ادامه منازعه کلامی بین مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا، چشم‌انداز توافق برگزیت را تیره‌تر کرد

برگزیت به‌سوی دره
تاسک: موضع بریتانیا به‌شکل غافلگیرکننده‌ای سخت‌گیرانه و مصالحه‌ناپذیر است
هانت: کوتاه نمی‌آییم، در تعامل جدی باشید
همدلی| ادامه درگیری کلامی بین مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا بعد از چالش اولیه‌ای که نشست سالزبورگ بین تاسک و می ایجاد کرد، احتمال بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات را باز هم بیشتر کرد.


در روزهای پایانی هفته گذشته، بعد از نشست مهم سالزبورگ بین رهبران اروپایی، رئیس‌شورای اروپایی با پیامی دلسردکننده برای ترزا می به میان خبرنگاران آمد و گفت پیشنهاد می برای نحوه توافق بریتانیا با اتحادیه اروپا، جواب نمی‌دهد. می نیز کمی بعد از اظهارات تاسک گفته بود بریتانیا از اروپا توقع احترام دارد.
به فاصله چندساعت بعد از اظهارات می اما تاسک با انتشار بیانیه‌ای موضعش را تشدید کرد. او گفت موضعی که بریتانیا قبل از جلسه سالزبورگ و در طول آن اتخاذ کرده است، «به شکل غافلگیرکننده‌ای سخت‌گیرانه و در واقع مصالحه‌ناپذیر» است. او البته بر مواضع پیشین خود تاکید کرد و گفت برنامه چکرز، تحولی مثبت در رویکرد بریتانیا و همزمان تلاشی است برای به‌حداقل رساندن آثار منفی برگزیت: «ما تصمیم گرفتیم برای مصلحت مذاکره و به احترام تلاش‌های نخست‌وزیر می، برنامه چکرز را به عنوان قدمی در مسیر درست به حساب بیاوریم».
از سوی دیگر، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز در مقابل اظهارات طرف اروپایی موضع‌گیری کرد و صراحتاً گفت بریتانیا ترجیح می‌دهد بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود تا از مواضع خود عقب بنشیند: اگر دیدگاه اتحادیه اروپا این است که صرفا با نه‌گفتن به هر پیشنهادی که بریتانیا مطرح کند، ما نهایتاً کوتاه می‌آییم و یا گزینه نروژ را می‌پذیریم یا اصلاً در اتحادیه اروپا می‌مانیم... پس آن‌ها درباره مردم بریتانیا عمیقاً اشتباه قضاوت کرده اند.».
او تاکید کرده «آن‌ها باید حالا با ما با جدیت تعامل کنند.»
حدس هانت به حقیقت نزدیک است
شواهد نشان می‌دهد، سناریویی که هانت توصیف می‌کند، از واقعیت دور نیست. از طرفی رفتارهای مقامات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد، آن‌ها مایل به آسان‌کردن ماجرا برای بریتانیایی‌ها نیستند. در شرایطی که احزاب راست‌افراطی و ضداتحادیه اروپا در برخی از دیگر کشورهای این اتحادیه، یا مثل ایتالیا به قدرت رسیده‌اند یا مثل سوئد و آلمان به بازیگران جدی صحنه سیاسی کشورشان تبدیل شده‌اند، نیروهای سیاسی بسیاری در سراسر اروپا منتظر سرنوشت قمار بریتانیا با گزینه خروج از اتحادیه هستند. اتحادیه می‌داند که اگر بریتانیا از طرف دیگر این تونل سالم بیرون بیاید، احتمالاً چند کشور دیگر را هم به خروج ترغیب می‌کند. در اظهارات مقامات اروپایی، تلویحی یا حتی صریح اشاره می‌شود که بریتانیا نمی‌تواند از اتحادیه اروپا خارج شود، بدون اینکه تبعات منفی آن را بپذیرد.
از طرف دیگر در بریتانیا، ترزا می برنامه چکرز را با چنگ و دندان با استعفای اعضای کابینه و حتی ریسک کودتای سیاسی علیهش دست‌وپا کرده و نمی‌تواند امتیازات بیشتری به اتحادیه اروپا بدهد. حتی هیچ قطعیتی در کار نیست که همین برنامه با همین شکل هم بتواند در پارلمان بریتانیا به‌نتیجه برسد.
اگر واقعا طرف بریتانیایی حاضر به تغییر پیشنهاداتش نباشد و حرف‌های طرف اروپایی هم بلوفی برای عقب‌ترنشاندن بریتانیا نباشد، باید کم‌کم گزینه برگزیت بی‌توافق را به‌عنوان احتمال اصلی در نظر گرفت. این را در اظهارات بعضی مقامات دیگر کشورها نیز می‌شود دید. وزیر روابط اروپایی فرانسه از لزوما آماده‌شدن برای برگزیت بدون توافق می‌گوید و معاون وزیر خارجه آلمان هم صراحتاً می‌گوید ما مسئول حل مشکلاتی نیستیم که بریتانیا بابت برگزیت پیدا می‌کند.
تنها گزینه‌ای که عملی به نظر می‌رسد این است که بریتانیا از چاله‌ای که با برگزاری رفراندوم به آن افتاده است، با رفراندوم دیگری بیرون بیاید. اگر واقعاً دولت این را نامطلوب یا غیرممکن ببیند و طبق ادعای هانت، برگزیت بدون توافق را ترجیح دهد، همان طور که در زمان رای‌آوردن برگزیت توصیف شد، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مثل خروج ماشینی از جاده در لبه پرتگاه رخ خواهد داد:‌ سقوط آزادی ناگهانی و با حداکثر خسارت.