بیژن زنگنه به روسیه ،عربستان و امارات هشدار داد در مقابل تلاش آنها برای جایگزینی نفت ایران می‌ایستد

خط و نشان نفتی
همدلی| گروه اقتصادی- کار به خط و نشان رسیده است. این اتفاق را به خوبی می‌‌توان از لحن بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران فهمید. زنگنه در گفت‌‌وگو با موسسه خبری پلاتس و خبرگزاری بلومبرگ به عزم روسیه، امارات و عربستان برای جبران کمبود عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی پس از نوامبر نفتی و بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران اشاره کرده و صریح گفته است:« بدون هیچ تردیدی سر راه آنها خواهم ایستاد.» بسیاری از تحلیلگران نفتی بر این باور هستند که این هشدار ژنرال نفتی ایران با شناختی کامل از وضعیت بازارهای جهانی و وابستگی آنها به نفت ایران است. به گفته آگاهان اقتصادی، ایران مشتری‌های سنتی و قدیمی دارد که همچنان خریدار طلای سیاه ایران خواهند ماند.
برای نمونه، یکی از این مشتری‌های سنتی کره جنوبی است که سفیر جدید این کشور به تازگی اعلام کرده که کره جنوبی نیازمند خرید نفت از ایران است. از سوی دیگر هند نیز به تازگی اعلام کرده اند که نفت ایران را به روپیه و با حذف دلار خریداری خواهد کرد. با این حال روسیه امارات و عربستان چند ماهی است که بازی سختی را در بازار جهانی نفت با ایران آغاز کرده است. از نگاه بسیاری از تحلیلگران ایرانی و خارجی، روسیه با تولید 11 میلیون بشکه ای نفت رقیب سرسختی برای ایران، آن هم در شرایط تحریم خواهد بود. عربستان نیز روزانه 25 میلیون بشکه نفت تولید می کند. 27 تیر ماه سال جاری بود که سفیر امارات مدعی شده بود که امارات و روسیه می‌توانند در آینده نزدیک جایگزینی برای عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی باشند.
او در همین زمان از توافق سه‌جانبه میان ابوظبی، ریاض و دهلی نو برای جایگزین کردن بازار نفت خام ایران در هند خبر داده بود.


حالا اظهار نظرها در خصوص تلاش برخی کشورها برای جایگزین شدن نفت ایران متفاوت است.برخی آگاهان اقتصادی بر این باور هستند که امکان این جایگزینی وجود ندارد چرا که بسیاری از پالایشگاه‌های کشورهایی که سال‌ها نفت ایران را خریداری می کردند با نفت ایران سازگاری پیدا کرده اند.
مثال روشن این اظهار نظر در خصوص پالایشگاه‌های نفتی هند است که یکی از قدیمی‌ترین خریداران نفتی ایران است. اما برخی از کارشناسان نظر متفاوتی در این باره دارند. آنها بر این باور هستند هشت سال تحریم‌های اقتصادی موجب شد میزان تولید نفت و صادرات نفت ایران به نصف کاهش یابد و به همین دلیل ایران توان تحمل تحریم‌های دوباره و ادامه دیپلماسی نفتی اش را نخواهد داشت.
با این همه گویا بیژن نامدار زنگنه تصمیم گرفته همچنان بر بازپس گیری سهم ایران از بازارهای جهانی نفت تاکید داشته باشد.
او می‌گوید: « دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند.»
به اعتقاد ژنرال نفتی ایران؛ هر کشوری بگوید کمبود بازار نفت را جبران می کند ضدیت با ایران و ایستادن کنار امریکاست
آن طور که بیژن زنگنه در گفت‌وگو با موسسه خبری پلاتس و خبرگزاری بلومبرگ در تهران گفته است: دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست. آنها این موج ضد ایرانی را پی می‌‌گیرند و سپس در همکاری با آمریکا همسو می‌شوند تا به ایران آسیب بزنند و برخی کشورهای غیر عضو اوپک را با خود نیز همراه می‌کنند که الزاما عمق این پیچیدگی سیاسی را درک نمی‌کنند و دیگر جنبه‌هایی که نمی‌خواهم در اینجا توضیح دهم.
برای نمونه آنها می‌گویند «ما اجازه نمی‌دهیم که کمبودی در بازار باشد»، که در ظاهر موضوع بسیار خوبی است که گفته شود و یا اقتصادی است، اما به نظر من چنین اظهارنظری اقتصادی نیست و ۱۰۰ درصد سیاسی و ضد ایران است. هر کس که بگوید که کمبود در بازار نفت را جبران می‌کند، ضد ایران صحبت می‌کند و این یک بیانیه سیاسی است. هیچ جنبه اقتصادی در آن نیست و آنها بر خلاف موضوعی که می گویند، نه تنها اوپک، بلکه کشورهای غیر عضو اوپک را هم به یک بازی سیاسی می‌کشانند، اما از آنجا که این بازی سیاسی همسو با سیاست‌های آمریکاست، برخی افراد نمی‌خواهند به طور علنی درباره آن صحبت کنند.
سر راه آن ها خواهم ایستاد
زنگنه در ادامه این مصاحبه تاکید کرده است: « اوپک و برخی کشورهای غیرعضو اوپک همسو با رویکرد آمریکا فعالیت می‌کنند. متاسفانه بخشی از دبیرخانه اوپک هم در این جهت حرکت می‌کند و ما متوجه این مسئله هستیم و من به این وسیله می‌خواهم به دبیرخانه تذکر بدهم که درباره بخشی از فعالیت‌های خود، مراقب باشد و به آنها یادآوری می‌کنم که اوپک سازمانی مستقل است و زیر مجموعه وزارت انرژی آمریکا نیست و مسئولان اوپک باید به این مسئله توجه کنند.زنگنه با اشاره رفتار روسیه گفته است : روسیه برای مدتی کمک کرد و در وضع کنونی، آنها مشکل ما نیستند. آنها کمک کردند و سپس آن دوران منقضی خواهد شد و آنها هر چه بخواهند طبق منافع ملی خود به عنوان کشوری که یک تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک است، همکاری می‌کنند، اما من از کشورهای عضو اوپک انتظار بیشتری دارم و به‌ویژه در وضع کنونی
برخی اهداف سیاسی پیچیده دارند که آن را در عبارت‌های ساده و اقتصادی بیان می‌کنند. در حالی که آنها به هیچ‌وجه اقتصادی نیستند. وقتی می‌گویند «کمبود نفت در بازار را حل و فصل می‌کنیم»، هر شخص عاقلی می‌گوید «این خوب است، عرضه و تقاضا باید به‌طور طبیعی متوازن باشند.» اما اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنید، این یک استدلال اقتصادی نیست و معنایش پیامی برای آمریکاست به این معنا که ‌هر چقدر می‌خواهی به ایران فشار بیاور و ما اجازه نمی‌دهیم بازار با مشکلی روبه‌رو شود. این پیامی است که باید دریافت کنیم و پیامی کاملا سیاسی است. من باور ندارم که روسیه بخواهد با آمریکا همکاری کند و به ما ضربه بزند، اما برخی دیگر از کشورها می‌خواهند.وزیر نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که حتی کوچکترین خطری برای منافع ملی ما داشته باشد، بدون هیچ تردیدی، من سر راه آن خواهم ایستاد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری شام غریبان برگزار شد شرکت «روحانی» در نشست سالانه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل از دیدگاه موافقان بررسی می‌شود برای زادروز پرویز یاحقی، موسیقی‌دان چیره دست ایرانی نی‌لبکِ شوخ هزاران هزار شعر سروده‌اند و نقاشی‌ها کشیده‌اند برای امام حسین (ع)، اما چند تایی ماندگارترند «همدلی» از وضعیت مدارس فرسوده کشور به بهانه آغاز سال تحصیلی گزارش می‌دهد کلاس‌های دلهره بیژن زنگنه به روسیه ،عربستان و امارات هشدار داد در مقابل تلاش آنها برای جایگزینی نفت ایران می‌ایستد علی تاجرنیا: استثناهای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تهدیدآفرین است با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری شام غریبان برگزار شد در چهار ماه اول سال1397 50 درصد از برنامه صادرات شمش و فروش فولاد خوزستان محقق شد لاهه رای خود درباره شکایت ایران را دو هفته دیگر صادر می‌کند عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار: هیچ‌گاه از حضور در مجامع بین‌المللی ضرر نکردیم