پیامد شایعه استعفای وزیر صمت

گروه بازرگانی- در حالی که بازار طی ماه‌های اخیر به طرز بی‌سابقه‌ای با گرانی و افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها روبه‌رو شده، از گوشه و کنار نیز خبرهایی به گوش می‌رسد که نه‌تنها سرنوشت بازار را در موقعیت بدی قرار می‌دهد‌، بلکه می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت‌ها و افزایش نگرانی و سردرگمی مردم نیز دامن بزند. اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر استعفای محمد شریعتمداری از این وزارتخانه را تایید نکرده اما برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که استعفای محمد شریعتمداری مورد قبول رییس‌جمهور هم قرار گرفته است‌. این در حالی است که روحانی روز گذشته کشور را برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرده است و معلوم نیست اگر رییس‌جمهور بود‌، چه واکنشی در مورد این استعفا نشان می‌داد.
در رابطه با استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت سناریوهای مختلفی وجود دارد. برخی بر این عقیده هستند که استعفای شریعتمداری بر اساس قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان رخ داده است اما با توجه به اینکه این قانون شامل حال وزرا نمی‌شود این احتمال بعید است. همان‌طور که به تازگی شاهد این بودیم که هفت معاون وزیر صنعت درپی ابلاغ قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان استعفا کردند‌ اما برخی دیگر بر این عقیده هستند که وزیر صنعت برای فرار از پاسخگویی در مجلس از وزارت صنعت استعفا داده چرا که قرار است استیضاح شریعتمداری سه‌شنبه در کمیسیون صنایع مجلس بررسی شود. به گفته آنها شریعتمداری قرار بود براساس امضای 70 نماینده مجلس سوم مهرماه در مجلس حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد اما تشدید مشکلات بخش تولید عاملی شده تا شریعتمداری پیش از استیضاح، خود رسما استعفا نامه خود را تقدیم دولت کند.
تایید استعفا
بر همین اساس رییس خانه اقتصاد ایران در مورد پشت پرده استعفای شریعتمداری به «جهان صنعت» گفت: وزیر صنعت روز یکشنبه به کمیسیون صنعت و معدن مجلس رفته و به صورت شفاهی استعفای خود را مطرح کرده است. از این رو نه تنها برخی نمایندگان مجلس و خبرنگاران استعفای وی را تایید کرده‌اند بلکه یک فایل صوتی نیز از استعفای شریعتمداری منتشر شده است.


ابراهیم جمیلی با بیان اینکه در شرایط حساس اقتصاد ایران، زمان استعفا، استیضاح و یا قهر کردن نیست، افزود: در حال حاضر رییس‌جمهور در کشور حضور ندارد و خبر استعفای وزیر صنعت را نیز اعلام نکرده است. بنابراین نمی‌توان خیلی به استعفای شریعتمداری تکیه کرد. این در حالی است که در شرایط بحرانی فعلی انتظار می‌رود که رییس‌جمهور منفعلانه برخورد نکند و از ایجاد تنش در فضای اقتصادی کشور جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: اگرچه استعفای وزیر صنعت در شرایط فعلی به ضرر منافع ملی و همچنین عامل آشفتگی بازار است اما با توجه به اینکه شریعتمداری طی روزهای اخیر جایگزینی را برای 7 معاون مستعفی خود در نظر نگرفته است، به نظر می‌رسد که پیش از این در فکر استعفا بوده است اما با توجه به اینکه رییس‌جمهور این خبر را تایید نکرده است، همه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
رییس خانه اقتصاد ایران همچنین در واکنش به انتقاداتی که نسبت به عملکرد وزیر صنعت مطرح می‌شود، گفت: قرار بود وزیر صنعت در کمیسیون صنعت مجلس حاضر شود و به مشکلاتی که در حوزه ثبت‌سفارش خودرو، کالاهای در انبارمانده و همچنین اوضاع آشفته بازار پاسخ دهد اما به نظر می‌رسد که وی قصد پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس را ندارد.
جمیلی همچنین خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر شرایط تولید بسیار دشوار شده و کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد که نیازمند همکاری وزرا و همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها هستیم.
مسوولیت جدید در انتظار شریعتمداری
در این خصوص همچنین رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به اینکه دو تغییر دیگر به غیر از تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت در کابینه ایجاد خواهد شد، به فارس گفت: احتمالا دو وزیر دیگر از کابینه هم تغییر خواهند کرد. البته تغییرات کابینه بعد از بازگشت رییس‌جمهور از سفر نیویورک اعلام می‌شود.
عزیز اکبریان در مورد استعفای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث استعفا مطرح نیست بلکه رییس‌جمهور قصد تغییراتی در کابینه را دارد که یکی از این تغییرات هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه شریعتمداری تابع دولت است، اظهار کرد: رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در جای دیگری به وی مسوولیت خواهد داد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده یک نفر و یا یک وزیر مانند وزیر صنعت نباید پاسخگوی وضعیت بازار خودرو باشد یا اینکه وزیر اقتصاد به تنهایی مسوول وضعیت پیش آمده در بازار ارز نیست، بلکه عوامل مختلفی باید پاسخگو باشند و نظام باید یک اندیشه جدید را برای این وضعیت معرفی کند.
اظهارات ضدو نقیض در غیاب رییس‌جمهور
این در حالی است که برخی منابع آگاه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبر استعفای شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت را تایید و اعلام کرده‌اند این موضوع چند روزی است که مطرح شده است. همچنین الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت این موضوع را تایید و اعلام کرده که این استعفا با هماهنگی رییس‌جمهور صورت گرفته است.
از سوی دیگر احمد علیرضا‌بیگی از استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و به مهر گفت: رییس‌جمهور پیش از سفر به نیویورک این استعفا را پذیرفته است. نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: مخاطب اصلی فرمایشات رهبر انقلاب در مورد تخلفات در ثبت‌سفارش‌ها و عدم رعایت اولویت‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: رییس‌جمهور برای اینکه از طرح این موضوعات از سوی نمایندگان در پیشگاه ملت جلوگیری کند، ترجیح داد با استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کند.وی افزود: در واقع رییس‌جمهور نمی‌خواست ضعف‌های این وزارتخانه و دولت در مدیریت تخصیص ارز و مشکلات تولید به آگاهی ملت برسد و وزیر با حضور در صحن علنی مجلس در جلسه استیضاح پاسخگوی نمایندگان باشد، به همین دلیل با استعفای شریعتمداری موافقت کرد.همچنین یک منبع آگاه با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ایلنا گفت: شریعتمداری دیروز از سمت خود استعفا داده است و بنابراین حضور وی در جلسه استیضاح سوم مهرماه منتفی است.در این میان گزینه‌های پیشنهادی برای سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی معاون وزیر و علی اشرف‌افخمی مدیرعامل سابق بانک صنعت و معدن مطرح شده‌اند که البته اشرف‌افخمی در این زمینه اعلام کرده که هیچ پیشنهادی در این راستا به وی نشده است.
این خبرها در حالی است که در نهایت الیاس حضرتی نماینده تهران در تماسی تلفنی با ایسنا اعلام کرده که اخبار منتشر شده به نقل از وی در رسانه‌ها پیرامون استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی رییس‌جمهور شایعه است و تا بازگشت رییس‌جمهور ایشان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به گفته وی، استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی رییس‌جمهور شایعه است.
همچنین روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر استعفای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اساس صحت ندارد. روابط عمومی وزارت صنعت اعلام کرد که استعفای وزیر صنعت تایید نمی‌شود زیرا دفتر ایشان این خبر را فعلا رد کرده است. یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: ما هم این خبر استعفای وزیر صنعت را از رسانه‌ها شنیده‌ایم در حالی که خودمان از این موضوع خبر نداشتیم. وی افزود: براساس پیگیری صورت گرفته از دفتر ایشان این خبر تایید نشد و فعلا نمی‌توانیم خبری از استعفای وی را اعلام کنیم.
بلاتکلیفی بازار
واقعیت این است که بازار طی ماه‌های اخیر در یکی از بدترین وضعیت‌های خود قرار گرفته و تصمیمات نپخته و نسنجیده در چنین موقعیتی می‌تواند به افزایش قیمت کالاها، آشفتگی بازار و همچنین نگرانی و سردرگمی مردم و فعالان اقتصادی دامن بزند. از این رو در حال حاضر نیز این نگرانی وجود دارد که با کنار رفتن وزیر صنعت به عنوان مسوول تنظیم بازار، شرایط معیشتی و اقتصادی به مراتب برای مردم سخت‌تر شود.
البته ناگفته نماند که در حال حاضر نیز با وجود اینکه شریعتمداری سکاندار این وزارتخانه است‌، شاهد نابسامانی‌هایی در بازار خودرو، لوازم‌خانگی، کالاهای اساسی‌، مواد غذایی و‌... هستیم تا جایی که حتی در مقاطع مختلف کارشناسان نسبت به عملکرد این وزیر کابینه دوازدهم انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. با این حال انتظار می‌رود که از این پس تغییرات سیاسی، صدمات کمتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کند و وزرایی سر کار بیایند که انرژی و توانایی اداره بازار را داشته باشند.