در پی حمله تروریستی گروهک «الاحوازیه» تعدای از هم‌وطنان خوزستانی به شهادت رسیدند

اهواز، « احواز» نمی‌شود
الاحوازیه (بنا به نگارش این گروه) درحال حاضر نیز پیوندهای عمیقی با جریان های بعثی دارد و پیشتر هم به اقدام مسلحانه علیه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای عربی و نیز در داخل کشور دست زده بود . این گروه تجزیه طلب چندی پیش ادعا کرد که ایران «احمد مولا المذحجی»، از رهبران این گروه را در هلند ترور کرده و بعید نیست اقدام اخیر بی ارتباط با این مساله باشد.
اگر جریان الاحوازیه مجری این عملیات ترویستی باشد باید یادآوری کرد که شیخ خزعل یا شیخ خزعل الکعبی ملقب به معزالسلطنه و سردار اقدس، که نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را نیز دریافت کرد حاکم خرمشهر (محمره) بود. پس از آنکه میلسپو از سوی دولت ایران به عنوان مستشار وکارگزار مالی از وی مالیات این بخش از ایران را برای واریز در خزانه عمومی مطالبه کرد، خزعل از این امر سرباز زد و کمیته‌ای به‌نام «قیام سعادت خوزستان» را با همراهی برخی از طوایف بختیاری و نظامیان قاجاری علیه رضا شاه گردهم آورد. او همزمان با مخالفان رضا شاه همچون «مدرس» و «بهار» نیز همدلی می کرد و حمایت از قانون اساسی علیه استبداد رضاخانی را انگیزه اصلی اقدامات آزادیخواهانه‌ای می دانست که از نظر رضا شاه نوعی فرافکنی برای تقویت جایگاه خود و اعلام استقلال تلقی می شد. سرانجام رضا شاه آذر 1303 به خوزستان لشگر کشید و شیخ خزعل را خلع ید کرد. دولت انگلیس از این امر ناخشنود بود اما برخی مورخان با بدبینی معتقدند که ماجرای خزعل هم ایجاد فضا برای مانور بیشتر رضاشاه بود. اگرچه رضاشاه کمی بعد و با عذرخواهی شیخ خزعل او را بخشید اما گفته می شود که سرانجام به دست عباس بختیاری معروف به «مامور شش‌انگشتی»، خفه شد.
همدلی| گروه سیاسی- تروریسم با هر تعریف و پیشینه، تهدیدی برای سلامت جوامع بشری و افراد و تهدیدی برای امنیت همه ملت‌ها است بنابراین به زمین افتادن انسان در هر نقطه‌ای از جهان قلب هر انسانی را آزار می‌دهد. به هرترتیب باید این وقایع را در هرکجای این کره خاکی محکوم کرد و سعی در شناسایی عوامل و نیروهای اجتماعی  و سیاسی آن داشت. تهدید جهانی تروریسم حل نخواهد شد مگر اینکه این مجموعه اجزاء یک پازل تلقی شوند و اقدامات جدی و همزمان و بهم پیوسته برای مقابله با آن صورت گیرد. لذا نه تنها باید اقدامات پیشگیرانه مد نظر باشد بلکه همزمان با حامیانی که تروریسم از منافقین تا داعش را مشروعیت بخشیده، تربیت و حمایت کرده، مقابله شود. ملت ایران نیز یکی از قربانیان اصلی تروریسم هستند. دیروز چند نفر مسلح در رژه نیرو‌های مسلح که به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهر اهواز در حال برگزاری بود، چند عضو مسلح وابسته به گروهک «الاحوازیه» که گفته شد، از قبل در پارک نزدیک به محل مراسم کمین کرده بودند، حمله تروریستی انجام داده و بر اساس اخباری ه از لحظه وقوع تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شد، این گروه تروریستی با تیراندزای به سوی مردم و نیروهای نظامی ۲9 نفر را به شهید و حدود ۶۰ نفر دیگر را زخمی کردند. متاسفانه در بین این شهیدان کودک خردسال و جانباز نیز وجود دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده تعداد افراد تروریست 4 نفر بوده که در تازه‌ترین اطلاعات درباره حمله آنها در بلوار قدس اهواز از هلاکت هر ۴ تروریست حمله تروریستی اهواز خبر داد. گروه رسانه‌‌ای موسوم به «اعماق» وابسته به گروه تروریستی داعش در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، مسئولیت حمله تروریستی اهواز را بر عهده گرفت. این در حالی است که «یعقوب حر تُستری» سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» مسئولیت حمله به مراسم رژه در شهر اهواز را برعهده گرفت و در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» گفته است، حمله امروز به مراسم رژه در شهر اهواز کار این گروهک بوده است، «اعماق» رسانه وابسته به داعش اعلام کرد که نیروهای داعش این حمله را انجام داده‌اند. اعماق در کانال تلگرامی خود نوشت: «یک منبع امنیتی گفت، «انغماسی‌های» دولت اسلامی [نیروهای ویژه داعش] به تجمع نیروهای ایرانی در شهر اهواز در جنوب ایران حمله کردند». ساعتی پس از حمله تروریستی  در محل رژه نیروهای مسلح  به مناسبت هفته دفاع مقدس در اهواز،  آرامش نسبی برقرار شد اما آمبولانس‌ها و ماشین‌های انتظامی در حال تردد به منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز بودند. ادامه این گزارش را در


ادامه می‌خوانید:
سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» :
یعقوب حرالتسطری در گفت‌وگو با  شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال حمله تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند ، دانست و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات دیروز را  علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا الاحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد.
وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند،
این ادعا در حالی مطرح شد که در میان آسیب دیدگان این حمله  تروریستی تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد. جالب تر اینکه بعد از ظهر دیروز همچنین شبکه اسکای نیوز به نقل از گروه تروریستی داعش گزارش داد که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. شبکه اسکای نیوز عربی در بخش خبر فوری خود اعلام کرد که داعش مسئولیت حمله تروریستی صبح دیروز در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را به عهده گرفته است.
روحانی: پاسخ ایران کوبنده خواهد بود
حسن روحانی در پی حمله تروریستی صبح دیروز به مردم اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح ، در تماسی تلفنی با «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و «غلامرضا شریعتی » استاندار خوزستان، در جریان تازه ترین گزارش اقدام تروریستی صبح دیروز در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.
روحانی در این تماس‌های تلفنی، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی  بکار گرفته شود.رئیس جمهور تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچکترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می کنند، باید پاسخگو باشند.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح:‌ تیم تروریستی منهدم شد
سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح  پیش از ظهر دیروز اعلام کرد: یک تیم چهار نفره تروریستی امروز از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه رونده بود به سمت مردم و رژه روندگان تیراندازی کردند که تعدادی به شهادت رسیدند و مجروح شدند.
شکارچی گفت: نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و هر ۴ نفر تیم تروریستی را منهدم کردند و هم اکنون ۳ جنازه از این تروریست‌ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است تا مشخص شود به کجا وابسته بوده و چطور وارد پارک شده‌اند؟
البته این تیم تروریستی از فاصله طولانی از داخل پارک به سمت نیروهای رژه رونده تیراندازی کردند که برخی از این تیراندازی‌ها به سمت جایگاه مردم هم بود.
ظریف: ایران حامیان تروریست و اربابان آمرایکایی را مسئول میداند
وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به حمله گروهی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز در صفحه توئیتر خود  نوشت: تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آن‌ها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و بزرگسالان در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز قرار است با حضور دستگاه‌های ذیربط به بررسی این موضوع بپردازد. علی نجفی با محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت: این‌که حمله تروریستی همزمان با رژه نیروهای مسلح و سالگرد هفته دفاع مقدس انجام شده نشانگر تلاش مذبوحانه‌ای برای به چالش کشیدن اقتدار نیروهای مسلح است که البته توان و آمادگی نیروهای مسلح، همبستگی مردم و حضور آنها قطعا این اقدامات را خنثی خواهد کرد.این در حالی است که وزیر بهداشت، قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت به همراه رییس اورژانس کشور و رییس سازمان انتقال خون به منظور پیگیری و نظارت بر درمان مصدومین این حادثه،  عازم اهواز شدند.
سخنگوی سپاه پاسداران:‌ این جریان از سعودیه تغذیه می‌شوند
در پی حمله تروریستی، سخنگوی سپاه پاسداران به ایسنا گفت: افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان «الاحوازیه» هستند.وی با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند، اظهار کرد: اقدام آنها برای تحت الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است.البته در ایران چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است.
فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان: تیم چهار نفره تروریست ها کشته شدند
به گفته سردار حسن شاهوارپور از این تیم چهار نفره تروریستی، دو نفر در محل کشته شدند. یک نفر نیز مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان کشته شد که در نهایت سه نفر از این افراد کشته شده‌اند ون فر چهارم  نیز دستگیر شده است.