آزمون مهم بنیاد شهید

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: بهار و تابستان97 برای مجلس و دولت، بهار و تابستان نسبتاً پرچالشی بود؛ نوسانات شدید ارزی، بالا و پایین شدن های قابل توجه در قیمت سکه، تنش در اوضاع اقتصادی و معیشتی، استیضاح، سوال از حسن روحانی و... در کنار این چالش ها، اگرچه مجلس با برکنار کرباسیان و ربیعی، کام کابینه ی دوازدهم را تلخ کرد اما، با تصمیمی‌به موقع، کمک کرد تا دولت در رویارویی با یک توفیق اجباری، جوان‌تر و چالاک تر شود؛ منظور تصویب طرح اصلاح برخی از مواد قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در بدنه دولت است.

> استثناء ها همیشه دردسرساز بوده‌اند!
طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ۱۹۴ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس 2 مرداد 97 تصویب شد اگرچه همچنان استدلال آن 36 نماینده‌ای که با این طرح مخالفت ورزیده‌اند برای نگارنده مبهم است اما دردسرهای چنین طرح ها و لوایحی به خودی خود بسیار است!


پیشتر وقتی در خبرها آورده شد که«مصوبه جلسه مورخ ۲ مرداد ماه ۹۷ مجلس شورای اسلامی‌(مصوبه«اصلاح بندهایی از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در بدنه دولت»)به لحاظ عدم فرصت رسیدگی در شورای نگهبان استمهال شد»، دچار این ابهام شده بودیم که این استمهال می‌تواند ماهیت طرح را دچار تغییرات و جابه‌جایی‌هایی نماید و اما شورای نگهبان اندکی بعد با یکی ـ دو ایراد کوتاه، طرح را به مجلس بازگردانید و مجلس نیز با اصلاح ایرادات مورد نظر شورای نگهبان، طرح را مجدداً تصویب و آن را برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاد، طرح تایید نهایی شد ولی خبرهای جدید، مردم را دچار بهتی عجیب کرد و آن این که بسیاری از مدیران بازنشسته ای که مطابق این طرح باید با میزها و صندلی ها خداحافظی می‌کردند به جای مراجعه به کارگزینی دستگاه های مربوطه، به بنیاد شهید مراجعه می‌کنند و آن هم برای اصلاح درصد جانبازی، کاری که برای آحاد جامعه خبری ناخوشایند و ناپذیرفتنی به شمار می‌آید.دولت به ظاهر اگرچه تبعیت از مصوبه اخیر مجلس را با آغوشی باز پذیرفته بود اما در عمل، نه دولت که برخی دولتی ها به دنبال راهکارهایی هستند که حداقل، عمل به این مصوبه مجلس شامل برخی‌ها نشود!

> تاج چراغ اول را روشن کرد!
منتقدین سرسخت تاج، خیلی زود صندلی فدراسیون را خالی از حضور اصفهانی ها و تاج دانستند و اما این مدیر کهنه کار صنعتی ـ ورزشی، ادعایی را مطرح کرد که اگرچه خیلی زود توسط بنیاد شهید تکذیب شد اما نشان داد، طرح جدید بیشتر از آن که وزارت کشور، دولت
و برخی دستگاه ها را به چالش دچار کند؛
این بنیاد شهید است که باید آزمونی سخت را
پشت سر گذارد، آزمونی که می‌توان گفت برای بدنه
جامعه در حکم پایبندی به انقلاب و آرمان های آن نیز می‌تواند تعبیر شود. آن هنگامی‌که خبرها حکایت از استمهال شورای نگهبان داشت، برخی معتقد بودند که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه ای خطاب به شورای نگهبان، ضمن یادآور شدن بندی از بندهای اصل سوم قانون اساسی (اصل‏ سوم: دولت‏ جمهوری اسلامی‏ ایران‏ موظف‏ است‏ برای‏ نیل‏ به‏ اهداف‏ مذکور دراصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ امور زیر به‏ کار برد از جمله:«رفع تبعیضات‏ ناروا
و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه‏، در تمام‏ زمینه‏ های‏
مادی‏ و معنوی.»)، مصوبه ی اخیر مجلس را نافی یکی از بندهای اصل سوم قانون اساسی دانسته؛ خاطرنشان کرده است که اگر قرار بر منع به کارگیری بازنشستگان است، در این زمینه نباید استثناء قائل شد که این استثناء قائل شدن در معنای اعمالِ تبعیض علیه شهروندان جمهوری اسلامی، مستفاد می‌تواند شود.
موضع اخیرالذکر را بگذارید کنار این خبر که گفته شده بود: ده تن از استاندارانی که مشمول مصوبه اخیر شده‌اند طی دیداری با آیت الله جنتی، مخاطرات و آسیب هایی را برشمرده اند که ممکن است در اجرایی شدن این مصوبه به وجود آید.
پیشتر و در مورد شرایط اجرایی شدن همین طرح، احتمالاتی را در نظر گرفته بودیم از جمله؛
اول: ممکن است اگرچه مجلس بندهایی از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در بدنه دولت را اصلاح کرده باشد اما شورای نگهبان نیز بر حذف و تعدیل این بندها ایراداتی وارد آورد به تعبیری ساده تر شاید استثنائاتی لحاظ شود که به ناگاه نیمی‌از استانداران و بسیاری از مدیران از گردونه اجرایی خارج نشوند!
دوم: احتمال دارد یکی از دو وجه ماجرا یعنی یا نامه‌نگاری حسینعلی امیری و یا مراجعه ده استاندار از مجموعه استاندارانی که ذیل دولت روحانی مشغول به کار هستند، کارگر افتاده باشد و عملا این مصوبه خلاف قانون اساسی و مصالح نظام تشخیص داده شود!
سوم: استمهال به معنای واقعی کلمه استمهال باشد و پس از چندی این قانون نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد و «پیرمردان بازنشسته» مجبور شوند بالاخره میز و صندلی های دولتی را به جوانترها و نه حالا خیلی جوانترها بسپارند!

> با آبروی جانبازان بازی نکنیم!
این روزها بنیاد شهید به محله ی برو ـ بیای مدیران بازنشسته‌ای تبدیل شده که شاید سال های
سال است حتی از آن نزدیکی ها نیز عبور نکرده باشند؛ مدارک لازم در دست، لابی های پشت پرده فعال، فشارهای گاه شکننده در کار و همه به خاطر چند روز بیشتر مدیر باقی ماندن!
اما به چه قیمتی!؟

> ذکر یک خاطره
حوالی سال های 88-87 دختر یکی از دوستان نزدیک، به دلیل چند درصد جانبازی از ادامه تحصیل در رشته پزشکی یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران بازماند. به او گفتم: به پدر بگویید مدارکی که کامل نکرده‌اند کامل کنند ان‌شاءالله کار شما هم حل می‌شود. او رفته بود و با یک جواب تعجب برانگیز و شاید غرورآمیز و کمتر شنیده شده! برگشته بود: «من جانم را برای میهنم در کف دست گرفتم نه برای دانشگاه قبول شدن و نشدن دخترم، مدرک پزشکی که از درصدهای جانبازی پدر به دست بیاید...!»
آن عزیز جانباز، سال ها است شهید شده و اما من هربار دختر او را که اینک پرستار است می‌بینم از خودم می‌پرسم حق با آن جانباز بود یا این دختر. بالاخره یک بار از او پرسیدم از دست پدر ناراحت نیستی؟ و آن فرزند شهید گفت: «هیچ وقت به این اندازه از یک پاسخ راضی و قانع نشده بودم.»
فرض کنیم این قانون بی هیچ استثنائی به تصویب نهایی شورای نگهبان رسیده است، فرض کنیم اساساً هیچ استثنائی برای هیچ قشری در نظر نگرفته اند، حتی اگر تاییدیه یک جانباز هم در باقی ماندن مدیران مثمر ثمر است، حق نداریم
آن ها را بهانه و هزینه کنیم.
این چند روز آن قدر عکس از جانبازان در فضاهای مجازی منتشر شده که کم کم آدم های سالم غیر مدیر هم دچار عذاب وجدان شده‌اند. ما نمی‌دانیم استدلال برخی برای به هرقیمت
مدیر ماندن چیست، امیدواریم استدلالات شان مفید فایده قرار گیرد و اما از هرراهی می‌کوشند مدیر باقی بمانند، حرفی نیست اما این وسط با آبروی جانبازان زجر کشیده و بی ادعا که گاه روزی هزار بار شهید می‌شوند بازی نکنیم.
این روزها منتظریم تا ببینیم بنیاد شهید زیر این همه فشار و نامه و لابی که شایعه شده است در راه بنیاد شهید می‌باشد، چه می‌کند؟! منتظریم ببینیم بنیاد شهید با این دسته از مدیران که کم مانده
درصد جانبازی خرید و فروش کنند،
چه برخوردی خواهد کرد؟! اما از یک چیز مطمئنیم و آن این که شهدا، جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس برای مردم همچنان عزیز و معتبر اند، امیدواریم بنیاد شهید از این عزت و اعتبار با تمام توان دفاع و صیانت کند.

> دو خبر خوب؛ شهیدی محلاتی تکذیب کرد،
عادل آذر هشدار داد!
در کنار همه شنیده‌ها و لابی بازی ها اما دو خبر خوب و امیدوارکننده نیز به دست آمده، نخست قول حجت الاسلام شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که گفته: «بنیاد شهید
هیچ گونه توصیه و اعمال فشاری را برای افزایش درصد جانبازی نمی‌پذیرد.»
شهیدی محلاتی البته برخی خبرها مبنی بر ارائه درخواست را رد کرده و گفته: «تاکنون درخواستی از سوی مدیران و مسئولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است و هرگونه افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بررسی می‌شود.»
خبر دیگر اما مربوط می‌شود به هشدار شدیداللحن رئیس کل دیوان محاسبات به افرادی که به دنبال دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور اعلام می‌کند: «برخی از افراد به دنبال روزنه‌ای برای دور زدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند.» وی افزوده: «دیوان محاسبات کشور جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این قانون، اجرای آن را به‌طور کامل رصد خواهد کرد و هیچگونه دورزدن، ایجاد روزنه و یا بهانه‌ای را نمی‌پذیرد.»
عادل‌ آذر همچنین به افرادی که به دنبال دور زدن قانون از جمله باطل کردن حکم بازنشستگی خود و یا اعاده خدمت در این تاریخ هستند، هشدار داده که تمام این کارها تخلف محسوب می‌شود و توسط دیوان محاسبات پیگیری خواهد شد. این مقام مسئول اعلام داشته است که ابهاماتی از جمله، افرادی که انتخابی هستند، مثل شهرداران که اعضای شورای شهر آنها را انتخاب می‌کنند، وجود دارد ولی در سایر موارد این قانون واضح و جامع می‌باشد.
آفتاب یزد در ادامه ی اجرایی شدن این قانون، تمامی‌موارد را رصد خواهد کرد و اصل و حواشی این قانون را در اختیار مخاطبان خود قرار خواهد داد.