تدارک برای رویارویی در سازمان ملل

گروه سیاسی- اگرچه تنش‌ها میان تهران- واشنگتن چندماهی است که شدت‌ گرفته اما در چند روز گذشته با حملات تند مقامات کاخ سفید همراه بوده است. به نظر می‌رسد سخنرانی‌های اخیر مقامات آمریکایی تلاشی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای مذاکره و دیدار با مقامات کاخ سفید در جریان نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل است. با اعلام حضور حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در این نشست و سخنرانی در آن، آمریکایی‌ها فرصت یافتند موج جدیدی از تبلیغات سیاسی علیه ایران به راه بیندازند و مسوولان جمهوری اسلامی را برای رسیدن به خواسته خود پای میز مذاکره بکشانند. از این رو بود که در نخستین تلاش‌ها در هفته گذشته برایان هوک، «رییس‌ گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با شرکت در برنامه‌ای با عنوان «توسعه موشکی ایران» در اندیشکده ‌هادسون بار دیگر ادعا‌های بی‌اساسی علیه برنامه موشکی ایران را مطرح کرد. وی ضمن دفاع از خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران در خصوص برنامه موشکی این کشور کاملا سکوت کرده و با اینکه توسعه موشک‌های بالستیک و ساخت سلاح هسته‌ای با هم پیش می‌روند، برجام به اشتباه این دو را از هم جدا کرده و تمرکز خود را بر توقف برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است. برایان هوک با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه را در اختیار دارد، افزود موشک‌های ایران بزرگ‌ترین تهدید برای متحدان آمریکا از جمله اسراییل است. وی در ادامه با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی ایران پس از برجام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده با استناد به گزارش اخیر رویترز که از سوی مقامات ارشد ایران تکذیب شد، مدعی شد: ایران در حال انتقال موشک‌های بالستیک به متحدان خود در منطقه به‌ویژه شیعیان عراق است. وی در این باره گفت: امیدواریم بتوانیم به توافق جدیدی با ایران دست یابیم که مثل قبل یک توافق شخصی بین دو دولت نباشد، ما به دنبال یک معاهده هستیم. هوک ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره بکشاند و افزود: آنها (دولت اوباما) آرا را در سنای آمریکا در اختیار نداشتند، پس آرایشان را از سازمان ملل متحد آمریکا دریافت کردند. اگر قرار باشد به چیزی پایدار و بادوام دست یابیم این برای سیستم ما کافی نیست. اولین گام برای به ثبات رساندن خاورمیانه، اعمال فشار روی ایران است. برایان هوک با تشریح تحریم‌های دولت ترامپ علیه سازمان‌ها و افرادی که به ادعای او در توسعه برنامه موشکی ایران نقش داشته‌اند هدف از این تحریم‌ها را «قرار دادن ایران بر سر دو‌راهی تغییر رفتار یا انزوای بین‌المللی» اعلام کرد.
همچنین حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا به نقل از هوک در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: همان‌طور که وزیر پمپئو در سخنرانی‌اش درباره استراتژی جدید ما در مقابل ایران صحبت کرد، ایران باید به تکثیر موشک‌های بالستیک خود خاتمه دهد و پرتاب و توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به پایان برساند.
این سخنان هوک با واکنش وزیر امورخارجه کشورمان همراه شد. محمد جواد ظریف در واکنش به اظهارات رییس‌ «گروه اقدام ایران» در توئیتر نوشت: «اینکه ‌آمریکا برجام را توافقی شخصی میان دو دولت خوانده و ادعا کرده که به دنبال یک پیمان است، غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به علاوه، آمریکا تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبه‌رو است. ظاهرا آمریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.»
با این حال این جنگ لفظی همچنان ادامه یافت و برایان هوک نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز عربی به سخنان ظریف واکنش نشان داد. رییس «گروه اقدام ایران» شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با این شبکه عربی گفت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران که چند ماه پیش از سر گرفته شد و در ماه نوامبر آینده نیز بخش‌های نفت و بانکداری را در بر می‌گیرد، ثبات در منطقه را مستحکم می‌کند. وی در این باره اظهار داشت: آنچه ما وضع کردیم یکسری تحریم‌های جدی برای جلوگیری از دستیابی ایران به درآمدهای مورد نیاز خود برای تامین مالی تروریسم در خلیج (فارس) و بخش‌های دیگری از خاورمیانه است و مصمم هستیم تحریم‌ها را تقویت کنیم تا صلح و ثبات در منطقه را محکم کند. این مسوول آمریکایی همچنین تصریح کرد: تحریم‌های ما که در نوامبر آغاز می‌شود، شدیدترین تحریم‌هایی خواهد بود که اعمال می‌کنیم و بخش‌های انرژی و بانکداری را هدف قرار می‌دهد. هدف ما این است که درآمدهای ایران از نفت به نزدیک صفر برسد. هوک ضمن هشدار نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران و ادعای این که اقتصاد آن سیاه و به پولشویی مشهور است، گفت: سپاه پاسداران نصف اقتصاد ایران را در کنترل دارد. این یک مشکل برای آنهایی است که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. هنگامی که در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنید، نمی‌دانید که از بازرگانی پشتیبانی می‌کنید یا تروریسم. رییس «گروه اقدام ایران» همچنین ادعا کرد: اشتباه بزرگ دولت قبلی آمریکا این است که توافق با ایران را تنها به برنامه هسته‌ای اختصاص داد با این حال ما می‌دانیم که این کشور یک خطر و تهدید برای بسیاری از کشورهای خاور‌میانه به شمار می‌آید. ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است، میلیاردها دلار را برای تامین مالی شبه‌نظامیان خود در سوریه، عراق و یمن هزینه می‌کند، موشک به این کشور صادر و مستقر می‌کرد سپس به سوی عربستان سعودی شلیک می‌شد و این موضوع باید متوقف شود.


همچنین به گزارش دویچه وله، در ادامه حملات مقامات کاخ سفید به جمهوری اسلامی هدر نا‌ئورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه مدعی شد که ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه و مسوول حمله به مراکز آمریکایی در عراق است. وی گفت ایران از طریق شبه‌نظامیان تحت فرمان خود به تلاش‌هایی از این دست ادامه می‌دهد. همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اشاره کرد، ما شاهد شلیک موشک‌های کاتیوشا به مراکز خود در بصره بودیم. سفارت ما در بغداد هم هدف حمله قرار گرفته و به مراکز کردی در شمال عراق هم حمله شده است. نائورت افزود: از نظر ما ایران همچنان عامل بی‌ثباتی در منطقه است. آنها از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت خود همچنان به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد ادامه می‌دهند. هر آمریکایی‌ای که جان خود را از دست دهد، ما آنها (جمهوری اسلامی) را مسوول می‌دانیم.
در حالی این ادعاها مطرح شد که به گزارش انتخاب،نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بامداد روز جمعه نیز در نشست شورای امنیت با انتقاد از جلسه‌ای درباره تخریب روستایی در کرانه باختری رود اردن، گفت باید موضوع این جلسه ایران باشد، نه اسراییل. این مقام آمریکا در ادامه جنگ لفظی خود گفت: هیچ کشوری به انداز‌ه جمهوری اسلامی ایران منبع بی‌ثباتی و برخوردها نیست اما بخش اصلی گفت‌وگوها در شورای امنیت به جای ایران به اسراییل اختصاص دارد. وی گفت: بیش از چهل سال است که ایران خارج از قانون رفتار می‌کند و بسیار سخت است که نام یک درگیری در خاورمیانه را بدون اشاره به ردپای ایران ببریم. هیلی افزود: ایران از دیکتاتورهایی حمایت کرده که علیه مردم خودشان از گاز شیمیایی استفاده کرده‌اند. تهران به ستیزه‌جویان موشک می‌دهد، به جنگجویان و تروریست‌های خارجی منابع می‌دهد و علیه منافع و سیاست‌های شورای امنیت فعالیت دارد. در سراسر خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران حاکمیت همسایگان خود را به خطر می‌اندازد. در لبنان، سوریه و یمن به طور کامل به حاکمیت آنها بی‌توجه است. سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود:‌ در ماه‌های اخیر تجاوزات ایران افزایش یافته و به طور آشکار نیروهای نیابتی با پول، آموزش و تجهیزات تهیه شده از سوی تهران در عراق فعالیت دارند. هیلی در پایان سخنان خود با اشاره به جزییات فعالیت‌های ایران در عراق گفت تهران می‌خواهد عراق ضعیف بماند تا فعالیت‌های تروریستی خود را در آنجا توسعه بدهد. مداخلات ایران نه تنها مانع پیشرفت مردم عراق نیست بلکه باعث درگیری و جنگ بیشتر در آنجاست. همه اعضای شورای نگهبان باید نگران باشند.
سخنرانی هیلی موجب شد جلسه بدون سخنرانی نمایندگان اسراییل و فلسطینی‌ها بدون جمع‌بندی به پایان برسد. نیکی هیلی همچنین در یک نشست خبری درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت که 26 سپتامبر (چهارم مهر) با حضور ترامپ برگزار می‌شود، افزود: تلاش ما بر این است که موضوعات مختلفی که در جهان با آن مواجه هستیم را مطرح کنیم. وی مدعی شد: ایران همچنان یک مشکل در هر نقطه خطرناکی در جهان است. هیلی ادامه داد: به نظر می‌رسد در همه این مناطق رد ایران دیده می‌شود، بنابراین وقتی درباره ایران صحبت می‌کنند، درباره گروه‌های نیابتی و کارهایی که برای بی‌ثباتی در خاورمیانه انجام می‌دهند هم صحبت می‌شود و یقینا در راس مسائل قرار دارد. هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ گفت: اگر رییس‌جمهور ایران درخواستی برای دیدار با رییس‌جمهور آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می‌تواند تصمیم بگیرد.
تمرکز اصلی بر ایران خواهد بود
هیلی درباره سوالی درباره نشست ویژه مربوط به عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و علت تغییر تمرکز بر ایران به تمرکز به سایر موضوعات اظهار کرد: من خیلی روشن کردم. ما در سپتامبر دیدیم که موضوعات مهم زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. نماینده آمریکا ادامه داد: مقامات آمریکا به این نتیجه رسیدند که گسترش موضوع می‌تواند ارزشمند باشد. من فکر می‌کنم این ایده خوبی بود که به جای اینکه فقط درباره یک موضوع صحبت کنیم درباره چندین مساله گفت‌و‌گو کنیم. هیلی اضافه کرد: این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همان طور که رییس‌جمهور هم می‌خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی‌خواستیم محدود شویم اما ایران همچنان بخش اصلی همه این گفت و گوها درباره همه سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود.
نماینده آمریکا به این سوال که آیا تغییر موضوع نشست نظر خودتان بوده یا رییس‌جمهور چنین نظری داشته است، پاسخ نداد. وی اظهار کرد: چهارشنبه رییس‌جمهور آمریکا ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت. به نظر من پربیننده‌ترین جلسه شورای امنیت خواهد شد، تمرکز اصلی بر ایران خواهد بود نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: روز سه‌شنبه ترامپ در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند و درباره کمک‌ها و سخاوتمندی‌های آمریکا به دوستان خود و نه به کسانی که دوستان ما نیستند و مرگ بر کشور آمریکا می‌گویند، سخن خواهد گفت.
همچنین دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز گذشته در توئیتر خود اعلام کرد که هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهم داشت.
درخواستی برای ملاقات با ترامپ نداشته‌ایم
اظهارات نیکی هیلی درباره درخواست دیدار روحانی با رییس‌جمهور آمریکا با واکنش تهران همراه بود. در همین زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه خبر درخواست ایران برای ملاقات با ترامپ را خبرسازی رسانه‌ای با اهداف مشخص عنوان و تاکید کرد: از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با ترامپ مطرح نشده است. وی خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری‌های خارجی به نقل از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رییس‌جمهور‌ آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آن را تکذیب کرد. قاسمی افزود: این‌گونه اظهارات یا خبرسازی‌ها طراحی رسانه‌ای- روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می‌پردازند. این روش‌ها کاملا برای ما شناخته شده و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی‌هاست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مجددا تاکید می‌کنم از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با ترامپ مطرح نشده است.