قدر موشک‌های خود را بیش از گذشته می‌دانیم

گروه سیاسی- مراسم رژه ۳۱ شهریور طبق سنت هر سال در سراسر کشور برگزار شد تا در این آیین دستاوردها و توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح در قالب یگان‌های محمول به نمایش گذاشته شود اما رژه نیروهای مسلح در اهواز که به مناسبت هفته دفاع مقدس در حال برگزاری بود با حمله تروریست‌ها نیمه‌تمام ماند و این مراسم در این استان به حواشی کشیده شد‌. هرچند گروه‌های وابسته به تروریست‌های الاحواز با نشر پوستری مسوولیت حمله صبح دیروز اهواز را بر عهده گرفتند و این اولین شرارت جریان الاحوازیه نیست اما هرگز جرات حمله مستقیم به نیروهای نظامی آن هم در یک مراسم رسمی را نداشته‌اند و این امر شاید نشان می‌دهد که توان اطلاعاتی کشور باید بیش از این‌ها تقویت شود‌ اما همزمان با آغاز رژه نیروهای مسلح در کشور شناورهای سطحی و زیرسطحی ارتش، سپاه و شناورهای مردمی در خلیج فارس و دریای عمان از محل جایگاه برگزاری رژه ملی در بندرعباس رژه رفتند‌. اقتدار دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و آب‌های آزاد با حضور یگان‌ها و ۶۰۰ فروند شناورهای متنوع سنگین، سبک و پرنده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی به نمایش گذاشته شد‌. همچنین ۲۰۰ فروند از شناورهای مردمی به نمایندگی از هزاران شناور دیگر اقشار مختلف مردم در رژه شرکت کردند‌.
تاثیرگذارترین سلاح ما امروز موشک ماست
حجت‌الاسلام حسن روحانی، صبح دیروز در مراسمی که به مناسبت آغاز هفته‌ دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح در جوار حرم امام‌خمینی‌(ره) برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن سی و هشتمین سال دفاع مقدس اظهار کرد: حادثه‌ای که بعدازظهر 31 شهریورماه سال 59 رخ داد، از جهات مختلف حائز اهمیت بود‌. از جمله اهمیت‌های این حادثه آن بود که جمهوری اسلامی ایران آغازگر این جنگ نبود‌. وی خاطرنشان کرد: ایران به کشوری تجاوز نکرده است و قصد تجاوز و حمله به هیچ کشوری را نداشت، چراکه پیام انقلاب ما از روز نخست صلح، آشتی و اجرای فرامین الهی، برادری، دوستی و حسن همجواری با همسایگان بود‌. همچنین علت اینکه مردم ما یکپارچه در این دفاع مقدس جانبازی و فداکاری کرده‌اند نیز آن بود که تردیدی در اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر جنگ نبوده، نداشتند‌. روحانی در ادامه‌ تصریح کرد: جنگ تحمیلی هشت ساله به ما این را آموخت که در روزهای سخت باید روی پای خود بایستیم، تحت فرمان مقام معظم رهبری، متحد و آماده فداکاری باشیم و به پیروزی نهایی نیز امیدوار بوده و به یکدیگر و همچنین مسوولان اعتماد داشته باشیم و بدانیم با ابتکار، ایثار، فداکاری و ایمان پیروزی از آن ماست‌.
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروز بعد از 38 سال حادثه تجاوز صدام به خاک جمهوری اسلامی ایران و زیر پا گذاشتن معاهده دوجانبه در حال تکرار شدن است، خاطرنشان کرد: همان دولتی که مشوق سایر دولت‌ها برای نشستن پای میز مذاکره با ایران بود و برای یک جمله 17 شبانه‌روز وقت مذاکره‌کنندگان ما را گرفت و بعد از 12 سال فشار به ملت ایران در برابر منطق مستحکم دیپلمات‌های ما سر فرود آورد و قراردادی امضا کرد که به نفع همه، منطقه و جهانیان بود، امروز عین داستان صدام تکرار شد و دو مرتبه فردی که به هیچ یک از مقررات و قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد در برابر تعهدات خود در یک تعهد چندجانبه که سازمان بین‌المللی و شورای امنیت آن را تایید کرده است، این توافق را زیر پا گذاشته است‌. وی با اشاره به اینکه جنگ هشت ساله قبل بار دیگر تکرار می‌شود، ادامه‌ داد: آن روز یکی از ازناب آمریکا در برابر ملت ایران ایستاد و پشت او کشورهای مختلف از شرق و غرب قرار گرفتند، اما امروز دیگر جنگ نیابتی نیست و آمریکا خود مستقیما در برابر ملت ایران ایستاده است و پیمان‌شکنی و خروج از پیمان را او آغاز کرده است‌.


روحانی همچنین با بیان اینکه صدام در ظاهر قرارداد 1975 را بهانه جنگ اعلام کرد، اما هدف اصلی او از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود، ادامه‌ داد: امروز نیز در ظاهر اقدام آمریکا خروج از برجام است، اما باطن او ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است‌. صدام با وجود هشت سال تلاش با همه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به اهداف خود دست نیافت و نتوانست به نظام مستحکم جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای را وارد کند‌. هر چه زمان گذشت ملت ایران مصمم‌تر شدند و بالاخره بعد از هشت سال پیروزی نظامی، اخلاقی و سیاسی از آن ملت ما شد و ما سرزمین خود را از متجاوز پس گرفتیم‌.
رییس‌جمهور بعد از پیروزی ایران در جنگ هشت ساله، سازمان ملل صدام را به عنوان آغازگر جنگ شناخت و همه کشورهایی که از صدام حمایت کرده بودند به نوعی اظهار پشیمانی و به جنایت خودشان اعتراف کردند، خاطرنشان کرد: امروز نیز این ماجرا برای ترامپ در حال‌ اتفاق افتادن است و آن چه که بر سر صدام آمده است بر سر آمریکا نیز خواهد آمد‌. همان‌طور که ما در سال 59 آغازگر جنگ و تجاوز نبودیم و تنها دفاع و مقاومت و ایستادگی کردیم، امروز نیز ما آغازگر جنگ نیستیم‌.
حسن روحانی در ادامه‌ به تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای افزایش فشار علیه ایران طی سال‌های 95 و 96 اشاره و اظهار کرد: آمریکایی‌ها توطئه‌های فراوانی در سال‌های 95 و 96 انجام دادند تا به نحوی ما را عصبانی کنند تا از برجام خارج شویم و مسوولیت‌های سیاسی و حقوقی این اتفاق بر دوش ما بیفتد، اما مقاومت، تدبیر‌، ایستادگی و آرامش جمهوری اسلامی ایران باعث شد که آن توطئه خنثی شود‌. در مرحله بعد ترامپ فکر می‌کرد روزی که از برجام خارج شود، ساعتی بعد ما نیز از این معاهده خارج خواهیم شد و پس از خروج ما، پرونده را به شورای امنیت می‌برد ولی باز هم موفق نشد‌. وی ادامه‌ داد: در مرحله سوم ترامپ می‌خواست متعهدان ایران را پشت خود جمع کند و لااقل اروپا را در کنار خود داشته باشد و آنها نیز از برجام خارج شوند و ایران را مقصر بدانند، اما به جز دو رژیم منفور در منطقه ما هیچ دولت و ملتی از ترامپ حمایت نکرد‌. رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: امروز در برابر دنیا پیروزی سیاسی، حقوقی و اخلاقی از آن ماست‌. ما شکایت خود را به سازمان بین‌المللی و دادگستری بین‌المللی لاهه برده‌ایم و آمریکایی‌ها از این شکایت ما عصبانی هستند؛ دادگاه لاهه هر حکمی را صادر کند، از لحاظ وجدان عمومی ما پیروز خواهیم بود، به عهد خود وفادار هستیم و به قوانین بین‌المللی و شورای امنیت احترام گذاشته‌ایم‌ اما آمریکا جنگ اقتصادی و روانی را علیه ما آغاز کرده است‌.
روحانی با بیان اینکه پایان این جنگ بسیار خوش‌تر از پایان جنگ هشت ساله خواهد بود، خاطرنشان کرد: پایان جنگ امروز ما با آمریکا هم زمانش بسیار کوتاه‌تر است و هم تجربه ما بسیار بیشتر شده است و هم اینکه دشمن ما از هر زمان دیگری ذلیل‌تر شده است؛ آن روز همه شرق و غرب پشت سر صدام جمع شدند، اما امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و اقدامات آمریکا را محکوم می‌کنند‌. ما با همان تجربه در برابر ترامپ پیروز خواهیم شد‌. وی اظهار کرد: البته که در جنگ تحمیلی مردم ما آزار و رنج دیدند و مشکلاتی برای آنها ایجاد و شهدایی داده‌ایم، اما مردم ما از هدف خود باز نایستادند و دشمن را شکست دادند‌. امروز نیز عین آن حادثه تکرار خواهد شد و ما نخواهیم گذاشت که آمریکایی‌ها ملت بزرگ ما را به زانو در آورند‌.
رییس‌جمهور در ادامه‌ صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم ارتقای توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌گویند که ما از سلاح‌های دفاعی خود دست برداریم و برای بازگشت به برجام موشک‌های خود را کنار بگذاریم و به تعبیر آنها در امور منطقه مداخله‌ای نداشته باشیم، اما جمهوری اسلامی ایران نه سلاح‌های خود را کنار می‌گذارد و نه از توانمندی‌های خود می‌کاهد‌،‌ بلکه روزبه‌روز بر قدرت خود خواهیم افزود‌. وی خطاب به دشمنان جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اینکه شما از موشک‌های ما عصبانی هستید، معنای آن این است که تاثیرگذارترین سلاح ما امروز موشک ماست؛ با هر کش و قوس ما امروز قدر موشک‌های خود را بیش از گذشته می‌دانیم‌.
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: شما می‌گوید که ما در منطقه حضور نداشته باشیم؟ شما از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر در منطقه ما چه می‌کنید؟ ما همواره حافظ امنیت خلیج فارس، اقیانوس هند و باب‌المندب بوده‌ایم و امروز کشتی‌های ما امنیت این مناطق را تامین می‌کند‌. امروز ملت ایران در قلب مردم عراق، سوریه و لبنان و یمن جای دارند، اما شما در کجا قرار دارید؟ روحانی در ادامه‌ صحبت‌های خود تصریح کرد: شما موشک و امکانات خود را به دو کشور داده‌اید تا مردم یمن را زیر بمباران خود قرار دهند و میلیون‌ها انسان را در شرایط قحطی بگذارند‌. در این شرایط ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه است و در برابر مظلومیت مردم منطقه و تجاوزات آنها سکوت و تحمل نخواهد کرد، چرا که ما اینها را از امام‌حسین(ع) و کربلا و عاشورا آموخته‌ایم‌.
آمریکا را در منطقه رها نخواهیم کرد
اما علی لاریجانی در مراسم رژه دریایی نیروهای مسلح در بندرعباس که با حضور فرماندهان عالیرتبه سپاه و ارتش برگزار شد، گفت: تحریم ملت ایران جز ننگ برای ملت آمریکا چیزی ندارد این ملت عاشورایی است و زیر بار ظلم نخواهد رفت، ملت ایران ملتی است که راه عاشورایی دارد‌. رییس قوه مقننه تاکید کرد: تحریم‌های شما ممکن است مدتی ملت ایران را آزار دهد اما ملت ایران ملت مقاومت است آنان با همیاری همدیگر مراسم عزای حسینی را هرچه باشکوه‌تر برگزار کردند‌. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند خلیج آرام فارس را به خلیج آتش تبدیل کنند، گفت: در برابر خوی سلطه‌طلبی آمریکا در منطقه راهی جز صحبت با همسایگانمان و فرستادن پیام دوستی به کشورهای منطقه نداریم‌. وی تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه اقدام آمریکایی‌ها در خلیج فارس واکنش نشان داده و آنان را هرگز رها نخواهند کرد و نباید تجربه ایران در جنگ تحمیلی را فراموش نکنند‌. رییس قوه مقننه با خاطرنشان کردن این مطلب که ایران نیروی مسلحی را در اختیار دارد که نه تنها توان ایستادگی در برابر هر قلدر مستی را دارد،‌ بلکه آماده یاری رساندن به هر دوست و همسایه در منطقه است، عنوان کرد: ایران دوستان خود را در برابر نقشه‌های زیاده‌خواهانه آمریکا یاری می‌کند‌. همان‌طور که در سوریه و عراق این‌گونه رفتار کرد‌. وی افزود: آمریکا روش دیگری را برای مبارزه با ملت ایران انتخاب کرده است، یکی از شگردهای آنان که شبانه‌روز آن را دنبال می‌کنند، ایجاد هراس تصنعی در کشورهای منطقه و اعزام هیات‌هایی به ظاهر سیاسی، اما در حقیقت هیات‌های امنیتی و اطلاعاتی به این کشورهاست‌. لاریجانی گفت: این رفتار آمریکا به این خاطر است که کشورهای منطقه به ویژه‌ برادران دوست و عرب‌مان در منطقه را نسبت به ایران بترسانند‌. رییس مجلس با مخاطب قرار دادن آمریکا و کشورهایی که وی را در آسیب رساندن به مردم خاورمیانه و منطقه کمک می‌کنند، گفت: به شما می‌گویم که آنها دشمنان اسلام و مسلمانان هستند‌.
خودتان بهتر از ما می‌دانید که آنان به دنبال غارت ثروت شما هستند‌. وی خاطرنشان کرد: برخی در منطقه تصور می‌کردند که با ریاست‌جمهوری ترامپ به آمال و آرزوهایشان می‌رسند، ترامپ نشان داد جز چپاول دارایی‌های شما هیچ ارزشی برای عرب‌ها قائل نیست‌. متاسفانه ترامپ برای فلسطینی‌ها و عرب‌ها ارزشی قائل نیست، انتخاب او رژیم اشغالگر صهیونیستی است‌. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما و شما باید هوشیار باشیم و نباید اجازه تکرار تجربه صدام حسین را بدهیم‌. آمریکایی‌ها برای شوراندن صدام علیه جمهوری اسلامی ایران وعده‌های آنچنانی به او دادند‌. اما تجربه تاریخی برای ما و شما باقی ماند‌.
شهادت 25 نفر در حمله تروریستی اهواز
اما در مراسم رژه‌های نیروی مسلح چند عنصر مسلح مردم را به گلوله بستند‌. این افراد ابتدا به مردمی که در مراسم رژه حضور داشتند تیراندازی کردند و علاوه بر شهید و مجروح کردن تعدادی از مردم تعدادی از تیرهایشان نیز به سمت نیروهای نظامی حاضر در رژه شلیک شده و تعدادی از آنها نیز شهید و مجروح شدند‌. البته تروریست‌ها می‌خواستند به سمت مسوولان حاضر در جایگاه نیز بروند که با شدت عمل نیروهای امنیتی ناکام ماندند‌. در نهایت سه نفر از تروریست‌ها در این درگیری کشته شدند و یک نفر دیگرشان نیز در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفت‌. تعداد کشته‌ها در جریان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز نیز تا لحظه انتشار این گزارش 25 نفر اعلام شد. همچنین تعداد مجروحین به بیش از 30 نفر رسید‌.
همچنین اواسط روز گذشته شبکه اسکای‌نیوز عربی در بخش خبر فوری خود اعلام کرد که داعش مسوولیت حمله تروریستی دیروز در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را بر عهده گرفته است‌. این در حالی است که پیشتر سخنگوی گروهک تروریستی الاحواز گفته بود که این حمله کار آنها بوده است‌.
سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به اینکه روز گذشته ساعت ۹ صبح همزمان با رژه نیروهای مسلح در اهواز یک حادثه تروریستی اتفاق افتاد، اظهار داشت: چهار نفر تروریست از چند روز قبل از رژه نیروهای مسلح، سلاح‌هایی را در نزدیکی محل رژه مخفی و در پوشش مردمی خود را به مراسم نزدیک کردند و در پارک پشت جایگاه نیروهای مسلح مستقر شدند‌. وی با بیان اینکه این چهار نفر با سلاح‌های کلاشنیکف مردم را به رگبار بستند، تصریح کرد: در بین شهدای عزیز این حادثه دختربچه‌ای با سن کم و جانباز ویلچیری هم وجود دارد‌. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه تعدادی از تیرها از بین تماشاچی‌ها و مردم به رژه روندگان و مجریان مراسم هم برخورد کرده که تعدادی از نیروهای رژه‌رونده به فیض شهادت رسیدند و تعدادی هم مجروح شدند، افزود: این اقدام تروریستی با عکس‌العمل سریع و قاطع نیروهای مسلح حاضر در محل مواجه شد‌. سردار شکارچی با بیان اینکه نیروهای مسلح با دقت و سرعت عمل بالا سه نفر از تروریست‌ها را درجا به درک واصل کردند، تصریح کرد: یک نفر از عوامل هم دستگیر شده بود که در بیمارستان به علت شدت جراحات به درک واصل شد‌.
پیام حسن روحانی برای رسیدگی به حمله تروریستی اهواز
رییس‌جمهور در پی حمله تروریستی به مردم اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح، در تماسی تلفنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد‌. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به‌کار گرفته شود‌. همچنین وی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطان این جنایت صادر کرد‌. رییس‌جمهور تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند‌.
در پی این حمله تروریستی سخنگوی سپاه پاسداران گفت افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاهوازیه هستند‌. وی با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند، اظهار داشت که اقدام آنها برای تحت‌الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است‌.
گفتنی است گروه الاحوازی که در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های متعددی برای ناامن کردن اهواز به اجرا گذاشته و در جریان اعتراضات مردمی نیز نقش مهمی در به خشونت کشیدن این اعتراضات دارد، می‌خواهد از طریق بی‌ثبات کردن منطقه، زمینه را برای جدایی خوزستان از ایران فراهم کند‌؛ همان اقدامی که صدام با حمله به ایران سعی کرد آن را به ثمر برساند اما شکست خورد‌. البته هدف دیروز تروریست‌ها، تحت‌الشعاع قرار دادن رژه نیروهای مسلح و رونمایی از تجهیزات دفاعی است و هدف دیگر هم تحت تاثیر قرار دادن سفر حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک است که بی‌‌تردید نقش مهمی در مناسبات بین‌المللی ایران دارد‌. تروریست‌ها می‌خواهند اینطور وانمود کنند که ایران با وجود پیشرفت‌های دفاعی، هنوز در تامین امنیت داخلی خود ناتوان است‌. لازم به ذکر است رسانه‌های عربی وابسته به عربستان سعودی در حالی خبر حمله تروریستی به رژه روز ارتش در اهواز را مورد توجه قرار داده‌اند که این حادثه را با حمله سال گذشته داعش به مجلس و مرقد امام ارتباط داده‌اند‌. «العربیه» این حادثه را «کشته شدن چند تن به دلیل حمله افراد مسلح در رژه ارتش» خوانده و نوشت: تلویزیون دولتی ایران تصاویری را از این حادثه نشان داده که در آن امدادگران در حال کمک به یک نظامی‌ هستند که روی زمین دراز کشیده است‌. نیروهای امنیتی مسلح دیگر در حالی که روبه‌روی سکوی رژه ایستاده‌اند در حال تحرک بودند‌. «العربیه» مدعی شده رسانه‌های ایران این گروه مسلح را «تکفیری» خوانده‌اند؛ «واژه‌ای که اغلب برای توصیف داعش به کار می‌رود‌. «عرب‌نیوز» هم در گزارش خود تروریستی بودن حادثه اهواز را نادیده گرفته و از حمله افراد مسلح به رژه ارتش در شهر جنوب غربی ایران در اهواز خبر داده است‌.
اما وزیر امورخارجه کشورمان با انتشار پیامی در واکنش به حمله تروریستی در اهواز گفت که ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسوول می‌داند‌. محمد جواد ظریف در پی حمله تروریستی در اهواز در پیامی توئیتری نوشت: تروریست‌های استخدام شده، آموزش دیده و تسلیح شده و تامین شده توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کرده‌اند‌. کودکان و خبرنگاران در میان قربانیان هستند‌. ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی آنها را برای چنین حملاتی مسوول می‌داند‌. ایران در دفاع از ایرانیان، قاطعانه و سریع پاسخ خواهد داد‌.
در همین راستا ولادیمیر پوتین با ارسال پیامی به حسن روحانی، ضمن تسلیت در خصوص جان باختن شهروندان ایرانی در حمله تروریستی در اهواز بر آمادگی مسکو برای همکاری با تهران در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد‌. طبق گزارش روسیاالیوم، ولادیمیر پوتین در پی حمله تروریستی به اهواز، پیامی تلگرافی را برای حسن روحانی ارسال کرد‌. پوتین در این پیام وقوع این حادثه تروریستی و جان‌باختن شهروندان کشورمان را به همتای ایرانی خود تسلیت گفت‌.
همچنین دولت پاکستان حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز را به شدت محکوم کرد‌. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان که در حساب کاربری رسمی دولت پاکستان در شبکه توئیتر منتشر شده آمده که پاکستان مخالف تروریسم است و در این لحظات غمبار، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند‌.