همدلی واکنش‌های داخلی و خارجی به حمله اخیر یک گروهک تروریستی در اهواز را بررسی کرد

استوار در برابر ترور
روحانی: پاسخ جانیان حادثه اهواز را می‌دهیم
گروه سیاسی- امروز «ایران» مورد هدف اصلی تهاجم همه جانبه قرار گرفته است. از یک سو در شرق و از سوی دیگر در غرب کشور، نیروهای جدیدی ظاهر شده‌‌اند که چشم طمع به ایران دارند. این نیروهای جدید دشمنان قسم خورده ایران هستند. بی‌گمان این خطر در بخش‌های مهمی در داخل ایران برای ما وجود دارد که می‌تواند برای وحدت کشور بسیار مضر باشد. برای رسیدن به این نقطه باید پیش از هر کاری امکان شرایط وحدت ملی را فراهم و آن را تحکیم بخشیم.
به گفته‌ یکی از نظریه پردازان حوزه علم سیاست «باید، وحدت ملّی را با تاکید بر تاریخ ملّی حفظ کرد تا ایران را به فصل جدیدی از یک وحدت تاریخی بفهمیم و به دبستان ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها ببریم و آموزش دهیم». همه کشورهای منطقه باید بدانند که ایران به اندازه کافی کشوری قدرتمند با سابقه ملی و تاریخی است. کشوری که در اکثر دورهای تاریخی دارای وحدت و دولتی استوار بوده است. اما این بار تجزیه طلبان بانی با جلب حمایت و پشتیبانی کشورهایی که دشمنان ایران و ملت ایران هستند سعی در نابودی امنیت داخلی ایران دارند. با این حال وحدت درونی و دفاع از میهن در هر شرایطی مانع بزرگی بر سر راه همه تجزیه طلبان خواهد بود. در جریان اتفاقات خونبار اهواز رئیس‌جمهور و برخی از کشورها، شخصیت‌های سیاسی و غیر سیاسی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. برخی در خبرگزاری‌ها و برخی دیگر نیز در حساب توییتری خود این عمل تروریستی را محکوم کردند. حسن روحانی دیروز پیش از ترک تهران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در واکنش به این اقدام گروهک تروریستی «الاحوازیه» گفت: «پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی به جانیان آن داده خواهد شد و همه عوامل دستگیر و مجازات می‌شوند».


واکنش رئیس جمهور به حادثه تروریستی اهواز
حسن روحانی پیش از ترک تهران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن گرامی داشت یاد و نام سالار شهیدان و یارانش، در واکنش به حادثه خون‌بار اهواز گفت:‌ « مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز صدامیان به کشور برگزار شد، این‌ها که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند».
ریس جمهور گروهک تروریستی «الاحوازیه» را متجاوز خواند و کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس را پشتیبان این گروهک تجزیه طلب خواند. وی در این راستا افزود: «این‌ها در دوران جنگ با همین اسم‌ها از متجاوزین حمایت می‌کردند مدت‌ها داخل خاک عراق ماندند و بعد از جنگ لطف نظام ایران شامل حال آنها شد و تا زنده بودن صدام مزدور او بودند. بعد ارباب را عوض کردند. یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس تجهیز مالی آنها را بر عهده گرفت و جنایت‌های خود را متوقف نکردند».
این گروه روز گذشته جنایت بزرگی کردند به گونه‌ای که واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را به همراه داشت، این گروهک تجزیه طلب در شهری دست به این امر دست زدند که سال‌ها در دفاع مقدس ایستاد، روحانی در ایستادگی و اهمیت اهواز این گونه یادآور شد: «روزهایی بود که گلوله توپ در خود خیابان‌های اهواز می‌خورد. مردم شهر را ترک نکردند، ماندند و ایستادگی کردند. اهواز مردم شجاعی دارد از فارس و عرب و بختیاری دلاوردی کردند. بعد از جنگ هم همواره برای پیشرفت کشور تلاش کردند و مردم این شهر دیروز عزادار شدند».
از نظر رئیس جمهور متجاوزین عواملی هستند که هم پول و هم سلاح و سیاست و تبلیغاتشان از همسایگانمان در جنوب خلیج فارس تامین می‌کنند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «بچه‌هایی که باید به مدرسه می‌رفتند به شهادت رسیدند آنها که باید امروز فرزاندان خود را بدرقه می‌کردند شهید شدند و ایران از این جنایت نخواهد گذشت. روشن است که مسببان این جنایت چه کسانی بوده و به کجا وابسته هستند».
حسن روحانی در پایان سخنان خودضمن اشاره به اهمیت اراده ملت ایران در برابر چنین اتفاقاتی بر این نکته تاکید داشت که «پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی به جانیان آن داده خواهد شد و همه عوامل دستگیر و مجازات می‌شوند».
ادامه واکنش‌های جهانی به حمله تروریستی اهواز
واکنش کشورهای جهان به حمله خونین تروریستی روز گذشته در اهواز همچنان ادامه دارد. مقامات و شخصیت‌های مختلف جهان این جنایت را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند. بخشی از این واکنش ها را از نظر می‌گذرانید.
   دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل متحد در پی حمله تروریستی در اهواز و کشته شدن تعداد زیادی از افراد، شامل کودکان بی گناه ایرانی، به ملت و مردم ایران تسلیت گفت.
  وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه
وزارت امور خارجه فرانسه حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد. به گزارش صداوسیما از پاریس فرانسه در قاطعانه ترین شکل ممکن، حمله تروریستی در اهواز که منجربه کشته شدن 29 تن و دهها زخمی می باشد و در میان آنها غیر نظامیان فراوانی مشاهده می شوند، را محکوم می نماید. وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه اعلام کرد : ما به خانواده های قربانیان و همچنین مردم ایران تسلیت عرض می نماییم. ما به دقت تحول اوضاع میدانی را از طریق سفارت تمان در تهران، دنبال می کنیم. 
  وزارت خارجه عراق 
وزارت خارجه عراق در بیاینه ای حمله تروریستی روز شنبه اهواز را که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ایرانی شد را به شدت محکوم کرد .
در بیانیه ی وزارت خارجه عراق همچنین آمده به خانواده های قربانیان ، دولت و ملت ایران تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم مجروحان این حادثه به زودی بهبودی خود را به‌ دست آوردند .
حماس
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین ؛ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمله به نیروهای مسلح ایران را در شهر اهواز محکوم کرد و به رهبر معظم و ملت ایران تسلیت گفت.
مصر
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ وزارت امور خارجه مصر نیز حمله تروریستی در ایران را محکوم کرد و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.
کویت
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، امیر کویت با ارسال تلگرامی برای رئیس جمهور ایران ، حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد.
حزب الله لبنان
حزب الله لبنان عملیات تروریستی در شهر اهواز ایران را به شدت محکوم کرد حزب الله افزود دست‌های پلید شیطانی پشت این اقدام تروریستی قرار دارد که هدف از آن از بین بردن امنیت جمهوری اسلامی ایران است. این اقدام تروریستی پاسخ مستقیم و آشکار به پیروزیهای بزرگی است که محور مقاومت به دست آورده است.
بشار اسد
رییس جمهور سوریه حمله تروریستی به رژه نظامی اهواز را به دولت و ملت ایران تسلیت و در پیام تسلیت بشار اسد به رییس جمهوری اسلامی ایران آمده است:  ضمن تقدیم تسلیت قلبی خود و مردم سوریه به جنابعالی و ملت ایران، این حمله جنایتکارانه، بزدلانه و تروریستی را محکوم می کنم.
  ترکیه
وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای نیز حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد.
در این بیانیه امده است: این حمله خائنانه را به شدت محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.
جمهوری آذربایجان
 الهام علی اف در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود به جان باختگان حادثه تروریستی اهواز تسلیت گفت. در پیام رئیس جمهوری آذربایجان آمده است «رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران! خبر کشته و مجروح شدن انسان‌ها در اقدام تروریستی در کشور شما ما را به شدت ناراحت کرد این حادثه وحشتناک مارا بسیار متاثر کرد ما با محکوم کردن این اقدام تروریستی بر ضرورت مبارزه قاطعانه علیه هر نوع تروریسم و مظاهر آن تاکید می کنیم».
عمان
وزارت خارجه عمان در صفحه خود در توئیتر نوشت: سلطنت نشین عمان حمله تروریستی مسلحانه امروز به رژه نظامی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند.
وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه ای بر مخالفت این کشور با هر نوع تروریسم و خشونت در هر زمان و مکان با هر انگیزه و علتی که باشد، تاکید کرد.
قطر
به گزارش ایرنا، در بیانیه دولت قطر تروریسم و افراطی گری در هر شکل و به هر دلیلی محکوم شده است. پیش از این امیر، ولیعهد، نخست وزیر و رییس مجلس امت کویت و همچنین دولت عمان نیز این جنایت را محکوم کردند. 
علمای شیعه و سنی لبنان
تشکل «تجمع علمای مسلمین» لبنان متشکل از ده ها تن از علمای شیعه و سنی این کشور در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اهواز، آن را یکی از حلقه های زنجیر برنامه های آمریکا برای تضعیف ایران در دست کشیدن از یاری ملت های مستضعف عنوان کرد.
در این بیانیه که عصر شنبه منتشر شد، آمده است: آن‌چه امروز رخ داد، نشان دهنده هماهنگی کامل میان آمریکا و گروهک های تکفیری است؛ گروهک هایی که در طرح آمریکایی-صهیونیستی ابزاری برای ضربه زدن به همه نقاط قوت امت اسلامی هستند.
اسپانیا 
دولت اسپانیا با صدور بیانیه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد ، حملات تروریستی در اهواز را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است :اسپانیا ، حمله تروریستی امروز صبح که در جریان رژه نظامی برای گرامیداشت سی‌ و هشتمین سال آغاز جنگ ایران و عراق را که در شهر اهواز اتفاق افتاد، به شدت محکوم می‌ کند.