چند بند شرط

«قرارداد كارلوس كي‌روش تا پايان جام ملت‌ها تمديد شد»؛ اين خبري بود كه روز گذشته به صورت گسترده در رسانه‌ها منتشر شد، هرچند كه پيش از اين نيز قرارداد كي‌روش به صورت شفاهي تمديد شده بود اما با اعلام مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال، اين بار قرارداد به صورت رسمي تمديد شد تا سرمربي پرتغالي تيم‌ملي فوتبال تا پايان رقابت‌هاي آسيايي امارات روي نيمكت بنشيند. نكته جالب اينكه خبر تمديد قرارداد كي‌روش روزي منتشر شد كه مهدي تاج با جياني اينفانتينو قرار ملاقات داشت و شنيده‌ها حاكي از آن است كه تلاش‌ها براي فرار از اجراي قانون منع به كارگيري بازنشستگان، يكي از دلايل اين ملاقات است. يكي از دلايل مطرح شدن چنين شايعاتي، درخواست رييس فدراسيون فوتبال ايران براي جلسه اضطراري با اينفانتينو ذكر شده است. منابع آگاه مي‌گويند اگر اين قانون دامن‌گير تاج شود، او فوتبال ايران را تا مرز تعليق پيش خواهد برد. به هر ترتيب مطرح شدن خبر تمديد قرارداد كارلوس كي‌روش در حالي كه سرمربي تيم‌ملي فوتبال در لندن حضور دارد، موجي از شگفتي را به همراه داشت. مهدي تاج در اين باره گفته تمام مذاكرات در تركيه انجام و روز گذشته اين قرارداد رسمي شده است. براساس اظهارات رييس فدراسيون فوتبال، كارلوس كي‌روش چهار شرط را براي تمديد ذكر كرده است كه به اين شرح است: 1- استراتژی حمایت همه جانبه از تیم ملی و پشتیبانی فدراسیون از تیم ملی ٢- تلاش فدراسیون برای برگزاری دیدارهای دوستانه و فراهم‌شدن امکانات بر حسب رقیبان ٣-فدراسیون تعهد کند که حقوق بازیکنان و مربیان را حداکثر بعد از هشت روز از تاریخ اعلام شده پرداخت کند ٤- فدراسیون تعهد داده بدون هیچ مشکلی مساله بازیکنان سرباز تیم ملی حل شود. نخستين شرط براي تمديد قرارداد كارلوس كي‌روش به نوعي ياركشي سرمربي تيم‌ملي براي مقابله با باشگاه‌هاست. كي‌روش در طول سال‌هاي اخير همواره با برانكو، شفر و برخي از مربيان وطني درگيري‌هايي داشته و حال به دنبال اين است كه فدراسيون را با خود همراه كند. بند دوم اما نكته مهمي را با خود به همراه دارد. فدراسيون فوتبال هرگز نتوانسته ديدار دوستانه مهمي را با براي تيم‌ملي فراهم كند و بوليوي نيز آخرين تيمي است كه با ايران به توافق رسيده تا در مقابل شاگردان كي‌روش به ميدان برود؛ هرچند كه براساس اظهارات تاج، ايران به زودي با برزيل نيز يك ديدار دوستانه را برگزار خواهد كرد. در بند سوم، كي روش به حق درخواست پرداخت حقوق خود را در مدت زمان مقرر داشته اما فدراسيون فوتبال ايران به دليل تحريم‌ها هرگز نتوانسته دستمزد كي‌روش را به موقع پرداخت كند. ماجراي بازيكنان سرباز كه يكي از دغدغه‌هاي هميشگي فوتبال ايران است در بند چهارم ذكر شده است، فوتبال‌دوستان مي‌دانند كه در جام ملت‌هاي استراليا، حضور مهرداد پولادي و سروش رفيعي با مشكلاتي همراه بود اما در نهايت اجازه حضور آن‌ها در تيم ملي داده شد. در حال حاضر بازيكني وجود ندارد كه سرباز باشد و براي همراهي تيم‌ملي مشكل داشته باشد، مهدي ترابي كه موفق شد معافيت تحصيلي بگيرد و عليرضا بيرانوند نيز دانشجو است. سعيد عزت‌اللهي و سردار ، دو بازيكني هستند كه كي‌روش نگران آينده آن‌هاست هرچند كه آزمون از تيم‌ملي خداحافظي كرده اما به نظر مي‌رسد كي‌روش روي حضور او اصرار دارد و مي‌خواهد به هر قيمتي، زمينه بازگشت مهاجم شماره 20 تيم‌ملي را فراهم كند.
مسکن‌های سنتی بلای جان فوتبال!
ماجرای تمدید قرار داد کی روش مانند مسکنی برای جامعه فوتبال ایران است. شاید این جامعه خودش علاقه ای به استفاده از این مسکن ندارد اما به هرحال باعث می شود برای مدتی هرچندکوتاه تب و تاب انتقادات فروکش کند و مدتی صدای مخالفی شنیده نشود یا حداقل کمتر شنید شود! با اعلام مهدی تاج ،قرارداد سرمربی تیم ملی تا پایان جام ملت‌های آسیا2019 تمدید شد. البته این اعلام، اتفاق جدیدی نیست. پیش از این نیز بارها با اعلام ريیس و دیگر مقامات فدراسیون فوتبال قرارداد کی روش تمدید شده بود اما خیلی زود مشخص شد این اتفاق نیفتاده است. برای اولین بار نیست که می شنویم قرارداد کی روش تمدید شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. همین چند روز پیش بود که قراداد کی روش تمدید شده بود و رييس فدراسیون این را به همه رسانه ها نیز اعلام کرد اما سرمربی تیم ملی با لباس شخصی در محل تمرین تیم حاضر شد تا به اهالی فوتبال ایران اعلام کند این قرارداد فقط از نظر فدراسیون شما تمدید شده است! اما مساله نگران کننده، تمدید قرارداد کی روش نیست. درواقع می توان گفت در حال حاضر نگرانی اهالی فوتبال از ماندن یا رفتن شخص کی‌روش نیست بلکه نگرانی ها به آینده نیمکت تیم ملی مربوط می شود. با اتفاقاتی که افتاده و رفتارها و واکنش هایی که از افراد درگیر با تیم ملی دیده ایم، می توان نتیجه گرفت که کی‌روش سال بعد در ایران نخواهد ماند. شاید این آخرین دوره همکاری او با تیم ملی ایران باشد. به وضوح حس می شود که او آینده روشنی را برای خودش تصور نمی کند و از طرفی نیز فدراسیون فوتبال ایران تا کنون بهای زیادی برای حمایت از کی روش داده است. فدراسیون خیلی تلاش کرد کی روش را تا پایان جام ملت ها نگه دارد و اگرچه این تلاش، فشار زیادی را روی دوش مسئولانش گذاشت اما خواسته خودش را عملی کرد؛ با این حال مشخص است که این فشار در طولانی مدت بیشتر نیز می شود و شاید فدراسیون توان تحمل آن را در آینده نزدیک نداشته باشد. بنابراین انتهای مسیر فدراسیون-کی‌روش به خوب دیده می شود.
کی روش می رود و تیم ملی زیر و رو می شود. بازیکنان بیشتری از تیم ملی خداحافظی می کنند و نیمکت تیم ملی نیز خالی می شود. شاید تا مدتی اثری از تمرین و اردوی تیم ملی نباشد و شاید هدایت تیم برای برگزاری چند اردوی نمایشی به فرد شناخته شده ای سپرده شود اما چیزی که مشخص است، این بوده که فدراسیون فوتبال برنامه ای برای پس از جام ملت ها ندارد. به نظر می رسد فدراسیون در تلاش است در حال حاضر جام ملت ها را بدون تلخی به پایان برساند؛ به خصوص در وضعیتی که ادامه کار مهدی تاج نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و مشخص نیست که او در سال1398 همچنان اداره امور را دردست دارد یا اینکه جای خودش را به فرد دیگری خواهد داد. برنامه تیم ملی برای جام جهانی 2022 قطر مشخص نیست درحالی که همه می دانند کشورهایی که به دنبال نتیجه گیری در جام جهانی هستند، برنامه های چهار وحتی پنج ساله را پایه‌ریزی می‌کنند. امروز صحبت از تمدید قرارداد کی روش تا پایان سال جاری است اما اگر او برود چه کسی جایگزینش می‌شود که بتواند پیشرفت بهتری را به فوتبال ما تزریق کند. اگر قرار است کی روش بماند، چه تمهیداتی برای ادامه کار او و پیشرفت بیشتر تیم ملی با هدایت او در نظر گرفته شده است؟ آیا فوتبال ما در جام جهانی قطر صعود از مرحله گروهی را تجربه می کند یا اینکه دوباره با صلوات و دعای مردم، گل نمی خوریم تا به جام جهانی برویم و خودی نشان بدهیم و برگردیم؟! دستاورد ما از جام جهانی 2018 چه بوده است؟ آیا هدف‌مان فقط اذیت کردن اسپانیا و پرتغال بود یا اینکه درس های خوبی از این جام جهانی شگفت آور کسب کردیم؟ اگر درس گرفتیم آن را کجا استفاده خواهیم کرد؟ این درس چقدر به موفقیت ما در جام جهانی بعدی کمک می کند؟ آیا در نوع نگاه و نوع برنامه ریزی ما تغییری به وجود آمده است؟ اگر بله، چه زمانی شاهد آغاز برنامه های جام جهانی 2022 خواهیم بود؟ فوتبال ایران بیشترین ضربه را از همین برنامه های مقطعی می خورد؛ برنامه هایی که مسکن وار به بدنه بیمار فوتبال تزریق می شوند تا درد آن پنهان شود و مدتی سرگرم باشیم! امروز رسانه ها با شور و حرارت زیادی از تمدید قرارداد کی روش تا پایان تورنمنت آسیایی صحبت می کنند اما آیا کسی از خودش سوال کرد که پس از جام ملت ها چه برنامه‌ای برای تیم ملی خواهیم داشت؟! برنامه تیم ملی فوتبال برای جام جهانی بعدی باید از همین امروز اجرایی شود و اظهاراتی مانند مذاکره می کنیم، تلاش می کنیم و... را نمی‌توان برنامه ریزی و هدف‌گذاری دانست.


شروط قرارداد کی‌روش را درک نمی کنم
صادق درودگر/ مدير فوتبال
قرارداد کارلوس کی روش طبق آنچه در رسانه های معتبر اعلام شد، با چهار شرط تنظیم شده است تا او حداقل تا پایان جام ملت های آسیا که در سال 2019 و در کشور امارات برگزار می شود، هدایت تیم ملی را بر عهده داشته باشد. این شروط برای من قابل درک نیست. البته من ارتباطی با تیم ملی ندارم و به نظر فدراسیون فوتبال احترام می گذارم. شاید مسئولان فدراسیون چیزی می دانند که ما در جریان آن ها نیستیم اما نظر من این است که باید به زیرساخت های فوتبال‌مان توجه کنیم. یعنی شرایط بهتری را برای فعالیت باشگاه های فوتبال، بازیکنان و مربیان فراهم کنیم. به اعتقاد من اگر شرایطی به وجود بیاید که فوتبالیست های ما در سنین نوجوانی و جوانی و در واقع در زمانی که زمان بلوغ فوتبال‌شان است، بتوانند بهتر رشد کنند خیلی بهتر از این است که تمام تمرکزمان را روی تیم بزرگسالان بگذاریم. بنابراین همان‌طور که گفتم من این چهار شرط را درک نمی‌کنم. شاید مسائل بزرگ‌تر وکلان تری هست که ما نمی دانیم و از آن ها بی‌اطلاع هستیم. برخی از دوستان سوال می پرسند که آیا تمدید قرارداد 6 ماهه می تواند دردی از فوتبال ما دوا کند؟ من می گویم باید فراتر از این نگاه کرد. به عنوان فردی که سال هاست در این فوتبال حضور دارم و فعالیت می‌کنم، معتقدم استراتژی فوتبال ما باید به گونه ای باشد که در وهله اول زیرساخت‌های‌مان را تقویت کنیم. اگر این اتفاق بیفتد تیم ملی ما خود به خود تقویت می شود و بسیاری از مشکلات برطرف خواهند شد. در واقع من با مسکن دادن برای حل مشکل بیماری یک بیمار موافق نیستم بلکه اعتقادم این است که باید منشأ بیماری را از بین ببریم. ممکن است عده ای بگویند رفتن کی روش، تیم ملی را دچار چالش می کند چرا که گزینه بهتر یا حداقل در سطح او سراغ نداریم اما به نظر من مربیان زیادی در دنیا هستند که در رده ملی فوتبال کار می کنند. خیلی از آن ها دستمزد کمتری نسبت به کی روش دارند. این‌طور نیست که فقط کی روش برای ایران و ایران برای کی روش ساخته شده باشند. هرکدام از ما می توانیم بدون دیگری زندگی کنیم و دنیا به آخر نمی رسد. بند مربوط به حل مشکلات بازیکنان سرباز نیز موضوع دیگری است که برای من مفهوم نیست اما در این مورد نمی خواهم صحبتی داشته باشم. فقط امیدوارم و آرزو می کنم که این اتفاقات و ماجراها در نهایت به موفقیت تیم ملی منتهی شود. امیدوارم در جام ملت ها نتیجه خوبی بگیریم تا مردم دلیلی برای شاد شدن داشته باشند. موفقیت تیم ملی موفقیت همه ماست و دوست داریم که در این مسابقات به موفقیتی برسیم که دوباره قاره آسیا به فوتبال ما ایمان بیاورد. برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که اتفاقات خوبی برای فوتبال ما در کشور امارات بیفتد.
شروط صوری در قرارداد کی‌روش
بیژن ذوالفقارنسب/ کارشناس فوتبال
حمایت همه جانبه و پشتیبانی فدراسیون از تیم ملی، تلاش فدراسیون برای برگزاری دیدارهای دوستانه، پرداخت حقوق بازیکنان و مربیان حداکثر طي هشت روز و حل مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی. دقت در این بندها که شروط تمدید قرارداد کی روش هستند، نشان می دهد که فقط بند سوم این قرارداد می‌تواند یک بند عملیاتی باشد. بقیه آن ها همیشه جاری بوده است. چه کسی از تیم ملی حمایت نکرده یا نمی خواهد حمایت کند؟ چه کسی نمی‌خواهد که تیم ملی بازی های تدارکاتی خوب داشته باشد؟ چه کسی نمی خواهد که مشکل سربازی بازیکنان تیم ملی حل شود؛ هرچند که این یک موضوع قانونی و فراورزشی است. فقط بند پرداخت حق و حقوق است که باید اجرا شود. به نظر من این قرارداد فقط یک شرط دارد و سه شرط دیگر در واقع صوری هستند. به نظر من از این چهارشرط، سه شرط آن همیشه پیگیری شده است. مگر بازی های تدارکاتی را خود کی روش تعیین نمی‌کند؟ او چه بازی‌اي را می‌خواسته که عملی نشده است؟ همه بازی ها را خودش به کمک عواملی که دارد، هماهنگ می کند. مگر بازی با سیرالئون را به او تحمیل کردند؟ بازی با تیم های درجه سه و چهار که همیشه عملیاتی شده است. تنها بحث حق و حقوق است که در این قرارداد اهمیت دارد. سه بند باقی مانده را به نظرم به عنوان پوشش مطرح کرده است تا خواسته اصلی خودش را مطرح کند. این بندها و خواسته ها همیشه تکرار می شوند اما سوال اینجاست که چه کسی در این کشور از تیم ملی حمایت نکرده است که حالا این مساله به عنوان شرط قرارداد مطرح می‌شود؟ در واقع تمام این صحبت ها و کشمکش ها برای این است که به موقع حق و حقوقش را دریافت کند و همیشه همین‌طور بوده است.
در مورد بند بازیکنان سرباز باید بگویم که این مساله حتی دست وزارت ورزش هم نیست. این یک مساله حکومتی و دولتی است و به کی روش مربوط نمی شود. او تنها می‌خواهد به چند فوتبالیست لژیونر کمک کند. این مساله جزو وظایف او نیست که به آن اصرار دارد و پیگیری زیاد می کند. به نظر من از این مورد نیز به عنوان ابزار فشار استفاده می کند. به این مساله نیز باید اشاره کنم که حفظ کی روش تا پایان جام ملت ها کار خوبی بود. او و بازیکنان از یکدیگر شناخت و آگاهی خوبی دارند و این مساله باعث می‌شود تا بتوانیم بهتر نتیجه بگیریم. با آشفتگی به این مسابقات نمی رویم. شاید اگر جا به جایی رخ می داد، بنیان تیم ملی به هم می ریخت و در این صورت شاید تجربه تلخی در جام ملت ها به دست می آوردیم. این کار به نظر من عقلانی بود. به نظر من تنها کار مثبتی که فدراسیون در آستانه بازی های آسیایی انجام داده، این مساله است. بعد از آن وقت زیادی داریم تا برای جام جهانی بعدی تیم را آماده کنیم.