اجرای طرح روز بدون خودرو در 7 شهر ایران

مهسا قوی قلب
خبرنگار
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید همچون سال‌های گذشته وضعیت ترافیک پایتخت و بسیاری از کلانشهرها با مشکلاتی مواجه است. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز معتقد است:سال تحصیلی جدید در پایتخت در حالی آغاز می‌شود که ما با افزایش ترافیک 20 تا 30 درصدی مواجهیم. اومعتقد است با کاهش خودروهای تک سرنشین و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان این آمار را کاهش داد.سرهنگ علیرضا اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این که روزانه 18 میلیون سفر در پایتخت انجام می‌شود به «ایران» می‌گوید: در دنیا حمل و نقل غیر موتوری یا پاک در حال توسعه است، آنچه  از اهمیت بالایی برخوردار است، انسان محور بودن شهر‌ها است، با وسیع‌تر شدن پیاده روها می‌توان شهرها را از خودرو محوری خارج کرد.
به گفته این استاد دانشگاه مبلمان شهری زیبا می‌تواند در جهت تشویق مردم برای پیاده روی بسیار مؤثر باشد، چنانچه نور شب پیاده روها تأمین باشد، شهروندان با احساس امنیت و آرامش به صورت خودجوش تمایل به پیاده روی پیدا می‌کنند، ایجاد بسترهای فرهنگی و آموزشی در جهت ارتقای سلامت جسمی، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک بسیار مؤثر است و نمی‌توان تنها با شعار دادن از تعداد خودروهای تک سرنشین کاست.محمد درویش، دبیر سیاست محیط زیست مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری نیز با اشاره به آغاز مهرماه و افزایش حجم ترافیک به «ایران» می‌گوید: از سال 1994 پیشنهاد روزجهانی بدون خودرو توسط یکی از فعالان محیط زیست در پاریس مطرح شد و آرام آرام کشورهای اتحادیه اروپا از این فراخوان حمایت کردند تا این که در سال 2000 سازمان ملل متحد هم از این مناسبت حمایت کرد، این کمپین در جهت ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده روی و استفاده از دوچرخه فعالیت می‌کند و بسیاری از کشورها مانند کشورهای امریکای لاتین و آسیا هم از آن استقبال کردند.


او در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر در 1500 شهر جهان این مراسم برگزار می‌شود، می‌افزاید: در این روز به صورت گسترده از مردم خواسته می‌شود از خودروی شخصی استفاده نکنند و در عین حال هم تسهیلاتی ویژه برای مردم در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در اختیار قرار دادن دوچرخه رایگان و نیم بها شدن مترو از جمله مواردی است که سبب می‌شود مردم در این روز از خودروی شخصی استفاده نکنند.به گفته درویش در ایران هم فعالان محیط زیست تلاش می‌کنند تا مردم در این روز کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند در شهرهای تبریز، پاوه، اصفهان، یزد، ساری، بوکان و همدان فعالان محیط زیست اجتماعاتی را راه انداختند که مورد توجه مردم قرار گرفت و در نهایت استفاده از خودروی شخصی با کاهش مواجه شد.
این فعال محیط زیست معتقد است: سه راه برای تشویق مردم در جهت استفاده نکردن از خودروی شخصی وجود دارد. راه نخست ایجاد بسترهای ایمن است تا مردم بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده روی استقبال کنند. دومین گام این است که باید اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام شود، کلیه دستگاه‌های فرهنگی – آموزشی باید با فرهنگ‌سازی به مردم القا کنند که توسعه یافتگی به مدل خودرو ربطی ندارد و استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه نشانه تفکر پیشرفته است.
او ادامه می‌دهد: در تمام کشورهای توسعه یافته، شهروندان می‌بینند که رهبران و مدیران ارشد کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، در گام سوم مردم باید ساده زیستی مسئولان کشور را از نزدیک ببینند و لمس کنند.