بگومگوی نظامی مسکو و تل‌آویو

 گروه بین‌الملل: ژنرال‌های روسیه و فرماندهان ارتش اسرائیل به دلیل خباثت تل آویو بایکدیگر درگیر شده اند. روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، منابعی در مسکو از جزئیات نشست میان فرمانده نیروی هوایی روسیه و افسران روس با فرمانده نیروی هوایی اسرائیل و خلبانانش در مسکو پرده برداشته و اعلام کردند که در این نشست درگیری لفظی و اتهام‌زنی‌ها میان دو طرف رخ داد. روسیه، اسرائیل را به واکنش نشان دادن به کشته شدن ۱۴ سرباز و افسر روس در جریان سقوط هواپیمای ایلیوشین ۲۰ روسیه در سوریه تهدید کرد.
طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه خلبان‌های اسرائیلی در ۱۷ سپتامبر هواپیمای اطلاعاتی روسیه از نوع IL-۲۰ را سپر حملات‌ سامانه پدافندی سوریه قرار دادند و این هواپیما در معرض حمله سامانه‌های دفاع هوایی سوریه قرار گرفت در حالی که ۱۵ تن از نیروهای نظامی روسیه در جریان این حادثه کشته شدند. وزارت دفاع روسیه تاکید کرده که جنگنده‌های اسرائیلی عمدا وضعیت خطرناکی را ایجاد کردند به طورکه تجهیزات اداره پرواز قادر به کمک به هواپیما نبودند در حالیکه آن آماده فرود آمدن بود و در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد و روسیه این اقدام اسرائیل را اقدامی خصمانه قلمداد کرد.
برای همین اسرائیل فرمانده نیروی هوایی خود را به مسکو فرستاد تا درباره این حادثه توضیحات لازم را بدهد اما طرفین در نهایت دچار تنش لفظی شدند. گویا طرف روس به اسرائیلی‌ها یک هفته ضرب الاجل داده است تا واکنش نشان دهد.جلسه با لحن تند طرفین به پایان رسید. 
نیروی هوایی روسیه به پوتین نتایج نشست ۲۱ دقیقه‌ای را اطلاع داد. پوتین نیز گفت که منتظر دستور من بمان و نیروی هوایی را با تمامی تجهیزاتش درحالت آماده‌باش نگه‌ دار و ۲۰ جنگنده سوخو و هشت هواپیمای آنتونوف را فورا به پایگاه حمیمیم در سوریه بفرست.


فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز دستورات پوتین را اطاعت کرد و جنگنده‌ها را به سوریه فرستاد.همچنین گفته شده سازمان اطلاعات نظامی آمریکا از طریق شنود با ماهواره از اقدام روسیه آگاه شد و به اسرائیل اطلاع داد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تماس گرفت و گفت که آمریکا به روسیه اجازه حمله به اسرائیل را نخواهد داد.
وزیر دفاع روسیه نیز در پاسخ گفت که من از تو دستور نمی‌گیرم و منتظر نظرت نمی‌مانم و هر کاری می‌خواهید بکنید. ما روسیه را قدرت بزرگ و اول جهان می‌دانیم.
در عین حال نتانیاهو با پوتین تماس گرفت و از او خواست برای یک مساله بسیار مهم صحبت کند چراکه پوتین قصد نداشت جواب نتانیاهو را بدهد. نتانیاهو در این تماس از پوتین خواست اوضاع را تشدید نکند و کابینه تمامی امور را بررسی و احتمالا با کمیته تحقیقات نظامی موافقت کند.
پوتین جواب داد که تنها با تشکیل کمیته تحقیقات نظامی هوایی موافق است و این مساله جای بحث ندارد. نتانیاهو خواهان توقف ارسال جنگنده‌های روسیه شد. پوتین جواب داد که من دستور را صادر کرده‌ام. پوتین گفت: آقای نتانیاهو ما در موضع مذاکره نیستیم بلکه در مرحله آماده‌باش و درگیری مستقیم هستیم.تماس نتانیاهو و پوتین نیز با خشم زیاد و اختلافات به پایان رسید و فورا نتانیاهو با آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل و رئیس موساد و رهبران دیگر نشست برگزار کرد.
اکنون سؤال اینجاست که آیا اسرائیل با کمیته تحقیقات نظامی و مجازات خلبانانش و فرمانده عملیات موافقت می‌کند یا خیر؟ اما در غیر این صورت اوضاع وخیم خواهد شد.
ترس اسرائیل 
روزنامه‌هاآرتص می‌نویسد که پاسخ روسیه به حادثه ساقط شدن هواپیمای IL-۲۰ در لاذقیه ممکن است به «چیدن بال‌های» اسرائیل منجر شده و منطقه پرواز نیروی هوایی اسرائیل را در حریم هوایی سوریه محدود کند. این روزنامه نوشت، اسرائیل امیدوار است که بستن حریم هوایی سوریه از سوی روسیه در مقابل جنگنده‌های اسرائیلی برای یک هفته باشد نه بیشتر و مسکو اقدام به اعمال تحریم‌های بیشتر نظیر منطقه پرواز ممنوع در سوریه به روی جنگنده‌های اسرائیلی در نزدیکی پایگاه‌های روسی در شمال سوریه نکند زیرا این مساله مانع از رسیدن جنگنده‌های اسرائیلی به مناطق واقع در شمال از طریق دمشق می‌شود.
این روزنامه در ادامه آورده است، این تدابیر ممکن است به ایجاد منطقه امن برای نیروهای دولت سوریه و حزب‌الله لبنان منتهی شود و اسرائیل همچنین نگران است که اعمال محدودیت‌های روسیه به ایران اجازه دهد جایگاه و موقعیت آن در منطقه تقویت شود.
 اسرائیل در سال‌های اخیر عادت کرده بی‌وقفه در جبهه شمالی عمل کند و بعد از ساقط شدن جنگنده اف ۱۶ اسرائیل توسط سامانه پدافند هوایی سوریه در فوریه گذشته تل‌آویو به نتایجی رسید اما به حملات خود علیه حاکمیت یک کشور دیگر ادامه داد علی‌رغم اینکه عملیاتش در آنجا 
خطرناک‌تر شده است.