وزیر پرونده پیامک‌های تبلیغاتی را پیگیری می‌کند

گروه فناوری- حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای تعطیل نیز با خبرهای داغی همراه بود؛ محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی شرکت‌های ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد: این هزینه‌ها به مردم بازگردانده می‌شود. وی روز پنجشنبه مصادف با عاشورای حسینی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد: بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده به پایان رسید.در توئیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار شده است: برخی از شرکت‌های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود ۲۲ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده‌اند که از آنها درخواست کرده‌ام وجوه اخاذی‌ شده را ظرف ۱۰ روز به مشترکین بازگردانند و پرونده این تخلف نیز برای سیر قضایی به دادستانی ارسال شود.این توئیت آذری‌جهرمی با هشتگ حق‌الناس منتشر شده است. او در توئیت قبلی خود عنوان کرده بود که امام حسین (ع) به افرادی که حق‌الناس بر گردن داشتند اجازه حضور در روز عاشورا را نداده‌اند. در این روزهای عزیز از #حق-الناس و رعایت حقوق یکدیگر غافل نشویم. در شرایطی که عکس‌های وی در هیات‌های جهرم منتشر می‌شد وی توئیت کرد که در حال پیگیری پرونده تخلفات مرتبط با ارزش افزوده است. اگر بخواهیم توئیت‌های وزیر محترم را دنبال کنیم به موارد جالب توجهی می‌رسیم، به عنوان نمونه بازنشر توئیتی با این مضمون: فیلترینگ یک سایت مانند حکم قتل است! به نظر می‌رسد پیگیری‌های وی در زمینه فیلترینگ نیز نتیجه‌بخش بوده است.
به هر روی این گزارش، پیگیری گزارش‌های پیشین در رابطه با پیامک‌های تبلیغاتی است و اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه‌ آن هم در ایامی که امام شیعیان تاکید کرده بود در ایام محرم مهم‌ترین کار برای مسلمانان، درک فلسفه عاشوراست.
آذری‌جهرمی پیش از این نیز عنوان کرده بود که مردم از وی خواسته‌اند پیامک‌های تبلیغاتی را پیگیری کند.
خدمات ارزش افزوده


با اینکه گزارش‌های پیشین به پیامک‌های تبلیغاتی پرداخته است اما بد نیست توضیحی درباره خدمات ارزش‌های افزوده عنوان شود.
خدمات قابل ارائه در بستر تلفن همراه، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) یا به اختصار VAS نامیده می‌شوند. اما پیامک‌های ارزش افزوده که ممکن است برای کاربر هزینه‌های زیادی داشته باشد، در برهه‌ای از زمان موجب نارضایتی کاربران شده بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز در واکنش به این نارضایتی‌ها و طی مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی چند بار اعلام کرده بود که به یک تخلف بزرگ در زمینه ارزش افزوده دست یافته است. او اظهار کرده بود: برای ما شفاف است که تخلفاتی صورت گرفته و وقتی کل پرونده به سرانجام رسید اعلام می‌کنیم. یک باندی در حوزه ارزش افزوده وجود دارد که اختاپوسی است و گزارش آن را به مردم می‌دهیم.
رسیدگی به پیامک‌های مزاحم
در حالی که بسیاری از شکایات از طرف کاربران و مشترکان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مربوط می‌شود، ایجاد پروژه ارزیابی میزان رضایتمندی مردم، ارزیابی و رتبه‌بندی ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان انجام شده است.به گزارش ایسنا، پاسخگویی و سرعت عمل از جمله مطالبات مردم است و یکی از سازمان‌های متبوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در این زمینه نقش موثری دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و بسیاری از شکایات از طرف کاربران و مشترکان هم به این سازمان ارجاع می‌شود.در حوزه پیامک‌های مزاحم، دسته‌بندی شکایات، احراز متخلفان، اطلاع‌رسانی درباره خطرات نصب اپلیکیشن‌های مخرب و برخورد جدی با کلاهبرداری موجب شده ساماندهی در این حوزه تا حد بالایی رخ دهد. البته در این موضوع، تنها مقابله جدی کافی نیست و باید راه‌های پیشگیرانه و احراز جرائم نیز طی شود. به همین جهت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال طی کردن مسیرهای قانونی به منظور تهیه بستر حقوقی مناسب پیگیری و جرم‌انگاری در حوزه تخلفات VAS، Bulk و... همچنین مقابله است. در مجموع با وجود موثر بودن اقدامات انجام شده اما هنوز نیاز به اقدامات بیشتری است.
از سوی دیگر سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی (۱۹۵) نیز در راستای پاسخگویی، سرعت عمل خود را نیز افزایش داده است. در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۳۴ هزار و ۴۰۰ مورد درخواست توسط مشترکین حوزه ICT مشتمل بر ۲۸ هزار و ۳۷۱ تماس مستقیم و ۶۰۲۹ صندوق صوتی دریافت شده است که در راستای مطالبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازه زمانی یک ساله دولت دوازدهم میانگین زمان پاسخگویی به استثنای شکایات آنتن‌دهی از ۸ و ۹ روز به سه روز کاهش یافته است ‌که طبق وعده‌های داده‌شده، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این میانگین زمان تا پایان سال ۹۸ به دو روز خواهد رسید.
اپراتورها موظف به اطلاع‌رسانی هستند
پیش از این نیز مجید حقی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرده بود: اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند درباره ماهیت پیامک‌های جعلی مربوط به خدمات ارزش افزوده به همه مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.وی با اشاره به مشاهده ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند، تاکید کرده بود: برخی از کاربران با اعتماد به اینکه پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می‌شود. اپراتورها از سوی رگولاتوری موظف شده‌اند در این خصوص به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند و همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن این‌گونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.
سخن آخر
با اینکه پیگیری‌های بسیاری در زمینه جلوگیری از پیامک‌های تبلیغاتی انجام شده اما همچنان بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه از ارسال مداوم پیامک‌های تبلیغاتی شاکی هستند و به گفته آنها #800* نیز تاثیری در قطع شدن این پیامک‌ها نداشته و همچنان به دلیل ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از حساب آنها کسر می‌شود.