سازمان ملل: مردم یمن در آستانه مرگ جمعی قرار دارند

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ضمن هشدار نسبت به اینکه این سازمان در نبرد با گرسنگی در یمن شکست خورده است، اعلام کردیمن درحال حاضر شاهد بدترین وضعیت بحران انسانی است.
به گزارش ایسنا، مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی در جلسه شورای امنیت در نیویورک که به بررسی وضعیت وخیم انسانی در یمن اختصاص داشت، گفت: یمن در آستانه مرگ جمعی در اثر گرسنگی است.وی گفت: شورای امنیت اطلاعاتی از وضعیت انسانی در یمن را خواستار شده بود و به صورت مختصر باید بگوییم که وضعیت در یمن وخیم است و ما در مبارزه با گرسنگی در این کشور شکست خوردیم.
این مسئول سازمان ملل با اشاره به اینکه وضعیت در یمن طی چند هفته اخیر به شکلی محسوس رو به وخامت رفته است، گفت: چه بسا اکنون ما به نقطه بی‌بازگشتی نزدیک شده‌ایم که ممانعت از مرگ دسته‌جمعی مردم در اثر گرسنگی غیرممکن خواهد بود.
این مسئول سازمان ملل افزود: تقریبا تمامی موادغذایی یمن از خارج وارد می‌شود و همین مساله مستقیما موجب افزایش شدید قیمت موادغذایی برای حدود 10 میلیون یمنی می‌شود که دچار سوءتغذیه هستند اما در لیست گروه‌های نیازمند به امدادرسانی‌ها قرار ندارند.


از سال گذشته بیش از 1.1 میلیون مورد ابتلا به وبا در یمن گزارش شده است.
یمن با یکی از بدترین بحران‌های گرسنگی جهان مواجه است به طوری که 18 میلیون نفر از مجموع 27 میلیون تن جمعیت این کشور یعنی نزدیک به دو سوم ساکنان آن با گرسنگی شدید مواجه بوده و طبق گزارش سازمان ملل آنها نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تامین خواهد شد.
طبق گزارش سازمان ملل 22 میلیون یمنی یعنی حدود 75 درصد از ساکنان یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.چند روز پیش از این نیز «صندوق نجات کودکان» درباره خطر قحطی برای کودکان یمنی هشدار داد و گفت 5.2 میلیون نفر کودک یمنی در معرض قحطی قرار دارند.
دیده بان حقوق بشر خواستار تحقیق درباره جرایم جنگی در یمن شد
سازمان "دیده بان حقوق بشر" از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست با تمدید ماموریت کارشناسان خود، درباره ارتکاب جرایم جنگی ائتلاف خود خوانده عربی در یمن تحقیق کند.در بیانیه این گروه حقوق بشری آمده است: شورای حقوق بشر باید به فشارها برای لغو تحقیقاتی که به تازگی کارشناسان سازمان ملل درباره جنایت جنگی در یمن آغاز کرده‌اند بی‌توجه باشد و با تمدید ماموریت این هیات به کشف نقض حقوق بشر در یمن و شناسایی طرف‌های مسئول در آن کمک کند.
28 اوت (6 شهریور) گذشته کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در یمن منتشر کردند که براساس بخشی از این گزاش ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات مرتکب جنایت جنگی در یمن شده‌اند.
براساس این گزارش، از سپتامبر 2014 تا ژوئیه 2018 حملات هوایی ائتلاف آمریکایی - سعودی به صورت مستقیم غیر نظامیان در یمن را هدف قرار داده و موجب کشته شدن شمار زیادی از آنان شده است.
10 روز پس از جنایت ائتلاف نظامی سعودی در حمله به بیمارستانی در "الحدیده" یمن، بمباران پنجشنبه 18 مرداد یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان در شهر "ضحیان" استان صعده ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.
"منصور المنصور" که از وی به عنوان سخنگوی رسمی تیم مشترک ارزیابی حوادث در یمن (وابسته به ائتلاف خودخوانده) نام برده می‌شود، طی یک کنفرانس خبری در ریاض، حمله به اتوبوس حامل کودکان یمنی در استان صعده را یک خطای آشکار توصیف کرد و خواستار تعقیب و مجازات عاملین آن شد.
المنصور گفت:با بررسی پروازهای صورت گرفته در روز حادثه در منطقه ضحیان و همچنین ویدیویی هواپیماهایی که بمباران را انجام دادند، مشخص شد، هدفی که به آن حمله شده، خطر فوری برای نیروهای ائتلاف محسوب نمی‌شده و هدف قرار دادن یک اتوبوس در آن زمان ضرورتی نداشته است.
شبکه خبری "سی ان ان" گزارش داد: بمبی که توسط ائتلاف عربستان در حمله مرگبار اتوبوس حامل کودکان یمنی به کار گرفته شد، از نوع بمب‌های نقطه زن ساخت آمریکا و کارخانه اسلحه سازی "لاکهید مارتین" بود.
سی ان ان افزود: پیامدهای حملات مرگبار ائتلاف به یک مراسم سوگواری و یک بازار در آوریل و مارس 2016 با استفاده از این بمب‌ها سبب شد تا "باراک اوباما" رئیس جمهوری وقت آمریکا فروش فناوری‌های پیشرفته و تسلحیات دقیق هدف زن را با توجه به نگرانی‌های موجود بر سر حقوق بشر در عربستان ممنوع و تحریم کند. اما این ممنوعیت بعدها در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" و توسط "رکس تیلرسون" وزیرخارجه پیشین دولت وی ملغی شد.
سایر اخبار این روزنامه
تکذیب آزادسازی قیمت لوازم خانگی ازسوی وزارت صنعت گزارش کامل از حادثه تروریستی اهواز حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز و شهادت عده ای از هموطنان یو اس‌ای تودی: رهبران جهان آماده مقابله با ترامپ می‌شوند انتظار از مسئولین اطلاعاتی و امنیتی لاوروف: آمریکا تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه است امارات میزبان دیدارهای محرمانه عربی-غربی برای حذف آرمان فلسطین رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور بهره امروز ما از دفاع و ایستادگی هشت ساله سازمان ملل: مردم یمن در آستانه مرگ جمعی قرار دارند در ایام تاسوعا و عاشورا عزاداران حسینی 2 هزار واحد خون در تهران اهدا کردند نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه: تحریم‌های آمریکا، روسیه و ایران را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند اذعان مقام سابق آمریکایی به کاهش توانمندی واشنگتن برای احیای تحریم‌ها علیه ایران علت اعلام دیرهنگام نتایج کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد؛ معاون وزیر علوم: دانشگاه آزاد قانونمند عمل نکرد رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: نمایش اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور