت مي‌كند و اختيار از كولينا مي‌گيرد تا فغاني به رده‌بندي برود و ديدار فينال را داور آرژانتيني قضاوت كند نبايد مشكلي وجود داشته باشد كه در دربي ايران نيز برخي از افراد غير از كميته داوران نظر بدهند. در واقع معتقدم اين انتخاب با نظرسنجي از سوي برخي افراد نظير رييس فدراسيون فوتبال انجام شده و مي‌توانيم بگوييم به نوعي منطقي است. به دليل آنكه چندين نفر در اين باره نظر داده‌اند تا فغاني انتخاب شود، بنابراين ما نمي‌توانيم درباره برخي مسائل صحبت كنيم اما مي‌توانم بگويم كه اگر من مسئول بودم بازي را به زرگر يا سيد‌علي مي دادم تا تجربه قضاوت در دربي را كسب كنند. هرچند كه معتقدم انتخاب فغاني مي‌تواند منطقي باشد اما شايد انتخاب يك داور جوان نيز مي‌توانست كمك‌حال فوتبال‌مان باشد. فراموش نكنيم كه فغاني مي‌خواهد ركوردشكني كند، محسن تركي تا به حال هفت ديدار شهرآورد را قضاوت كرده و فغاني در كنار مرحوم محمد صالحي با پنج قضاوت در رتبه دوم قرار دارند بنابراين، ششمين قضاوت فغاني مي‌تواند او را به تنهايي در اين جدول قرار دهد. گفت‌وگوهايي از عليرضا فغاني خواندم كه نشان مي‌داد او حسي به اين بازي ندارد. برخي مي‌گفتند ممكن است بي‌انگيزه باشد اما من فكر نمي‌كنم فغاني بي‌انگيزه باشد. او در مصاحبه‌هاي خود سياست‌هايي دارد. مطمئن باشيد او براي قضاوت‌هايش هم انگيزه دارد و هم با تمام توان قضاوت خواهد كرد. فغاني مي‌تواند داور خوبي براي دربي باشد؟ پاسخ اين پرسش مشخص نيست. هركسي داوري كرده مي‌داند كه نمي‌توان پيش قضاوت كرد و گفت بدون شك، فغاني روز خوبي را پشت سر خواهد گذاشت. در واقع هيچ‌كس نمي‌تواند درباره داوري پيش داوري كند ولي مي‌توانيم بگوييم انتخاب فغاني يك انتخاب مسئولانه بود. آنچه درباره فغاني مي‌توانم بگويم اينكه او از جمله برترين داوران دنياست و حقش است ركورد قضاوت در دربي را بشكند. من فكر مي‌كنم با توجه به حضور فغاني در جام‌جهاني و رساندن خود به بام داوري دنيا، دو تيم بايد بيش از اين به او احترام بگذارند، فغاني به جايي رسيده كه فوتبال‌مان هنوز نرسيده است. داوري ما در فينال به جايگاه ويژه مي‌رود اما فوتبال ايران در مرحله گروهي حذفي مي‌شود و نمي‌تواند صعود كند؛ بنابراين شأن داوري ايران در حال حاضر بالاتر از فوتبال ليگ برتر است. عليرضا فغاني راه دشواري را پيش رو دارد. او همواره در سال‌هاي اخير موفق شده به عنوان يكي از برترين قاضيان ميدان و در صحنه‌هاي حساس، قضاوت متعادل و بدون اشتباهي را داشته باشد و شايد اگر داور ديگري انتخاب و اشتباهي را مرتكب مي‌شد، فشارها به كميته داوران براي قضاوت نكردن فغاني بيش از پيش مي‌شد. آنچه مي‌توانم در پايان به آن اشاره كنم اينكه انتخاب فغاني از سوي كميته داوران كمترين ريسك را به همراه داشت، او داوري است كه علاوه بر دو تيم استقلال و پرسپوليس، مقبول مردم و هواداران نيز هست و مي‌تواند به كمتر شدن حاشيه‌هاي بازي كمك شاياني كند. اميدوارم اين داور خوب كشورمان بتواند در بازي روز پنجشنبه موفق ظاهر شود و بهترين قضاوت خود را پشت سر بگذارد.
10 سال پيش، دربي تجربه مهيجي براي فغاني بود
خداداد افشاريان/ كارشناس داوري
عليرضا فغاني به عنوان داور ديدار دربي 88 انتخاب شده و اعتقاد دارم اين منطقي‌ترين اتفاق ممكن براي او بود. فغاني تجربه قضاوت در فينال المپيك، يورو و ديدار رده‌بندي جام‌جهاني را در كارنامه دارد و بهترين داور كشورمان از نظر فني و اخلاقي است؛ بنابراين انتخاب او را درست و اتفاقي مثبت مي‌دانم. در واقع ما تا زماني‌كه فغاني را در داوري كشورمان داريم بايد بازي‌هاي مهم و حساس را به او بسپاريم و از ظرفيت‌هايش استفاده كنيم اما برخي كارشناسان اعتقاد دارند مي‌توانستيم به داوران جوان‌تر نيز فرصت قضاوت در دربي را مي‌داديم.
اين موضوع دو جنبه دارد؛ نخست آنكه اگر يك داور جوان، اين ديدار را قضاوت كند ممكن است اتفاقاتي رخ دهد كه قابل جبران نباشد. به عنوان مثال تصور كنيد او اشتباه بزرگي را مرتكب شود كه منجر به تغيير در نتيجه شود، آيا مي‌تواند دوباره به داوري بازگردد؟ جنبه ديگر اما اين است كه بعد از فغاني، داور ديگري را تربيت كرده‌ايم كه تجربه قضاوت در شهرآورد را دارد و مي‌تواند در مواقع حساس، كمك‌مان كند. بنابراين نمي‌توان به نتيجه قطعي رسيد كه انتخاب فغاني براي قضاوت در دربي 88 تصميم درستي بوده است يا خير. هر اتفاقي جنبه‌هاي مختلفي دارد و بايد به آن پرداخته شود؛ بنابراين نمي‌توان يك بعدي به همه اتفاقات نگاه كرد. نبايد فراموش كنيم كه پيشاني داوران ايران است و جزو افتخارات ماست كه با او هموطن هستيم و مي‌تواند بازي‌هاي حساس و مهم را براي كشورمان قضاوت كند؛ بنابراين حال كه اين انتخاب انجام شده بايد اجازه بدهيم او به بهترين شكل ممكن روي كارش تمركز كند و با جوسازي‌هاي بي‌مورد مانع داوري بي‌نقصش نشويم.
عليرضا فغاني چند سال ديگر در داوري ايران حضور خواهد داشت و مي‌تواند ركوردهاي داوري را يك به يك جابه‌جا كند؛ بنابراين در حال حاضر استراتژي حمايت از او بيشترين نتايج مثبت را به همراه خواهد داشت و مي‌تواند به برگزاري يك بازي بدون دردسر و با كمترين اشتباهات داوري كمك‌مان كند. نكته جالبي كه در اين باره لازم به ذكر است اينكه فغاني گفته حس خاصي نسبت به قضاوت در اين ديدار ندارم. به هر حال همه ما مي‌دانيم كه او بزرگ‌ترين بازي ها را قضاوت كرده شايد 10 سال پيش، قضاوت در دربي مي‌توانست براي او جذاب و مهيج باشد اما مطمئن باشيد هر داور براي قضاوت در هر ديداري، انگيزه كافي را دارد و با تمام توان خود براي بهترين قضاوتش تلاش خواهد كرد. اميدوارم عليرضا فغاني نيز در ديدار روز پنجشنبه استقلال و پرسپوليس با بيشترين تمركز وارد زمين شود و هر آنچه تجربه در بازي‌هاي مهم به دست آورده را براي ثبت نتيجه‌اي خوب در اين ديدار به كارگيرد. بدون شك هيچ بازيكن و مربي‌اي نمي‌تواند به فغاني تهمت‌هايي مثل قضاوت‌هاي رنگي بزند و اين اتفاق برگ برنده‌اي براي اواست. همه مي‌دانند اعتبار، مهم‌ترين دارايي عليرضا فغاني براي قضاوت در مسابقات است و او هرگز اعتبار خود را به سادگي به حراج نمي‌گذارد؛ بنابراين خيال‌تان از داوري بازي راحت باشد.
واکنش های فغانی طبیعی است
محمدفنایی/ کارشناس داوری
با این شرایط تصمیم عاقلانه این بود که علیرضا فغانی برای قضاوت در دربی انتخاب شود. امیدوارم دوستان و همکاران از این گفته بنده دلخور نشوند اما به نظر من با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، فرد دیگری را نمی‌توانستیم برای قضاوت در دربی انتخاب کنیم. من به عنوان فردی با تجربه در جامعه داوری، می‌گویم اگر من نیز قدرت انتخاب داشتم، به هرطریقی فغانی را انتخاب می‌کردم. امروز شرایط مساعدی برای داوری ما وجود ندارد. چند روزی است که به جامعه داوری به صورت خیلی شدید، حمله می‌شود و داوران را اذیت می‌کنند. ناهنجاری‌ها در فوتبال ما زیاد شده و به همین دلیل طبیعی است که انتخاب یک داور برای مسابقه مهمی مانند دربی، با دقت و وسواس زیادی صورت گیرد. اگر واقع بینانه نگاه کنیم، امروز شرایط به گونه ای است که تنها فدراسیون فوتبال در این مورد تصمیم گیرنده نیست و مسئولان و مقامات دیگر نیز در این مساله دخیل هستند. به اعتقاد من کار درست نیز همین است. باید این‌طور باشد که داوری شناخته شده انتخاب شود. فردی که اگر اشتباه هم کند قابل پذیرش همگان باشد؛بنابراین بهترین شخص برای این بازی فقط علیرضا فغانی می‌تواند باشد. اینکه بگوییم فغانی چندین دربی را قضاوت کرده پس نباید در این دربی داوری می‌کرد، ملاک نیست. به هرحال او، بهترین داور ما و حتی قاره آسیاست. جزو بهترین داوران دنیاست. بهترین گزینه خود او بود و به جرات می توانم بگویم اگر غیر از این تصمیمی گرفته می‌شد، ایراد داشت. البته شاید فغانی دلخوری‌هایی داشته باشد و واکنش‌های سردی نسبت به این انتخاب نشان دهد که طبیعی است. طبیعی است که فغانی این واکنش‌ها را نشان می‌دهد و به این صورت صحبت می‌کند چراکه به هرحال او نیز دوست دارد مورد آزار قرار نگیرد. متاسفانه ما امروز با مشکل تماشاگران روبه‌رو هستیم. تماشاگرانی که عصیانگری می‌کنند و این موضوع روز به روز بیشتر می‌شود. در این چند روز شاهد بودیم که داوران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. فک داور را شکستند. برای آن‌ها هیچ چیزی مهم نیست. شاید حتی برد و باخت تیم‌شان نیز مهم نباشد. این مساله، یک مساله ضدفرهنگی است.
مردم مشکلات بیرون خودشان را به داخل ورزشگاه های فوتبال می‌آورند. با این‌حال، این کار یک وظیفه است. وقتی داوری در یک کشور فعالیت دارد، هرچه بازی به او می سپارند باید سوت بزند. به عنوان مثال آیا در مسابقات جهانی می‌تواند بگوید من فلان بازی را سوت نمی زنم؟ برخی موارد وظیفه است. مانند کارها و امور اداری که فرد شاغل در آن اداره باید آن ها را انجام دهد. وقتی وظیفه‌ای را به فردی می‌سپارند، باید اجرا شود. فغانی باید درک کند دست فدراسیون برای انتخاب داور این بازی حساس، تنگ است؛ بنابراین باید بپذیرد. ضمن اینکه بعید می‌دانم این بازی بتواند تبدیل به میدانی شود که فغانی را دچار چالش کند. شاید بازی سختی باشد اما اگر قرار باشد این بازی برای فغانی چالش درست کند به اعتقاد من برای فرد دیگری، چندبرابر چالش‌ساز خواهد بود.