مدارس کشور با حضور یک ‌میلیون و ۴۳۶ هزار کلاس اولی، شکوفه باران شد


به گزارش ایسنا، مراسم جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها صبح دیروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در دبستان پسرانه شهید امیری‌کیا در منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.
دیروز یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار کلاس اولی و حدود یک میلیون نوآموز پیش دبستانی در سراسر کشور تحصیل خود را در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی شروع کردند و برای اولین بار در کلاس‌های درس حاضر ‌شدند.
وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن شکوفه‌ها ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: آغاز سال تحصیلی بهاری است که در پاییز شاهد آن هستیم که امسال با ایام بزرگداشت واقعه کربلا و هفته دفاع مقدس مقارن شده و پیام عشق به میهن اسلامی را می‌دهد.
سید محمد بطحائی افزود: خوشبختانه توسعه پیش‌دبستانی در سال‌های اخیر باعث شده بچه‌ها مدرسه را در کلاس اول راحت‌تر تحمل کنند و خود را با شرایط مدرسه تطبیق دهند، سال‌های گذشته بسیاری بچه‌ها در روزهای اول بی‌تاب بودند و گریه می‌کردند اما آرامشی که امروز در بین بچه‌ها وجود دارد به علت توسعه دوره پیش دبستانی است.


بطحائی با بیان اینکه کار در دوره ابتدایی پیچیده و دشوارتر از سایر دوره‌هاست، اظهار داشت: معلمان مهربان ابتدایی خود را آماده کرده‌اند تا سال تحصیلی باشکوهی را شروع کنند و همه کادر آموزش و پرورش به دنبال فراهم کردن فضایی برای با هم زندگی کردن و شاد زیستن در مدرسه هستند تا دانش‌آموزان از یادگیری خود لذت ببرند.
وی تاکید کرد: باید موانع پیش رو را برداریم. امروز شاهد بودم که در این مدرسه فضای بازی و محوطه مدرسه بسیار کوچک و محدود است و این مشکل بسیاری مدارس دیگر هم هست. تلاش می‌کنیم موانع را برداریم تا دانش‌آموزان از آمدن به مدرسه لذت ببرند.
ثبت‌نام 13 میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز
برای سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین آمار، ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.
سیدمحمد بطحائی دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام قطعی کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حدود سه درصد از دانش‌آموزان که یا در شاخه کاردانش هستند و یا از اتباع، هنوز ثبت‌نام خود را قطعی نکرده باشند. با احتساب این تعداد میزبان حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز خواهیم بود.
بطحائی افزود: ۱۳هزار دانش‌آموز ایرانی نیز در ۶۰ کشور جهان مشغول به تحصیل می‌شوند و میزبان بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز اتباع هستیم.
۱۴۲ هزار بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی
جذب مدارس نشدند
وی با بیان اینکه علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته ۱۴۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم، عنوان کرد: همچنان برآورد ما این است که نتوانستیم این ۱۴۲ هزار دانش‌آموز ابتدایی بازمانده را به مدرسه برگردانیم. البته ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش‌آموز را به مدرسه برگرداندیم که افتخار بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال تحصیلی قبل پنج هزار و ۶۹ دانش‌آموز اتباع را فارغ از داشتن مدارک هویتی با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردیم.
افزایش ۱۶ هزار کلاس درس نسبت به سال قبل
بطحائی افزود: همچنین ۴۸۳ هزار باب کلاس درس داریم که پیش‌بینی می‌کنیم به ۴۹۸ هزار مورد برسد و افزایش ۱۶ هزار کلاس درس نسبت به سال قبل داشته باشیم. ۹۱ هزار و ۷۲۱ مدرسه دولتی داشتیم که نسبت به سال قبل حدود ۱۱۰۰ مدرسه دولتی افزایش خواهیم داشت و شمار مدارس غیردولتی به بیش از ۱۵ هزار و ۳۵۵ مورد می‌رسد.
آماده شدن ۸۰۰۰ کلاس جدید همزمان با آغاز سال تحصیلی
وی با بیان اینکه در حوزه فضای آموزشی حدود 8 هزارکلاس جدید را برای استقبال از مهرماه آماده کردیم گفت: این تعداد، حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است. ۶۷ سالن ورزشی نیز به بهره‌برداری رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: سال قبل در چنین روزی پنج هزار کلاس درس را افتتاح کردیم که امروز به 8 هزار کلاس رسید. تا پایان سال جاری دو هزار کلاس درس دیگر هم به این مجموعه اضافه خواهد شد. امسال اعتبارات طرح‌های عمرانی و ملی ما ۱۰۰درصد در ماه‌های نخست سال تخصیص یافت و به همین دلیل توانستیم این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.
بازسازی ۵۹ مدرسه زلزله‌زده کرمانشاه
بطحائی با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: در این حادثه ۷۸مدرسه تخریب شد و امکان استفاده دانش‌آموزان برای آن وجود نداشت و از این تعداد ۵۹ مدرسه بازسازی و آماده بهره‌برداری شد که اول مهر توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود. ما بازسازی مدارس در معرض خطر را نیز با همت خیرین شروع کردیم و اکنون نوسازی ۲۰۰ پروژه را در دست داریم که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
وی با اشاره به تجهیز هنرستان‌ها با اعتبار ۴۹ میلیارد تومانی اظهار داشت: امسال هنرستان‌ها پایه دوازدهم دارند و تجهیز هنرستان‌ها برایمان بسیار مهم بود و با مساعدت‌ها این اعتبار ابلاغ شد و تا چند روز آینده ۵۰ میلیارد تومان دیگر اختصاص می یابد. این رقم در سال‌های اخیر قابل توجه است.
تبدیل «مشق شب» به تکالیف مهارت محور
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ماهیت تکالیف شب هم باید تغییر کند، گفت: از اول مهر در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که شرایط لازم را دارند تکالیف درسی بچه‌ها باید در مدرسه انجام شود. آنها در منزل تکالیف مهارت محور انجام می‌دهند. این تمرین‌ها به معنای رونویسی صرف نیست. به تدریج این مسیر را تصحیح می کنیم و دکان سوءاستفاده کسانی که دکان باز کرده‌اند و کتب حل المسائل و... را ترویج می‌دهند بسته خواهد شد. از آموزشگاه‌ها می‌خواهم مسیر خود را در خدمت تحقق اهداف واقعی آموزش و پرورش قرار دهند.
مذاکره برای برگزاری آزمون استخدامی جدید
بطحائی افزود: در حال مذاکره برای برگزاری آزمون استخدامی جدید هستیم. با سازمان اداری مکاتبات را شروع کرده‌ایم و احتمالا ممکن است فراخوان برای دی ماه اعلام شود.
وی همچنین درباره تحصیل اتباع عنوان کرد: طبق فرمان رهبری مکلف‌ایم هر شخصی در سن مدرسه است وارد مدارس شود. اتباع افغانستانی باید این حقشان به شکل اولی مورد توجه قرار بگیرد. با هماهنگی‌های صورت گرفته در برخی مناطق و فضاهای آموزشی موانعی وجود داشت که رفع شد و امروز بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع تحت پوشش قرار گرفتند. ما کماکان بنا به تاکیدات رهبری و عنایات رئیس‌جمهور به دنبال آن هستیم تفاوتی بین دانش‌آموز تبعه خارجی با ایرانی وجود نداشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: منعی برای ورود دانش‌آموزان اتباع به مدارس تیزهوشان و مدارس خاص نداشتیم.