سیف ممنوع الخروج است

گروه سیاسی- اوضاع آشفته بازار ارز و سکه در ماه‌های اخیر و کارنامه ضعیف عملکردی سیف در بانک مرکزی باعث شد حسن روحانی یک ماه قبل از تمام شدن دوره مدیریت پنج ساله سیف در بانک مرکزی او را تغییر دهد. اما ظاهرا دو دختر، دو پسر و همسر ولی‌الله سیف چند ماهی است که مجوز اقامت در استرالیا را دریافت کرده‌اند و ایران نیستند. این موضوع سبب شد تا خروج سیف از کشور بر سر زبان‌ها بیفتد. بعد از آن دستگاه قضایی تصمیم گرفت به پرونده سیف رسیدگی کند و قبل از اینکه وی از کشور خارج شود عملکردش ارزیابی شود.
از این رو محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده سیف رییس سابق بانک مرکزی و اینکه آیا وی ممنوع‌الخروج است، گفت: یک بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود و پرونده هم در حال رسیدگی است زیرا متهمان دیگری از کارمندان بانک مرکزی و غیر‌بانک مرکزی دارد و پرونده در حال تحقیقات است و این فرد ممنوع‌الخروج است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و سی‌و‌یکمین نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حادثه تروریستی اهواز، گفت: به خانواده معظم این شهیدان تسلیت عرض می‌کنم و برای مجروحان این جنایت شفای عاجل مسالت دارم. این جنایت زمانی اتفاق افتاد که مردم متدین اهواز مشغول عزاداری و گرامیداشت دفاع از میهن بودند. این تروریست‌ها در این شرایط عمل خبیثانه‌ای انجام دادند و برای بار دیگر طشت رسوایی مدافعان حقوق بشر را با صدای بلندتر به صدا در‌آوردند.
وی ادامه داد: دادستان، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و سایر نهادهای قضایی باید این جنایت را کاملا تعقیب و از پلیس بین‌الملل بخواهند اینها را شناسایی کنند. دادستان و رییس کل استان و نیروهای امنیتی با کمک هم تلاش کنند هرچه سریع‌تر همه عواملی که دست به این اقدام زدند و حامیان آنها و کسانی که این تیم را همراهی کردند شناسایی کنند و تحویل قوه قضاییه دهند تا قوه قضاییه با آنها برخورد کند.
متهم پرونده سایت سکه ثامن ممنوع‌الخروج است


محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا برای سایت «سکه ثامن» پرونده‌ای تشکیل شده و کسی که در این زمینه مسوولیت داشته ممنوع‌الخروج شده است یا نه‌ گفت: اینکه جرمی در این پرونده واقع شده یا خیر باید رسیدگی شود ولی افراد شکایت کردند و وارد رسیدگی شدیم. طرف اصلی در دسترس نیست و اینکه آیا فرار کرده یا از کشور خارج شده مشخص نیست ولی دسترسی به او نیست که از آن اطلاع ندارم اما برخی خبرها هست که از کشور خارج شده است. البته به صورت غیابی رسیدگی می‌شود. این فرد حساب‌های متعددی داشته که مسدود شده و ممنوع‌الخروج هم هست البته اگر خارج نشده باشد.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اموال در حال شناسایی است و مردم اطمینان داشته باشند که رسیدگی می‌شود. مشکل قوه در این‌گونه پرونده‌ها که با آن مواجه می‌شود این است که طرف پول را می‌برد یا کم می‌آورد و مردم توقع دارند اموالشان را بگیریم ولی این زمانی است که پول باشد تا بتوانیم آن را بگیریم و قوه تلاش خودش را می‌کند. اما آیا اموال همیشه به اندازه طلب شکات وجود دارد یا خیر، باید بررسی شود. این پرونده تازه تشکیل شده و نمی‌دانم کل طلب چقدر است و اموالی که غیرمنقوله است چقدر است که بحث‌های دیگری است ولی ۶۰۰ نفر در این پرونده شکایت کرده‌اند.
تتلو غیابی محاکمه می‌شود
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت‌های اخیر امیرحسین مقصودلو (تتلو) و اینکه آیا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام ‌دهند قابل تعقیب است. در برخی از مسائلی که گفتید فردی مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و به صورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش را هم صادر می‌کند.
همچنین سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه اگر می‌گویند پول‌ها نیست، به من بگویند یا جایش را بگویم‌ گفت: کسی اگر می‌داند باید بگوید. نباید از او بخواهند مگر اینکه جایی گذاشته باشد.
اعلام احکام قطعی پرونده گمرک بوشهر
محسنی‌اژه‌ای در تشریح اسامی متهمان پرونده گمرک در بوشهر که حکم آن شهریورماه قطعی شده است، گفت: بهنام نوروزی فرزند رستن مدیرکل گمرک و ناظر گمرکات بوشهر به اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال رد مال جهت اخذ رشوه و همچنین به همین میزان جزای نقدی محکوم شده است. متهم دیگر امید محمدی فرزند نجف کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به حبس و رد مال به مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون ریال و همین مقدار جزای نقدی و سه سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.
وی افزود: الله‌قلی کمانین‌ فرزند امیرعلی کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس و‌ انفصال از خدمت و هفت میلیارد و 162میلیون و 500 هزار ریال رد مال و جزای نقدی محکوم شده است. همه متهمان نام‌برده شده علاوه بر موارد ذکر شده به 74 ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت پرونده واردات خودرو و نیز رسیدگی به اتهامات م- رضایی گفت: امیدوار بودیم در دادگاه‌های ویژه‌ای که تشکیل شده با سرعت کار انجام شود و امیدوار بودیم حکم ۳۵ نفر تا قبل از تاسوعا مشخص شود که متاسفانه نشد. البته دادگاه‌های ویژه‌ای که تشکیل شده اگر بگویند جهاد می‌کنند، مبالغه نکردم. امروز آخرین دفاع در برخی پرونده‌ها گرفته شد و با این حال امیدواریم تا آخر هفته حکم ۳۵ تا ۳۶ نفر صادر شود.
وی در خصوص م-ر نیز گفت: این پرونده در حال تحقیق است و به دادگاه نرفته است و چند متهم دیگر غیر از این فرد هم وجود دارند. از پرونده‌های واردات خودرو هم یک پرونده به دادگاه رفته و البته دادگاه نواقصی را مشاهده کرده و خود دادگاه در حال تحقیق در این زمینه است. ناگفته نماند در مورد سازمان صمت چهار نفر از کارمندان آن بازداشت هستند اما هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است.
خبرنگاری پرسید شما بارها گفته‌اید که برخی بانک‌ها حاضر نیستند علیه ابربدهکاران خود شکایت کنند، دلیل این اقدام چیست‌ گفت: برخی حاضر به شکایت نبودند و تا چند سال قبل شکایت‌ها کمتر هم بود ولی الان تعداد بیشتری شکایت می‌کنند و گاهی هم شکایت با ورود مدعی‌العموم آغاز می‌شود. این سوال که چرا به موقع شکایت نمی‌کنند را باید از خود بانک‌ها پرسید.
وی افزود: نظرم این است که اولا بانک‌ها از ابتدا اعتبارسنجی نمی‌کنند و ثانیا تسهیلات در فازبندی پرداخت می‌شود و بانک باید نظارت کند و بر فاز گذشته و کارهای آن هم نظارت کند که این اتفاق نمی‌افتد. ثالثا تضمین مناسب دریافت نمی‌شود و اگر شکایت کنند با این تقصیرها خودشان هم مقصر می‌شوند. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: تا آنجا که اطلاع دارم سرجمع معوقات بانک‌ها کم نشده اما تعداد افرادی که دانه‌درشت بودند و بدهی سنگین داشتند با اقدام دادستانی، کاهش یافته است.