شرکت «روحانی» در نشست سالانه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل از دیدگاه موافقان بررسی می‌شود

مسافر خاصِ نیویورک
ناصری: رئیس‌جمهور موضع جدیدی در سازمان ملل مطرح کند کرباسچی: اگر حضور نیابیم، کشور دیگری از ایران حمایت نمی‌کند
همدلی | گروه سیاسی- هفته‌ها است که بحث بر سر شرکت حسن روحانی در دونشست مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به بحث اصلی محافل سیاسی تبدیل شده است.
با قطعی شدن سفر رئیس جمهور به نیویورک نقطه نظرهای مخالفان را کنار می‌گذاریم و به تحلیل‌های دکتر عبدالله ناصری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوران اصلاحات و استاد دانشگاه و همچنین غلامحسین کرباسچی شهردار سایق تهران و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌پردازیم.


اما در میان نظرهای این دو کنشگر سیاسی این نکته را نباید از ذهن دور داشت که سفر پیش روی حسن روحانی به نیویورک یکی از مهم‌ترین نشست‌های ممکن در تاریخ جمهوری اسلامی و حتی تاریخ ایران پس از تشکیل سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.
فاز دوم تحریم‌های ایالات متحده از روز 13 آبان یعنی کمتر از دوماه دیگر اجرایی خواهد شد و شاید لازم به ذکر نباشد که شرایط اقتصادی- معیشتی کشور در چه شرایطی قرار دارد. از سویی موج فزاینده گرانی، بیکاری و ...در سطح جامعه و از سوی دیگر فسادهای مالی گسترده در سطح کشور وضعیت را به شرایط هشدار رسانده هشداری که کارشناسان مستقل سیاسی و اقتصادی از ماه‌ها و سال‌ها قبل وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودند.
علاوه‌بر مشکلات داخلی مشکلات خارجی در سطح منطقه‌ای و جهانی هم تشدید شده و بدخواهان منطقه‌ای ایران و در راس آنها صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هرروز در صدد تراشیدن موانعی متعدد برای ایران هستند و برای برون رفت از این وضعیت تنها وحدت و همبستگی ملی در کنار یک دیپلماسی دقیق همراه با کارکشتگی می‌طلبد.
رئیس جمهور با همه انتقادهایی که به او و دولتش وارد است، نیازمند حمایت است حمایتی که مردم در بزنگاه‌های حساس از آن دریغ نکرده‌اند. حضور در این نشست می‌تواند به یک نقطه عطف در کارنامه سیاسی حسن روحانی تبدیل شود. نقطه عطفی که از یک سو اعتماد خدشه‌دار شده مردم از او و کابینه‌اش ترمیم شود و از سوی دیگر پلی برای برون رفت کشور از مشکلات داخلی و خارجی باشد. اگر روحانی به این فرصت به چشم آخرین فرصت بنگرد می‌توان امید داشت که رهاورد این سفر سوغاتی پر ارزش برای ایران باشد.
بازگشت آمریکا به برجام به عنوان پیش شرط مطرح شود
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به شرطی مفید است که وی حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، در غیر این صورت ظریف می‌تواند به جای رئیس‌جمهور در سازمان ملل شرکت کند.
به گزارش ایسنا، عبدالله ناصری با بیان اینکه حضور در مجموع عمومی سازمان ملل مهم است مخصوصا اگر گفتمان جدیدی توسط روسای جمهور کشور مطرح شود، اظهارکرد: با این وجود مجمع عمومی سازمان ملل در کلیات خود یک کار روتین شبه تشریفاتی است. بسیاری از روسای جمهور هم به طور پیوسته در مجمع عمومی شرکت نمی‌کنند. روسای جمهور ایران نیز تا سال 84 هیچ التزامی نداشتند که به طور پیوسته شرکت کنند، اما احمدی‌نژاد هر سال در مجمع عمومی شرکت کرد و روحانی هم این روند را ادامه داد.
این عضو بنیاد باران همچنین بیان کرد: اگر روحانی فقط در سال اول ریاست جمهوری خود در این اجلاس شرکت می‌کرد، حضور امسال وی با توجه به ریاست  آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، می‌توانست جدی تلقی شود، اما شرکت هر ساله رئیس جمهور در سازمان ملل موجب شده است که حضور وی تشریفاتی تلقی شود.
ناصری با بیان اینکه نمی‌شود پیش بینی کرد که چه فضایی علیه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور با توجه به حضور پرجنجال و تبلیغاتی ترامپ و رسانه‌هایی که در اختیار اوست شکل می‌گیرد، گفت:  حضور رئیس جمهور در سازمان ملل خوب است، اما به شرط آنکه با دست پر در این اجلاس شرکت کرده و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، مثلا اعلام کند به عنوان پیش‌شرط مذاکرات، در صورت بازگشت آمریکا به برجام، مذاکره مستقیم با این کشور در دستور کار قرار می‌گیرد. اگر روحانی چنین حرف‌های جدیدی داشته باشد که توجه جهانیان را جلب کند، حضورش سودمند است در غیر این صورت ممکن است فضای تبلیغاتی علیه کشورمان شکل بگیرد.
این فعال سیاسی در پایان با اشاره به اینکه اگر رئیس جمهور در این اجلاس شرکت نکند،‌ حضور وزیر خارجه می‌تواند اهداف ما را تامین کند، خاطرنشان کرد:  در صورتی که رئیس جمهور حرف جدیدی برای گفتن ندارد، با توجه به تسلط ظریف بر دیپلماسی بین‌المللی، او می‌تواند به جای روحانی در  مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.
در جریان برجام، دنیا صدای منطق ایران را شنید
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ایران باید در سازمان ملل حضور یابد و حرف و استدلال منطقی خود را بیان‌ کند. اگر مقامات کشورمان در سازمان ملل حضور نیابند و پاسخ اتهامات علیه ایران را ندهند، کشور دیگری از ما حمایت نمی‌کند.
غلامحسین کرباسچی درباره ضرورت حضور رئیس جمهور در سازمان ملل، اظهار کرد: حضور ایران در همه مجامع بین‌المللی می‌تواند برای کشور ما مفید و موثر باشد. در  مذاکرات برجام دنیا استدلال و منطق  ایران را شنید و  از ایران حمایت کردند که این دستاورد سیاسی و تبلیغات کمی برای کشورمان نیست.
وی همچنین با اشاره به این که اسرائیل و عربستان رقبای ایران بوده و به دنبال انزوای کشورمان هستند، یادآورشد: کسانی که معتقدند رئیس جمهور به سازمان ملل نرود،  هم منطق می‌شوند با اسرائیل و عربستان که برای انزوای ایران تلاش می کنند. من معتقدم که در هر مجمع یا نشست بین‌المللی که ایران بتواند حرف و استدلال خود را بیان‌ کند، باید حضور داشته باشد.
این فعال سیاسی در پاسخ به استدلال مخالفان حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل به دلیل ریاست آمریکا بر جلسه شورای امنیت، خاطر نشان کرد: در مجامع بین‌المللی که ایران حضور می‌یابد، همه حاضران که طرفداران ایران نیستند. ایران باید در سازمان ملل حضور یابد و حرف و استدلال منطقی خود را بیان‌ کند. البته این که رئیس جمهور در این جلسه حضور یابد یا وزیر امور خارجه بستگی به شرایط دارد  ولی مهم این است که ایران منطق خود را در سازمان ملل بیان‌ کند.
کرباسچی در پایان با بیان این که استدلال منطقی شنونده خود را در دنیا دارد، بیان‌ کرد: اگر ایران در سازمان ملل حضور نیابد و پاسخ اتهامات را ندهد، کشور دیگری از ایران حمایت نمی‌کند. کسانی که مدعی دوستی با ایران هستند، در برابر منافع کشور خود، از ایران طرفداری نمی‌کنند. بنابراین باید ایران در این مجامع بین‌المللی حضور یابد و استدلال منطقی خود را به گوش سایر کشورها برساند و پاسخ اتهامات را بدهد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری شام غریبان برگزار شد شرکت «روحانی» در نشست سالانه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل از دیدگاه موافقان بررسی می‌شود برای زادروز پرویز یاحقی، موسیقی‌دان چیره دست ایرانی نی‌لبکِ شوخ هزاران هزار شعر سروده‌اند و نقاشی‌ها کشیده‌اند برای امام حسین (ع)، اما چند تایی ماندگارترند «همدلی» از وضعیت مدارس فرسوده کشور به بهانه آغاز سال تحصیلی گزارش می‌دهد کلاس‌های دلهره بیژن زنگنه به روسیه ،عربستان و امارات هشدار داد در مقابل تلاش آنها برای جایگزینی نفت ایران می‌ایستد علی تاجرنیا: استثناهای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تهدیدآفرین است با حضور رهبر معظم انقلاب و در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری شام غریبان برگزار شد در چهار ماه اول سال1397 50 درصد از برنامه صادرات شمش و فروش فولاد خوزستان محقق شد لاهه رای خود درباره شکایت ایران را دو هفته دیگر صادر می‌کند عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار: هیچ‌گاه از حضور در مجامع بین‌المللی ضرر نکردیم