تعقیب دیپلماتیک تروریست‌ها

وجود نداشتن تعریف مشترک از «تروریسم» در میان کشورهای عضو سازمان ملل متحد، یکی از خلأ‌های اساسی است که در روزگار ترکتازی  گروهک‌های تروریستی در گوشه و کنار جهان و بیش از هر منطقه‌ای در غرب آسیا به معضلی اساسی تبدیل شده است. اینچنین است که اگر چه اغلب کشورهای جهان در تروریستی بودن حادثه روز شنبه در اهواز که به کشته شدن 25 نفر شامل افراد غیرنظامی و نظامیان غیرمسلحی که در رژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس شرکت کرده بودند، تردیدی نکردند. اما گویا همین عدم توافق در تعاریف و گره خوردن منافع برخی  کشورها با حضور این گروه‌های تروریستی، مانع از برچیده شدن آن و همداستانی جهانی برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت شده است.با  وجود این آنچه در اهواز رخ داد از سوی مقامات اکثر کشورهای جهان با عنوان حادثه‌ای تروریستی محکوم شد. روند ارسال پیام‌های تسلیت و بیانیه‌های محکومیتی که از ساعاتی پس از حادثه تروریستی روز شنبه اهواز آغاز شد، روز گذشته نیز  از سوی مقامات و شخصیت‌های خارجی و سفیران کشورهای مختلف در تهران ادامه یافت. دبیرکل سازمان ملل، رؤسای جمهوری، نخست وزیران و وزرای خارجه از کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، سوریه، عراق، عمان، کویت، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بولیوی، ونزوئلا ، کره جنوبی، کره شمالی و افغانستان در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن تسلیت به مردم ایران، این اقدام تروریستی  را محکوم کردند.
سفرای سوئد، دانمارک، پاکستان، آلمان، اتریش، انگلیس و نروژ نیز از جمله سفرایی بودند که ضمن اذعان به تروریستی بودن این حادثه، با تعابیری چون «شرم‌آور» و «بزدلانه» آن را توصیف کردند.
«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز نیمه شب شنبه (به وقت تهران) حادثه حمله تروریستی در اهواز را محکوم و با خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، نوئرت با بیان اینکه «امریکا هر نوع اقدام تروریستی و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کند»، نوشت: «ما علیه آفت تروریسم افراط‌گرای اسلامی، کنار مردم ایران هستیم و در این شرایط مصیبت‌بار، با آنها ابراز همدردی می‌کنیم.»
این موضع سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در حالی بود که «گرت مارکیز» سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور در واکنشی عجیب و بدون محکومیت حادثه روز شنبه گفته بود «حکومت تهران باید بر حفاظت از شهروندان خود متمرکز باشد.» واکنشی در امتداد موضع سخیف مشاور ولیعهد امارات که روز شنبه در توئیت خود نوشت: «حمله به یک هدف نظامی، اقدامی تروریستی نیست و انتقال نبردها به داخل ایران گزینه‌ای اعلام شده است و طی مرحله آتی افزایش می‌یابد.» شاید همین رویکرد بود که سبب شد مقامات برخی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در  پیام‌های ارسالی‌شان با محکومیت هرگونه افراطی‌گری، عدم تساهل و تروریسم و خشونت علیه قدرت‌هایی که با تغذیه کردن این گونه اقدامات علیه کسانی که آنها را رقیب خود تلقی می‌کنند، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار داده اند، موضع بگیرند.


 
احضار کارداران امارات و انگلیس و سفرای  دانمارک و هلند
با وجود اعلام موضع محکومیت حادثه تروریستی اهواز از سوی مقامات کشورهای مختلف، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از احضار دیپلمات‌های چهار کشور امارات، انگلیس، دانمارک و هلند در ارتباط با موضوع حادثه تروریستی اهواز خبر داد.
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی درباره احضار کاردار امارات گفت: «در پی سخنان سخیف یک مشاور سیاسی اماراتی درخصوص حادثه تروریستی اهواز، کاردار امارات عربی متحده امروز(یکشنبه) توسط رئیس اداره سیاسی ذیربط به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اظهارات غیرمسئولانه و موهن مشاور مذکور به وی ابلاغ شد.» قاسمی افزود: «در این ملاقات به کاردار امارات هشدار داده شد حمایت آشکار از اقدامات تروریستی توسط افرادی که وابسته به مراکز رسمی اماراتی هستند، منجر به ایجاد مسئولیت برای دولت این کشور می‌شود و بی تفاوتی در قبال آن قابل پذیرش نیست.»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت خارجه و ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به آنها به دلیل اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت تروریستی اهواز بوده‌اند، خبر داد و گفت: «به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.» سفیران هلند و دانمارک ضمن ابراز تأسف از حادثه روز شنبه اظهار کردند که موارد مطروحه را فوراً به پایتخت‌های خود منتقل خواهند کرد. آنها همچنین آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق این مجرمان اعلام داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره محتوای احضار کاردار موقت سفارت انگلیس در تهران در غیاب سفیر این کشور گفت: «تأکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.»
دیپلمات انگلیسی ضمن ابراز تأسف از این حادثه و محکوم کردن آن، گفت که سفیر انگلیس در تهران (که در لندن به سر می‌برد) به محض آگاهی از این حادثه در پیامی آن را محکوم کرده و مقامات وزارت خارجه آن کشور نیز بلافاصله اقدام به اتخاذ موضع کرده‌اند. وی ادامه داد که این حملات در هر مکانی که اتفاق بیفتد، مهم است و باید با آن برخورد شود؛ چرا که تروریسم مرز نمی‌شناسد. کاردار انگلیس تأکید کرد که اعتراض تهران را فوراً به لندن منعکس می‌کند.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه  کشورمان نیز روز گذشته با اشاره به این احضارها تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دولت‌های مزبور مسببین جنایتکار و همه مرتبطین احتمالی با آنها را بازداشت و جهت حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد نمایند.» عراقچی تأکید کرد: «استانداردهای دوگانه در برخورد با تروریسم به هیچ وجه پذیرفته نیست. کشورهای غربی نمی‌توانند داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشند اما امکانات اقامتی و رسانه‌ای در اختیار آنان قرار دهند.»
انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات، البته در توییتی به احضار کاردار کشورش در تهران واکنش نشان دادو نوشت: «تحریک رسمی علیه امارات متحده عربی که با حمله اهواز تشدید شده، باعث تاسف است، موضع همیشگی امارات علیه تروریسم و خشونت به وضوح روشن است».
 
اعتراض ایران به استانداردهای دوگانه رسانه‌ای درباره تروریسم
طی دو روز گذشته استانداردهای دوگانه در برخورد با پدیده تروریسم بویژه از سوی رسانه‌های فارسی زبان وابسته به برخی کشورهای اروپایی و نیز رسانه‌هایی که با حمایت مالی عربستان سعودی در اروپا فعالیت می‌کنند، اعتراض‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.
تلویزیون فارسی زبان «ایران اینترنشنال» در اقدامی غیرحرفه‌ای، سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» را به روی آنتن زنده آورد و ضمن خوشامدگویی، به او تریبونی برای صحبت داد. این اقدام واکنش تند «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس را به دنبال داشت که ضمن محکومیت ترویج خشونت و تروریسم، وعده داد که این اقدام را به نهادهایی نظارتی ارجاع می‌دهد. حساب توئیتری شبکه ایران اینترنشنال اما اقدام خود را این‌گونه توجیه کرد که مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس‌ از آن انجام داده است  که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند، آنها ادعا کردند هدف‌شان ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه بوده و مجری شبکه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش کشید.
بعیدی‌نژاد اما با بیان اینکه «تمهیداتی اندیشیده شده که اقدام ایران‌اینترنشنال را در سطح سیاسی از طریق دولت انگلیس و در سطح حقوقی از طریق آفکام که نهاد نظارت بر شبکه‌های تصویری در لندن است، پیگیری کنیم» درباره احتمال نتیجه‌بخش بودن شکایت ایران از شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال به دلیل پخش مصاحبه با سخنگوی گروهک تروریستی که مسئولیت حادثه مرگبار اهواز را برعهده‌ گرفته است، ابراز خوش‌بینی کرد و گفت:«پیگیری‌های حقوقی و سیاسی با یک اقدام و یک نتیجه تمام نمی‌شود بلکه باید استمرار داشته باشد و قطعاً این استمرار و مستندسازی و تلاش همه‌جانبه بی‌نتیجه نخواهد بود.» سفیر ایران در لندن  افزود: «به‌طور اصولی ما از رسانه حرفه‌ای همواره دفاع می‌کنیم؛ رسانه بخشی از زندگی سیاسی و اجتماعی امروز است و رسانه‌ها نقش مهمی در تبادل تحولات سیاسی چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی دارند. اما رعایت اصول رسانه‌ای از مهم‌ترین مسائلی است که باید از سوی رسانه‌ها رعایت شود.» وزارت خارجه انگلیس نیز از  طرح شکایت تهران از شبکه ایران‌اینترنشنال از مسیر نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ها در انگلیس موسوم به آفکام  استقبال کرد و آن را بهترین گزینه دانست.

بــــرش

پاسخ سخت و غافلگیر کننده در انتظار تروریست‌ها
دولت امروز را عزای عمومی اعلام کرد

حادثه تروریستی روز شنبه اهواز از سوی گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی کشور محکوم شد. مقامات نظامی و اطلاعاتی کشور نیز بر حتمی بودن پاسخ کوبنده و غافلگیر کننده به تروریست‌ها تأکید کردند.
دولت در بیانیه ای با تسلیت به مردم دلاور خوزستان و خانواده های صبور و مقاوم شهیدان و مجروحان این حادثه، امروز ( دوشنبه) را که همزمان با تشییع پیکر شهیدان است عزای عمومی اعلام کرد . در بخشی از این بیانیه با تاکید بر پاسخ محکم و کوبنده به عاملان زبون و طراحان ذلیل این جنایت تروریستی از همه دولت ها به ویژه همسایگان خواسته شده که با اقدام صریح و قاطع، با گروه های تروریستی که در این جنایت نقش داشته یا از آن حمایت کرده اند، برخورد کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در ابتدای جلسه علنی روز گذشته مجلس، با بیان اینکه «نمایش انبوه سلاح‌های مدرن در رژه نیروهای مسلح برای قدرت‌های چپاولگر قابل تحمل نیست» قابل تحمل نبودن این قدرت و اقتدار را دلیل عملیات جنایتکارانه تروریست‌ها در اهواز دانست.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی هم با بیان اینکه «همیشه نمی‌توان با تبلیغات، خود را به خواب زد» و « ملت‌ها وقتی اُبهت نیروهای مسلح مستقل و قدرتمند ایران را می‌بینند و از طرفی دخالت‌های نظامی امریکا بر کشورشان و تحقیر مستمر آنان را مشاهده می‌کنند، دچار تردید جدی در مسلک وابستگی سیاسی می‌شوند»، افزود: «برای انحراف افکار عمومی دنیا باید این صحنه را با یک اقدام سبوعانه، تحت‌الشعاع تبلیغاتی قرار دهند تا ابعاد قدرت نظامی ایران دیده نشود بلکه به عکس با تبلیغات زیاد، عملیات تروریستی را بزرگ‌نمایی  و نشانه ضعف قدرت امنیتی ایران قلمداد کنند.»
لاریجانی در عین حال با تأکید بر اینکه «دستگاه‌های امنیتی کشور باید موضوع را جدی بگیرند، موضوع امنیت ملت مسأله‌ای نیست که تعلل در آن توجیهی داشته باشد» خواستار پیگیری ابعاد این اقدام جنایتکارانه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. جلسه این کمیسیون در مورد حادثه تروریستی اهواز عصر دیروز با حضور مسئولان ذیربط و دستگاه‌های امنیتی برگزار شد.
علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که جمعی از اعضای این کمیسیون دوشنبه (امروز) برای بررسی ابعاد این حادثه تروریستی، دیدار با خانواده آسیب دیدگان و حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای این حادثه که امروز در اهواز برگزار می‌شود به این شهر سفر می‌کنند.
امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عرض تسلیت شهادت جمعی از مردم بی‌گناه و عزیز کشورمان در حمله تروریستی اهواز، ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بدخواهان و دشمنان ملت ایران گفت: « تروریست‌های حقیر باید بدانند که پاسخی سخت و غافلگیرکننده در انتقام خون‌های پاک به زمین ریخته شده هموطنان‌مان دریافت خواهند کرد.» حاتمی با بیان اینکه «این حادثه ثابت کرد که پس از گذشت حدود چهار دهه از جنگ تحمیلی، کشور و ملت باید روحیه دفاع و مقاومت را در خود بیش از پیش تقویت کند و با توجه به تهدیدات و تجاوز مکرر دشمنان به مرزهای امنیت ایران اسلامی، دستیابی به توان دفاعی نه تنها نیاز امروز کشور است»، درباره انتخاب شهر اهواز برای حمله تروریستی توسط تروریست‌ها، افزود: «مردم شریف و غیور اهواز و شهرهای جنوبی کشور همان‌گونه که جانانه و خالصانه در دوران هشت ساله دفاع مقدس با نثار جان و مال از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع نمودند، امروز ثابت کردند که شایسته عنوان «سرزمین مقاومت»‌اند و امروز باید اهواز و شهرهای جنوبی ایران اسلامی را نماد «مقاومت در برابر دشمن اختلاف افکن» نامید.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های معزز شهدای حادثه تروریستی اهواز، به ملت ایران اطمینان داد که «در آینده نزدیک تروریست‌ها با انتقام مهلک و فراموش ناشدنی مواجه خواهند شد.» وزیر اطلاعات نیز در پیامی اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج) دنباله‌های این جنایتکاران قسی القلب را تعقیب و تا دستگیری و سپردن آنان به سرپنجه مقتدر قضایی کشور از پای نخواهند نشست و در نخستین فرصت مقتضی پاسخی کوبنده به طراحان این اقدام ضدبشری خواهند داد.