آغاز سال تحصیلی جدید 14 میلیون دانش‌آموز به خانه دوم رفتند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور با حضور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت در منطقه 9 تهران، زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را به صدا درآورد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم با بیان اینکه روز اول مهر سرآغاز تلاش و کوشش برای یادگیری، اندوختن سرمایه‌های علمی و معنوی در سراسر کشور است، اظهار کرد: امسال این ایام مصادف است با سالروز فداکاری‌های سرور و سالار آزادگان اباعبدالله حسین(ع) و یارانش که مردم امسال باشکوه‌تر از همیشه این مراسم را برگزار کردند.
روحانی افزود: اگر بگوییم همه چیز از مدرسه شروع می‌شود یا دقیق‌تر همه چیز از خانه به مدرسه شروع می‌شود، سخنی به گزاف نگفته‌ایم و همه معلمین، برنامه‌ریزان و مسئولان آموزش و پرورش در سراسر کشور بدانند که فاصله خانه تا مدرسه باید کوتاه شود.
طرح سؤال مهر


وی مهارت آموزی را موضوع دیگر سخنان خود عنوان کرد و گفت: سؤال مهر امسال هم در همین رابطه است، پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و برای امسال چه انتظاراتی دارید؟ چه کسی به شما بیشتر کمک کرده، کدام معلم بیشتر کمک کرده است؟ کدام مهارت برای شما برای آینده زندگی از مهارت‌های بسیار ساده تا سخت مهم‌تر است؟
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود یاد قهرمانی‌های رزمندگان در ایام دفاع مقدس که در 38 سال پیش آغاز شد را گرامی داشت و با تسلیت حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز گفت: متاسفانه در این حادثه مردم عزیز، نوجوانان و کودکان ما به دست عواملی که همه پول، سلاح، سیاست و تبلیغات آنها از همسایگان جنوب خلیج‌فارس آغاز می‌شود به خاک و خون کشیده شدند.
وی گفت: در این حادثه برخی عزیزان که باید امروز یا سال‌های آینده به مدرسه می‌رفتند و پدران و مادرانشان که شادمان از آغاز سال تحصیلی باشند، داغدار شدند.
افتتاح 59 مدرسه در مناطق زلزله زده کرمانشاه
همزمان با مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، 59 مدرسه از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس‌جمهوری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه افتتاح شد.
تحول در نظام آموزش‌وپرورش
بر اساس سند تحول
وزیر آموزش‌وپرورش هم در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: همزمانی ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش با بازگشایی مدارس می‌تواند نگاهی جدید به درس آموخته‌های حادثه کربلا به ما ارائه کند.
سید محمد بطحایی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی گذشته تحول در نظام آموزشی و پرورشی را بر اساس سند تحول و با دو رویکرد انجام داد؛ اولین اقدام تحول در محتوا و متن برنامه درسی و آموزشی بود که سرآغاز اجرای برنامه‌های مهارت‌آموزی بر اساس تأکید ریاست جمهوری در مهرماه سال ۹۶ بود. این رویکرد با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ۸ استان کشور به‌صورت آزمایشی برای دانش‌آموزان متوسطه اول آغاز شد که ادامه آن در سال تحصیلی جاری در همه استان‌های کشور را خواهیم داشت.
بطحایی، تقویت فعالیت‌های پرورشی متناسب با شرایط و نیازهای فردی دانش‌آموزان و حذف آزمون‌های مکرر و زائد از مدارس ابتدایی و تأکید بر عدم استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی در این مقطع را از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: این اقدامات باعث تحول تقویت نشاط و سرزندگی و علاقه‌مندی به یادگیری در دبستان‌ها است.
نواختن زنگ دانش‌آموز شهید
 همزمان با آغاز سال تحصیلی
دیروز همچنین آیین نواخته شدن زنگ دانش‌آموز شهید با حضور، محمد علی افشانی، شهردار تهران، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و خانواده‌های معظم شهدای دانش‌آموز در گلزار بهشت زهرا (س) و با شعار «دانش‌آموزان دیروز، آموزگاران امروز» برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با ‌اشاره به تقارن برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموز با شروع سال تحصیلی گفت: امیدواریم که از دعای خیر 36 هزار دانش‌آموز شهید و حدود پنج هزار معلم شهید که جان خودشان را برای برقراری قسط و عدل و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی فدا کردند، بهره‌مند شویم و با دعای این شهدا تعلیم و تربیت قوی‌تر از گذشته خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه آموزش‌وپرورش و مدرسه باید به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت خود دنبال کند، تمرین ازخودگذشتگی‌ها و ایثار برای کشور و دین و پایداری و استقامت برای آموزه‌های ملی و میهنی و دینی است و آنچه در مدرسه دانش‌آموزان باید تمرین کنند، تمرین از خود گذشتن برای دیگری، برای کشور و برای بقای اصالت‌ها و آموزه‌های دینی است.
اولتیماتوم پلیس به سرویس‌های مدارس
فاقد استانداردهای لازم
فرمانده انتظامی پایتخت نیز دیروز در اولین روز بازگشایی مدارس در دبیرستان شاهد جوادالائمه(ع) در منطقه 7 تهران حضور یافت.
به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در اولین روز مهر همانطور که قول داده بودم تمام ماموران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از ساعت 6 صبح در معابر مستقر بودند تا انضباط،‌ امنیت و آرامش را ایجاد کنند.
رحیمی با بیان اینکه کوچکترین مشکل ترافیکی نداشته‌ایم، افزود: تا 15 روز اول مهرماه پلیس تهران در آماده‌باش کامل است به خصوص در ساعات صبح و بعدازظهر هنگام آغاز به کار و اتمام فعالیت مدارس.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم نصب آرم سرویس مدارس، گفت: در بحث سرویس مدارس نقش مدیران مدارس حیاتی است؛ چون خانواده‌ها به مدارس مراجعه کرده و از مسئولان انتظار دارند تا خودروهایی را برای فرزندانشان در نظر بگیرند که استاندارد ایمنی لازم را داشته باشند.
رئیس‌ پلیس پایتخت تصریح کرد: سرویس‌های مدارسی که استانداردهای لازم پلیس، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری را نداشته باشند در مرحله اول به آنها تذکر داده شده و از آنها تعهد اخذ می‌‌شود؛ در مرحله بعدی پلیس از فعالیت آنها جلوگیری خواهد کرد چرا که امنیت و آرامش دانش‌آموزان مدنظر پلیس است.