رئیس جمهور به آمریکا می‌رود

آفتاب یزد- گروه سیاسی: پس از بحث و جنجال‌های بسیار بر سر حضور یا عدم رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ریاست آمریکا سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حسن روحانی در این نشست شرکت خواهد کرد به این بحث‌ها خاتمه داد. بسیاری از اصولگرایان تندرو از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان، معتقد بودند که عدم حضور رئیس جمهور در این نشست فرصتی پیش آمده برای تحقیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است از سوی دیگر اما بسیاری از تحلیلگران حضور روحانی را فرصتی برای دفاع از سیاست‌های جمهوی اسلامی می‌دانند. این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری این نشست هنوز سطح حضور ایران در آن مشخص نشده است.
«بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود با اعلام خبر فوق افزود: تا جایی که اطلاع دارم رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد، چرا که ما فرصت حضور در این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران مغتنم می‌دانیم و به همین دلیل هم در سطح رئیس جمهور و هم در سطح وزیر امور خارجه شرکت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات حاضر در این نشست ملاقات می‌کنیم و دیدارهایی در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه خواهیم داشت و همانطور که گفتم از این فرصت به نحو مقتضی جهت تامین منافع ملی خود بهره خواهیم برد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا صاحبنظران در داخل می‌توانند به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای مختلف خود بپردازند که این امر مبارک و خوبی است؛ همه باید کمک کنند تا مسئولان بتوانند از این فرصت به بهترین نحو ممکن جهت تامین منافع ملی بهره ببرند.وی افزود: در خصوص چگونگی برگزاری نشست شورای امنیت و نحوه حضور ما در آن نشست پس از تصمیم‌گیری اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.


قاسمی درباره تعرض به کنسولگری ایران در بصره و سفارتمان در پاریس گفت: هیچ ارتباطی میان حمله به سفارت خانه‌های کشورمان در بصره و پاریس وجود ندارد. در هر دو مورد موضع گیری‌های لازم صورت گرفته است، شخصا تصور می‌کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.او ادامه داد: مسئله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همانگونه که پیش بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در پاریس مسئله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند، گفت: با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت بگیرد. هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی‌ها در برجام اظهار داشت: تصور می‌کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد و طرح‌های قبلی را که امکان عملیاتی شدن نداشت کنار گذاشتیم و مکانیسم‌های جدیدی را پیگیری می‌کنیم.
او با بیان اینکه تماس‌های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم نسبت به نشست مجمع عمومی و دیدارهای حاشیه این نشست ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری میان وزرای خارجه چهار به علاوه یک صورت بگیرد و فکر می‌کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح‌ها و برنامه‌های جدید می‌تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

> دیدار کری و ظریف در حاشیه
برخی نشست‌های بین‌المللی صورت گرفته بود
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود در خصوص بیان برخی خاطرات جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا از ملاقات‌های خود با ظریف افزود: فکر می‌کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی آمریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مسئله چندان ورودی داشته باشیم و این بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است.
او ادامه داد: این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده؛ دیدارهایی که در گذشته انجام شده به طور رسمی یا دیدارهایی غیررسمی در حاشیه برخی اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ یا ژنو و امثال آن بوده است.سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسئولیت ندارد و نمی‌توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس‌های بین المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت؛ فکر می‌کنم بیشتر این یک مسئله داخلی مرتبط با آمریکایی‌هاست که ما هم بهتر است در این مسئله ورود نداشته باشیم.
وی افزود: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف آمریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مسئله برجام بوده و نه مسئله دیگری.به گزارش ایلنا، قاسمی گفت: اگر در حاشیه اجلاس‌های مختلف بین المللی سلام و احوال پرسی صورت گرفته باشد در زمره ملاقات و دیدار رسمی نیست و نباید اجازه دهیم در دامی که آمریکایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده‌اند گرفتار شویم و باید بگذاریم با گذشت زمان ببینیم این مسئله در آمریکا چگونه پیش خواهد رفت و تاکید می‌کنم که نباید در خصوص مسائلی که برای ما مورد نیاز نیست و واقعیتی هم ندارد ورود پیدا کنیم.

> ۳سفیر مشمول قانون
منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند
بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: در شرایط فعلی تنها ۳ سفیر در وزارت امور خارجه هستند که مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان خواهند شد و به زودی بازنشسته می‌شوند.