میزان ارزش تولید کنندگان نفت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آشفته بازار نفت در پرتو فضاسازی‌های ناشیانه ترامپ و اطرافیانش علیه ایران حتی آمریکای ترامپ را هم برآشفته کرده است. از یکطرف آنها بر طبل دشمنی کورکورانه علیه ایران می‌کوبند و به خیال خود تلاش می‌کنند صدور نفت ایران را تا آبانماه به صفر برسانند و از سوی دیگر از واکنش‌های حاکی از نگرانی بازار جهانی نفت نسبت به التهابات غیرمنتظره به شدت عصبانی و ناراضی شده‌اند. فشارهای اخیر ترامپ و دستیارانش به اوپک و سایر تولید کنندگان نفتی غیراوپک با این هدف و انگیزه صورت می‌گیرد که بلکه ضمن استمرار تلاش‌های کینه توزانه آنها برای کاهش صادرات نفت ایران، التهابات بازار جهانی نفت را با تشرهای بدون پشتوانه ترامپ مهار کنند و حتی قیمت نفت را کاهش دهند.
با مروری بر روند نوسانات قیمت نفت پس از خروج آمریکا از برجام بهتر می‌توان دریافت که در بازار جهانی نفت واکنش‌های نگران‌کننده‌ای نسبت به این پدیده و پیامدهای آن از جمله اعلام سیاست‌های ماجراجویانه کاخ سفید برای مقابله با صدور نفت ایران، ثبت شده است. در این دوره تقریباً سه بار شاهد کاهش نسبی قیمت نفت بوده‌ایم که عمدتاً با دستکاری و تبلیغات رسانه‌ای و آن هم از طریق رسانه‌های مرتبط با بازار جهانی نفت، با قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاهی «بازی شده است» و تقریباً بلافاصله در هر سه مورد شاهد افزایش پرشتاب و مهار نشدنی در قیمت‌ها بوده‌ایم. این بدان معنی است که در هر سه مورد، به وضوح می‌توان گفت کاهش قیمت‌ها ناشی از دستکاری و اقدام عمدی برای «مهار قیمت نفت» بوده است.
هنوز هم دقیقاً همان عوامل فشار دست اندرکارند تا بلکه چنین وانمود کنند که گویا قیمت نفت نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه در مسیر کاهش است. اما سوال این است که چرا آمریکای ترامپ تا این اندازه نسبت به قیمت نفت و در مقیاس جهانی حساس شده است و نکته مهم‌تر آنکه چرا به جای رفتارهای پنهانی گذشته، این روزها ترامپ به وضوح و از طریق رسانه‌ها به اوپک و به ویژه رژیم‌های ارتجاعی دستور می‌دهد قیمت‌ها را کاهش دهند؟


پاسخ کاملاً روشن است. اولاً ترامپ در موقعیت کاملاً شکننده و متزلزلی قرار دارد و هرگونه حرکتی در جهت تشدید نابسامانی‌های داخلی آمریکا، به منزله تیر خلاص حاکمیت ترامپ خواهد بود. اما نکته مهم‌تر اینکه انتخابات کنگره آمریکا نزدیک است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه فرآورده‌های نفتی بر دیدگاه رای دهندگان آمریکائی در پای صندوق‌ها تاثیر فوری و قطعی خواهد داشت. طبعاً از این دیدگاه ممکن است حاکمیت نسبی جمهوریخواهان بر کنگره هم به شدت آسیب ببیند و رقبای دمکرات جایگزین آنها شوند. علاوه بر این، با افزایش قیمت جهانی نفت حتی متحدان واشنگتن هم علیه سیاست‌های ابلهانه ترامپ واکنش‌های آشکارتری نشان می‌دهند که موقعیت جهانی آمریکا را بیش از امروز در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و احیاناً در مسیری برگشت ناپذیر به واگرائی روزافزونی منجر می‌شود.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که اخیراً اعتراض علیه سیاست‌های ابلهانه ترامپ، جان بولتون و سایر اطرافیان آنها به درون کنگره و نزد جمهوریخواهان هم کشیده شده و آنها علیرغم وجود ملاحظات سیاسی، برای حفظ موقعیت خود و حزبشان هم که شده، ناچارند نسبت به سیاست‌های ترامپ اعلام برائت و اعتراض کنند.
اما چرا ترامپ علیرغم آگاهی از پیامدهای سیاست‌های غیراصولی خود همچنان به ادامه آن اصرار می‌ورزد؟ پاسخ این سوال با درک ابعاد کرنش و ذلت پذیری ارتجاع عرب، کاملاً روشن است. اگرچه حمایت آشکار و نهان غرب از رژیم‌های فاسد و بی‌ریشه عرب کاملاً آشکار بود ولی ترامپ اولین کسی است که رودربایستی را کنار گذاشته و آنها را گاوهای شیرده معرفی کرده که باید به هر قیمت ممکن دوشیده شوند و اگر شیری نداشتند، باید آنها را سر برید! معنی اظهارات رسمی ترامپ این است که یا کرنش کنید و اطاعت محض نشان دهید یا با قدرت خداحافظی نمائید! رمز اصلی ذلت پذیری امروز ارتجاع عرب این است که آنها خود را در مسیری قرار داده‌اند که راه بازگشتی برای آن متصور نیست. اما باید پرسید که چرا باید دیگران هم تاوان سنگین ذلت پذیری ارتجاع عرب را بپردازند؟ دیگران اگر استقلال رای و استقلال عمل از خود نشان دهند و در چارچوب منافع ملی خود رفتار کنند، هرگز دلیلی برای همراهی حقیرانه با رژیم‌های فاسد و ارتجاعی عرب وجود نخواهد داشت. تشکیل اجلاس وزرای نفت اوپک در الجزایر در چنین شرایطی می‌تواند یک نقطه عطف تعیین‌کننده در تاریخ پرفراز و نشیب اوپک باشد. سایر اعضای اوپک باید اراده سیاسی برای حرکت در مسیر تامین و تضمین منافع ملی خود و مصالح اوپک را در میدان عمل نشان دهند و با تحکم آمریکا و ذلت پذیری آشکار ارتجاع عرب جداً مخالفت و مقابله کنند. برای سازمان اوپک شرم آور است که سیاست‌ها، تصمیمات و عملکرد آنرا یک عنصر هرزه که پیش از این شریف‌ترین شغلش کازینوداری و تجارت جنسی و برده‌داری زنان بدکاره بوده، تعیین و ابلاغ کند و آنها هم بی‌چون و چرا پذیرای آن باشند.
باقی می‌ماند نقش کشورهای تولیدکننده نفت غیر اوپک در شرایط کنونی که آنها نیز بعضاً رفتاری غیرقابل درک و پذیرش از خود نشان داده و می‌دهند. روسیه در صدر این فهرست در مقاطع مختلف رفتاری سینوسی و نامتعادل از خود نشان داده و در عین ادعای همراهی با تولید کنندگان نفت اوپک، با همدستی سعودی‌ها بازار نفت جهانی و حیثیت اوپک و تولید کنندگان نفت را یکجا به گروگان گرفته است. در چنین شرایطی رفتار غیراصولی روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپک در جهت اشباع بازار نفت جهانی و سرازیر کردن نفت بیشتر به بازار برای شکستن قیمت‌ها کاملاً سوال برانگیز تلقی می‌شود و در واقع مسکو به تمامی تولید کنندگان نفت در مقیاس جهانی از پشت خنجر می‌زند تا بلکه شاهد کرشمه ترامپ باشد. گویا رهبران کرملین فراموش کرده‌اند که در ماجرای کریمه با آنها چگونه رفتار شد و حتی بده بستان چین و روسیه را هم غرب و به ویژه ترامپ تحمل نمی‌کند. این برای پوتین و دستیارانش بسیار تحقیرآمیز است که وزیر انرژی آمریکا در مسکو آنها را تهدید کند که اگر با سیاست‌های ابلهانه ترامپ همراهی نکنند، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهند شد. همراهی پوتین با ترامپ از این پس جز این معنای دیگری ندارد که آنها از تهدیدات واشنگتن ترسیده‌اند و جا زده‌اند. تصمیمات اوپک و غیراوپک هرچه باشد، این روزها می‌گذرد ولی در تاریخ و در ذهن ملتها ثبت و ضبط خواهد شد که استقلال این کشورها چقدر می‌ارزیده است؟
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک: آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده میکند وزیر نفت عربستان: قیمت کنونی نفت برای همه رضایت بخش است بخش صنعت، معدن و تجارت 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفت تداوم محکومیت و پیام‌های تسلیت مقامات و سران کشورها نسبت به حادثه تروریستی اهواز آیا روسیه بالهای اسرائیل را در سوریه می‌چیند؟ آمریکا:آماده‌ امتیاز دادن به ایران هستیم بخشی از ناگفته‌های جنگ از زبان فرمانده دفاع مقدس میزان ارزش تولید کنندگان نفت همزمان با مراسم تشیع پیکر شهدای حمله تروریستی در اهواز هیات دولت امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد نوری شاهرودی سفیر ایران خبر داد: لغو روادید ایران برای عمانی‌ها تا 10 روز آینده اجرایی می‌شود رئیس شورای شهر: منتظر نظر وزیر کشور در خصوص رفتن یا ماندن شهردار تهران هستیم برای عیادت مجروحان و شرکت در مراسم تشییع وضعیت شهدای حادثه تروریستی اهواز رئیس بنیاد شهید به نمایندگی از رئیس‌جمهوری به خوزستان سفر می‌کند در پی سخنان سخیف یک مشاور سیاسی اماراتی، کاردار امارات به وزارت خارجه احضار شد بورس فصل پاییز را با رشد 4 هزار و 533 واحدی آغاز کرد