«‌ابتکار» از جدال دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن قبل از هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گزارش می‌دهد

رویارویی ایرانی- آمریکایی در نیویورک
محمدرضا ستاری
ناظران بر این عقیده هستند که دولت ترامپ بسیار تلاش می‌کند تا پیش از انتخابات کنگره که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، با ایران بر سر میز مذاکره نشسته و از پیامدهای تبلیغاتی آن به مانند مذاکره با کره‌شمالی استفاده کند. مساله‌ای که آنها را نگران می‌کند، از دست رفتن کنگره و افتادن آن به دست دموکرات‌ها است که به احتمال فراوان با توجه به شواهد مبتنی بر آن چنین اتفاقی خواهد افتاد. به همین دلیل سخنان هوک در موسسه هادسون، عهدنامه (نه توافق) احتمالی با ایران را به تایید سنا محول می‌کند، جایی که به احتمال فراوان همچنان با وجود از دست رفتن کنگره در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود.
سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان مبنی بر رفتن یا نرفتن حسن روحانی به هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سرانجام هفته گذشته خبر آمد که رئیس جمهوری کشورمان تصمیم خود را برای رفتن به نیویورک قطعی کرده است. سفری که قرار است طی آن مواضع ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به گوش جهانیان رسیده و در حاشیه نشست نیز دیدارهایی دوجانبه با رهبران کشورهای مختلف جهان صورت بگیرد. تا به این جای کار دو دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه قطعی شده است، اما در همین رابطه ناظران صحنه امسال سازمان ملل را برای ایران متفاوت‌تر و مهمتر حواشی دیدارهای دوجانبه ارزیابی می‌کنند.


هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در حالی امسال میزبان رئیس جمهوری ایران است که مواضع میان تهران و واشنگتن در خصمانه‌ترین حالت ممکن آن در طول چند سال گذشته قرار دارد. دونالد ترامپ و تیم نومحافظه‌کار او علاوه بر دور اول تحریم‌ها علیه ایران که در مرداد ماه امسال اعمال شد، قصد دارند برای دور دوم یعنی سیزدهم آبان ماه، تحریم نفت ایران را در دستور کار خود قرار دهند. طبق اعلام مقامات کاخ سفید مقصود آمریکا از تحریم‌های نفتی ایران به صفر رساندن صادرات نفت است که در این راستا آنها توانسته‌اند تاکنون برخی از شرکای نفتی ایران از قبیل کره‌جنوبی و ژاپن را برای این منظور متقاعد کنند. صحنه دیگر این تحریم نفتی زمان رقم خورد که روسیه و عربستان نیز اعلام کردند که حاضرند با افزایش تولید خود، خلاء ایجاد شده در بازار انرژی به واسطه تحریم نفتی ایران را جبران کنند و همزمان آمریکایی‌ها با ضمن رایزنی با مقامات هندی قول کاهش 35 درصدی واردات نفت از ایران را نیز گرفته‌اند.
تغییر تمرکز آمریکا از ایران در مجمع عمومی سازمان ملل
اما مرحله حساس دیگر در نشست امسال زمانی رقم خورد که آمریکا اعلام کرد، قصد دارد همزمان با آغاز دوره ریاستش بر شورای امنیت سازمان ملل، نشستی را در چهارم مهر ماه یعنی یک روز پس از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی با موضوع ایران برگزار کند. این امر باعث شد تا بسیاری از تحلیل‌گران ضمن بررسی ابعاد چنین مساله‌ای، سعی در رمزگشایی از راهبرد آمریکا از برگزاری چنین جلسه‌ای داشته باشند. در همین گیرو دار و در حالی که واشنگتن طی روزهای گذشته جنگ لفظی تمام عیاری را علیه ایران به راه انداخته است، رسانه‌های خارجی خبر دادند که محور سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی امسال از تمرکز بر روی ایران تغییر کرده و رئیس ایالات متحده قرار است در این نشست بر ایفای نقش آمریکا در جهان صحبت کند. این خبر را نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام و تصریح کرده است هدف کلی ما در نشست امسال بر روی مسائل جهانی و همچنین خلع سلاح اتمی کره‌شمالی متمرکز خواهد بود. هر چند در این میان برخی از تحلیل‌گران معتقدند که در این راستا، آمریکا قصد دارد طی راهبردی کوتاه مدت مساله تحریم‌های ایران و دیدار با مقامات کره‌شمالی را در دستور کار قرار دهد و پس از جمع‌بندی نهایی به طور جزء‌به‌جزء بر روی اهداف خود در مورد این دو کشور مانور دهد، اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که دستور کار نشست شورای امنیت و مجمع عمومی با محوریت ایران امری است که آمریکایی‌ها از پیش با مانور بر روی آن متنظر دریافت سیگنال‌هایی از ایران بودند و پس از بررسی واکنش ایران نسبت به این موضوع حالا عدم تمرکز صرف بر روی ایران را اعلام کرده‌اند.
رمزگشایی از پیام هوک
در چنین وضعیتی، کاخ سفید علاوه بر ایجاد یک جو روانی سنگین نسبت به خبر ملاقات‌های جان کری با ظریف و آماده کردن افکار عمومی طرفداران ترامپ در داخل، اواخر هفته گذشته بریان هوک رئیس گروه اقدام ایران را به صحنه فرستاد تا طی سخنرانی در موسسه هادسون تصریح کند که آمریکا به دنبال امضای عهدنامه‌ای جامع با ایران است که برنامه هسته‌‌ای و موشکی این کشور را نیز در بر بگیرد. او در بخشی از این سخنرانی ضمن انتقاد از برجام به عنوان توافقی غیرقابل اجرا گفت که پیمان جدید مانند توافق گذشته به صورت شخصی بین دو دولت نخواهد بود و باید این بار به تائید سنا برسد. هوک همچنین می‌گوید که ما بارها به ایران پیام مذاکره داده‌ایم که این پیام هنوز از طرف آنها پاسخ داده نشده است.
به طور کلی ناظران بر این عقیده هستند که دولت ترامپ بسیار تلاش می‌کند تا پیش از انتخابات کنگره که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، با ایران بر سر میز مذاکره نشسته و از پیامدهای تبلیغاتی آن به مانند مذاکره با کره‌شمالی استفاده کند. مساله‌ای که آنها را نگران می‌کند، از دست رفتن کنگره و افتادن آن به دست دموکرات‌ها است که به احتمال فراوان با توجه به شواهد مبتنی بر آن چنین اتفاقی خواهد افتاد. به همین دلیل سخنان هوک در موسسه هادسون، عهدنامه (نه توافق) احتمالی با ایران را به تائید سنا محول می‌کند، جایی که به احتمال فراوان همچنان با وجود از دست رفتن کنگره در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود.
آماده‌سازی برای مقابله عملی
از سوی دیگر در ایران نیز همچنان که پیش از این اعلام شده بود، ایران قصدی برای مذاکره با آمریکا ندارد. استدلال دولتمردان ایرانی بر این است که با دولت فعلی آمریکا امکان مذاکره وجود ندارد و یکی از پیش‌شرط‌های چنین مساله باید بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای باشد.
در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی در واکنش به سخنان برایان هوک با بیان اینکه آمریکا برجام را توافقی شخصی میان دو دولت خوانده و ادعا کرده که به دنبال یک پیمان است، اعلام کرد: برجام یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به علاوه، آمریکا تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبه‌رو است. ظاهرا آمریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.
از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز تصریح کرده که سخنان نیکی هیلی مبنی بر درخواست ایرانی‌ها برای ملاقات با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، ادعایی مضحک و با اهداف مشخص است و هرگز درخواستی از سوی ایران برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده است.
در چنین وضعیتی است که کارشناسان اذعان می‌کنند با توجه به پیش زمینه‌های ایجاد شده قبل از نشست هفتاد و سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خصوص مانورهای تبلیغاتی آمریکا، به احتمال فراوان نیویورک امسال، زیر سایه جدال دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن قرار گرفته و پس از پایان مجمع عمومی امسال به میزان زیادی دورنمای موضع‌گیری‌های عملی و راهبردی میان دو کشور مشخص خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
برگزاری مراسم عزاداری شام غریبان با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) محمدعلی وکیلی چه می‌شود و چه باید کرد؟ «ابتکار» از نوسان عجیب تعداد پرونده‌های جرایم اطفال در 5 سال اخیر گزارش می‌دهد قربانیان کوچک جرایم بزرگ تغییرات آب و هوایی چگونه می‌تواند تکامل انسان را تحت تاثیر قرار دهد ذوب تفاوت نژادی در گرمایش زمین چرا کتاب‌های سلبریتی‌ها بهای عجیبی دارند؟ قیمتِ شهرت «ابتکار» از نگاه نمایندگان به طرح فروش نفت در بورس گزارش می‌دهد بورس علیه تحریم نفتی «‌ابتکار» از جدال دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن قبل از هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گزارش می‌دهد بیژن نامدار زنگنه در گفت‌و‌گو با بلومبرگ: هر کشوری بگوید کمبود را جبران می‌کند بر علیه ایران اقدام کرده است بیژن نامدار زنگنه در گفت‌و‌گو با بلومبرگ: هر کشوری بگوید کمبود را جبران می‌کند بر علیه ایران اقدام کرده است مینا میرزا آقا کارگردان نمایش «تو کجا بودی وقتی اوفلیا خودشو کشت؟» در گفت‌وگو با «ابتکار»: مینا میرزا آقا کارگردان نمایش «تو کجا بودی وقتی اوفلیا خودشو کشت؟» در گفت‌وگو با «ابتکار»: پیروزی پرگل دختران فوتبالیست ایران در مقدماتی قهرمانی آسیا دبیرکل سازمان ملل تعهد همگانی به ارزش‌ها و قوانین جهانی را خواستار شد هدف ما بر هم زدن عدم توازن قدرتی است که مدت‌هاست در سازمان ملل وجود دارد دبیرکل سازمان ملل تعهد همگانی به ارزش‌ها و قوانین جهانی را خواستار شد هدف ما بر هم زدن عدم توازن قدرتی است که مدت‌هاست در سازمان ملل وجود دارد به مناسبت ٣١ شهریور؛ سالروز آغاز جنگ ٨ ساله ایران و عراق کوکو؟! کوکو؟! کوکو؟! به مناسبت ٣١ شهریور؛ سالروز آغاز جنگ ٨ ساله ایران و عراق کوکو؟! کوکو؟! کوکو؟!