طرح شورای شهر برای ایجاد خانه خبرنگار؛

«کوزه‌گر از کوزه‌شکسته آب می‌خورد». این ضرب‌المثل شرح حال روزنامه‌نگاران است‌؛ کسانی که در رسانه‌هایشان از کاغذی تا مجازی برای پیگیری خواسته‌های دیگر اصناف تلاش می‌کنند و می‌نویسند اما خودشان هنوز صنف درست و درمانی ندارند‌.
از سال 1388 که انجمن روزنامه‌نگاران ایران با حکم سعید مرتضوی که حالا در زندان است، پلمب شد هیچ تشکلی نتوانسته جای خالی‌اش را پر کند‌. حالا خبر رسیده اعضای شورای شهر تهران در نظر دارند خانه‌ای را مخصوص خبرنگاران در نظر بگیرند؛ خانه خبرنگار‌.
محلی برای استقرار تشکل‌های روزنامه‌نگاران
با روی کار آمدن شورای شهر اصلاح‌طلب انتظار می‌رفت تغییرات در شهر تهران گسترده باشد‌. اما اگر بخواهیم روند مدیریت شورا و شهردار اصلاح‌طلب را با دوره قالیباف مقایسه کنیم تغییر خاصی روی نداده است‌. حتی در بعضی موارد و مخصوصا طرح‌های عمرانی شهر تهران پسرفت نیز داشته است‌. اصلاح‌طلبان همیشه در بحبوحه انتخابات برای پیشی گرفتن از رقیب روی وعده‌های فرهنگی دست می‌گذارند‌. پاشنه‌آشیل جناح اصولگرا که به دلایل متعدد نمی‌تواند همسو با اکثریت جامعه و تغییرات اجتماعی همسان‌سازی‌اش کند‌.


در انتخابات شورا‌های شهر نیز دغدغه‌های فرهنگی مکررا تکرار شد اما در عمل اتفاق خاصی روی نداد‌. اما حالا خبر رسیده اعضای شورای شهر تهران برای طرح تهران 1400 خانه‌ای را به عنوان خانه خبرنگار در نظر گرفته‌اند‌.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در این باره گفته است: در حال حاضر طرح تهران 1400 در شورا به تصویب رسیده و شهرداری مشغول آماده کردن این لایحه است‌. براساس این لایحه می‌توانیم پروژه‌های فراوانی در قالب برندسازی پتانسیل‌های مختلف شهر تهران تعریف کنیم و یکی از پیشنهادات طرح خانه خبرنگاران بود و من به این فکر افتادم که می‌توان این پروژه را در قالب لایحه تهران 1400 تهیه کرد‌.
او با اشاره به نمونه‌های مشابهی که وجود دارد، گفت: در حال حاضر مکان‌هایی تحت عنوان خانه معلم، خانه هنرمندان و ‌. ‌. ‌. وجود دارد‌. خانه خبرنگاران نیز می‌تواند محلی برای گفت‌وگو در خصوص مسایل خبرنگاری، همانند استقرار تشکل‌های صنفی و سازمانی خبرنگاری و غیره باشد‌. همچنین این خانه می‌تواند تبدیل به یک آکادمی برای آموزش و مهارت آموزشی و تبادل تجربیات حرفه خبرنگاری باشد تا خبرنگاران را در حوزه‌های مختلف توانمند کند و حتی قابلیت موزه مشاهیر خبرنگار و مرکز اسناد خبرنگاری را نیز دارا خواهد بود‌.
خداکرمی با تاکید بر اینکه این طرح کماکان در مرحله ایده است، افزود: خبرنگاران و اهالی رسانه می‌توانند روی این طرح کار کنند تا شاید بتوانیم در قالب یک پروژه مدیریت شهری آن را به ثمر برسانیم‌.
عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا جزییات آن مشخص است یا خیر، افزود: خبرنگاران و انجمن‌های صنفی باید روی این موضوع کار کنند‌. یکی از پروژه‌های رویداد 1400 در حوزه رسانه می‌تواند خانه خبرنگار باشد‌. با افتتاح خانه خبرنگار می‌توانیم یکی از اهداف شورا را در حوزه رسانه به ثمر برسانیم‌.
او ادامه داد: شاید شورا و شهرداری بتوانند با اختصاص مکانی برای خانه خبرنگار کمک کنند تا مرکزی با طرح جامع و استاندارد در اختیار خبرنگاران و جامعه خبری قرار گیرد تا بتواند کاری ماندگار از شورای پنجم برای خبرنگاران باشد‌.
جای خالی انجمن صنفی
جمع شدن خبرنگاران در خانه‌ای به همین نام یک بحث و چگونگی جمع شدن آنها بحثی دیگر‌. دولت روحانی با ادعای باز کردن قفل‌ها روی کار آمد ولی هر روز قفل تازه‌ای بر زندگی مردم زد‌. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز قرار بود در روزهای اول دولت یازدهم باز شود اما این اتفاق نیفتاد‌. سر آخر با سنگ‌اندازی‌های وزارت کار انجمنی آغاز به کار کرد که نتوانست آنطور که باید و شاید خواسته‌های روزنامه‌نگاران را مطرح و پیگیری کند‌. تمام برنامه‌های انجمن تازه خلاصه شد در شامی که برای روز خبرنگار تدارک دیدند‌؛ آن هم در باشگاه وزارت کار‌ یعنی وزارتخانه‌ای که به گفته‌های دست‌اندرکاران انجمن ایران بزرگ‌ترین سد برای راه‌اندازی انجمنی فراگیر است‌.
در کمال تعجب اما مدیران انجمن تازه به علی ربیعی در اولین روز بعد از استیضاح کارت افتخاری انجمن روزنامه‌نگاران را اهدا کردند‌؛ رفتاری دوگانه که بیش از پیش از اختلافات درونی روزنامه‌نگاران خبر می‌دهد‌.