احضار سفیر پاسخ قاطع به میزبانی از تروریست‌ها نیست

سرویس سیاسی-حمله تروریستی 31 شهریورماه عناصر گروهک تروریستی الاحوازیه به رژه نیروهای مسلح اهواز که به شهادت و مجروحیت ده‌ها تن از هموطنمان انجامید موجی از خشم و انزجار از عاملان این فاجعه و همچنین حامیان غربی این گروهک‌های تروریستی را به همراه داشت.
محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز برای همراهی با احساسات مردم و افکار عمومی به فاصله کوتاهی از وقوع این حمله تروریستی طی پیامی وعده پاسخ سریع و قاطعانه به حامیان این تروریست‌های منطقه‌ای را داد و نوشت‌: «‌ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.»
در حالی‌که کشورهای اروپایی نظیر دانمارک، هلند و انگلیس به عنوان حامیان اصلی این گروهک تروریستی تجزیه‌طلب، سال‌هاست میزبانی این تروریست‌های الاحوازیه را برعهده ‌دارند و تریبون‌های رسانه‌ای خود را در خدمت آنها  قرار داده‌اند‌، انتظار می‌رفت وزارت امور خارجه به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول به تقاص خون‌های به ناحق ریخته شده هموطنانمان بدون تسامح و تساهل موضع و برخوردی قاطعانه در برابر کشورهای حامی تروریست‌ها داشته باشد‌، اما متاسفانه این بار هم به رویه سال‌های اخیر در برابر گستاخی‌ها و اقدامات بی‌شرمانه کشورهای غربی در موضعی کاملا منفعلانه صرفا به احضار سفرای این کشورها و بیان اعتراض بسنده کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت که سفرای هلند و دانمارک و کاردار موقت انگلیس در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه احضار شدند و ضمن اعتراض شدید ایران نسبت به اقامت برخی اعضای این گروه در کشورهای اروپایی، تاکید شد که این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند، در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.


قاسمی همچنین گفت که در جریان این احضارها که به‌صورت جداگانه توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه صورت گرفت به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده‌اند، شدیداً اعتراض شد. به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.
گفتنی است در کنار ده‌ها حوادث تلخ بین‌المللی علیه منافع ملت ایران در چهار سال اخیر و انفعال آزاردهنده وزارت امور خارجه، اتفاقات دردناک اخیر از جمله مواردی بود که انتظار می‌رفت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح ممکن واکنش راهبردی نشان بدهد. اما ظاهرا دستگاه عریض و طویل وزارت امورخارجه بنا ندارد از انفعال آزار‌دهنده موجود خارج و نسبت به اقدامات سخیف و جنایتکارانه دولت‌های فرصت‌طلب اروپایی واکنش شدید و درخور توجهی نشان بدهد.
اغراق نیست اگر بگوییم انفعال و وادادگی محرز وزارت امور خارجه در ماجرای تاسف‌آور اخراج دو دیپلمات ایرانی از کشور هلند، اکتفا به احضار سفیر و عدم اجرای اصل«عمل متقابل»‌، سکوت غیرقابل توجیه در برابر برگزاری نشست ننگین سالانه گروهک خون آشام منافقین در پاریس، عدم هرگونه واکنش به تعرضات مکرر به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورمان در اروپا و سیاست تسامح و تساهل با کشورهای میزبان گروهک‌های تروریستی، بستر گستاخی اروپایی‌ها برای حمایت از چنین جنایت‌های خونباری علیه هموطنانمان را فراهم کرده و دولت‌های اروپایی و تروریست‌های ساکن اروپا را در انجام چنین اقداماتی علیه کشورمان جری‌تر کرده است.
عدم واکنش قاطعانه وزارت امورخارجه در قبال این وقایع تلخ بر ضد منافع ملی و مردم کشورمان جای تاسف فراوان دارد و به‌طور قطع استمرار این روند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد ساخت و ملت مظلوم ایران هر روز شاهد جنایت و خیانتی دیگر علیه خود توسط غربی‌های خواهند بود.