ماه مهرِ بي مهر از مهارت

آغاز ماه مهر، آغاز تلاش‌ها و كوشش‌ها براي تربيت سرمايه‌هاي انساني است، سرمايه‌هايي كه نياز دارند در فضاي سالم به يادگيري علم توام با مهارت بپردازند. فضاي آموزشي فرصتي براي اولين حضور فرزندان در جامعه و ارتباط با همسالان و جامعه‌پذيري آنهاست. فضايي كه در آن دانش‌آموزان با گوناگوني استعدادها و علايق و مهارت‌ها و توانايي‌هاي هنري و فني و ورزشي و از طبقات اجتماعي متفاوت گرد هم مي‌آيند تا باسواد شوند. اما امروز تعريف سواد صرفا به خواندن و نوشتن محدود نمي‌شود بلكه سواد ارتباطي، عاطفي، مالي، رسانه‌اي، آموزش و رايانه ابعادي از سواد است كه...
ماه مهرِ بي مهر از مهارت
در دنياي پرتلاطم و پرآسيب امروز كه كودكان در مواجهه با تكنولوژي‌هاي نوين با آن برخورد مي‌كنند، يك ضرورت و نياز است كه بايد برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي در نظام آموزش و پرورش بر آن مدار و مبنا قرار گيرد تا دانش‌آموزان با تنوع استعداد و علايق و انديشه، بتوانند ضمن به رسميت شناختن تفاوت‌ها، راه‌هاي مسالمت‌آميز زيستن دركنار يكديگر و در جامعه را بياموزند.
اما نظام آموزشي بيش از آنكه به اين گوناگوني‌ها به عنوان فاكتوري مناسب جهت آموختن همزيستي مسالمت‌آميز كه هم در زندگي شخصي به كار مي‌آيد و هم موجب توسعه‌يافتگي در روابط اجتماعي مي‌شود، بپردازد با ايجاد انواع مدارس اعم از تيزهوشان، نمونه دولتي، نمونه مردمي، قرآني، مدرسه علوم اسلامي، هيات امنايي، فرهنگ، فرهنگيان و .... به اين تفاوت‌ها دامن زده است و از كاركرد اصلي مدرسه كه همانا كاركرد اجتماعي است فاصله گرفته و به طرف كاركرد اقتصادي حركت كرده و همان چيزي كه ما در مثل نيز داشتيم كه علم بهتر است يا ثروت را به طريقي معيوب به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد و اين باور را كه دانش‌آموزان از مسير علم به ثروت مادي و معنوي قادرند دست يابند، به شعاري نخ‌نما بدل كرده است.


ارزيابي وضعيت ايجاب مي‌كند نظام آموزشي كشور به جايگاه واقعي خويش كه همانا آموزش و تربيت و پرورش است بازگشتي داشته باشد تا نياز دانش‌آموزان به كلاس‌هاي فوق‌العاده و جبراني و آموزشگاه‌هاي خصوصي كه چرخه‌اي از دانش تئوري را ايجاد كرده‌اند، كاهش دهد و با توجه به ضرورت و نيازي كه امروز به طور جد در بخش مهارت‌آموزي احصا مي‌گردد برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدتي را براي دانش‌آموزان اختصاص دهد.
همزماني مهر با ايام سوگواري سالار شهيدان فرصت مغتنمي است براي همين مهارت‌آموزي‌ها به دانش‌آموزان. مهارت‌هايي نظير صبر و بردباري، ازخودگذشتگي و ايثار، فداكاري، كمك و همياري و همدلي و عدالت و ارزش‌محوري كه فلسفه قيام عاشورا برخاسته از آن بود تا با نهادينه شدن اين اصول ارزشي و اخلاقي دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌هاي زندگي را به‌درستي بياموزند و با افزايش تاب‌آوري از آسيب‌هايي كه در آينده مي‌تواند هم آنها و هم جامعه را تهديد كند تا حد قابل‌توجهي كاسته شود.