آخرین تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط داشتن دو حادثه به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره و همچنین تلاش برای حمله به سفارت کشورمان در پاریس گفت: تصورم این است که ارتباطی به صورت مستقیم میان این دو حادثه وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد تصور من این است که رئیس‌جمهور امسال به مانند سال‌های گذشته در  مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و در حاشیه آن با تعدادی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل در حال تنظیم دیدارهای دو جانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود از دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند. 
قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده از سوی روزنامه کویتی الجریده در مورد دیدار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با یک مقام آمریکایی در عراق  گفت: این خبر دروغ است و تکذیب می‌شود.
به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران شروطی برای مذاکره با آمریکا دارد و آیا این احتمال وجود دارد که ایران با آمریکایی‌ها در ارتباط با مسائل موشکی مذاکره کند، گفت: با توجه به اقدام غیرمتمندانه دولت کنونی آمریکا در خروج از برجام و سیاست‌هایی که این کشور علیه ایران دنبال می‌کند، ما به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم چه برسد در ارتباط با شروط آن صحبت کنیم. 
قاسمی همچنین با اشاره به برنامه‌های ایران برای ارتقا و گسترش توان دفاعی خود گفت: ما سیاست‌های دفاعی خود را سیاستی درست می‌دانیم. این سیاست‌ها به نفع منطقه و ایران است و در مورد هر چیزی که به توان دفاعی و توانمندی‌هایمان در این حوزه برمی‌گردد، با کسی مذاکره نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس امنیتی عراق تعدادی از معترضان به کنسول‌گری ایران در بصره را بازداشت کرده آیا ایران در جریان جزئیات این موضوع هست گفت:‌ تعدادی از مهاجمان دستگیر شده‌اند و سرنخ‌هایی از گفت‌وگوهایی که با آن‌ها شده است در مورد جزئیات این حادثه به دست آمده است، از همان ابتدای وقوع این حادثه ما بر اساس اطلاعات کسب شده این تصور را داشتیم که جریان حمله کننده به کنسولگری ایران در بصره جریان هدایت شده‌ای است که با انگیزه‌های مشخص از جانب برخی از کشورهای مشخص هدایت شده بودند.
وی همچنین در مورد تلاش برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای اینکه یک سازوکار مستقلی جهت انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران فراهم کنند به نحوی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد و مستقل از دلار باشد، اظهار کرد: گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و این خوش‌بینی وجود دارد که سازوکار جدیدی که مطرح شده و بررسی در مورد آن ادامه دارد بتواند تا حدودی برخی از مشکلات در این حوزه را برطرف کند.
وی در ادامه به برخی از محدودیت‌ها و ممانعت‌ها در مورد ورود و صدور کالا بین ایران و افغانستان و آنچه که در رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده اشاره کرد گفت: در حال بررسی هستیم. فکر می‌کنیم سوء تفاهمی به وجود آمده است که این ناشی از برخی از مسائل مرزی است و با مذاکراتی که آغاز شده، در آینده نزدیک شاهد حل این مسائل خواهیم بود.
ادامه تعامل ایران با روسیه
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روس‌ها طبق برخی اخبار منتشر شده اعلام کردند که تولید نفت خود را افزایش خواهند داد و برخی معتقدند که روس‌ها با این اقدام تلاش دارند که بازار نفتی ایران را تصاحب کنند گفت: ما با فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی تعامل و همکاری داریم. دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی با یکدیگر گفت‌وگوها و مشورت‌هایی مستمری دارند، تصور می‌کنم در طی روزهای آینده مقامات نفتی کشورمان توضیحاتی را در ارتباط با این مسائل ارائه
 دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با مباحث مختلفی که در کشور در مورد حضور یا عدم حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده و برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه بین آقای ظریف و روحانی اختلافاتی وجود دارد گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم در این مورد هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست. فرصت مهمی برای استفاده از ابزار دیپلماسی جهت تشریح مواضع و دیدگاه‌های کشورمان است.
دیدار‌های غیر رسمی ظریف و کری
بهرام قاسمی همچنین در مورد ادعای اخیر «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر اینکه بعد از ترک وزارت خارجه دولت واشنگتن چندین بار با ظریف در حاشیه نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده گفت: این دیدارها در ادوار نزدیک انجام نشده است، در حاشیه برخی از اجلاس‌های بین‌المللی مثل مونیخ و نروژ دیدارهای بین آقای کری و ظریف صورت گرفته است. این دیدارها رسمی تلقی نمی‌شود چرا که آقای کری صاحب پست و منصبی نبودند.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با محتوای مذاکرات ظریف و جان کری و نقل قول برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه در این گفت‌وگوها در ارتباط با مسائل موشکی ایران نیز صحبت شده است گفت: از زمان مذاکرات هسته‌ای چارچوب گفت‌وگوهای ایران با مقامات آمریکایی مشخص بوده و این چارچوب در ارتباط با توافق هسته‌ای و برجام است و در مورد غیر از بحث برجام صحبتی نشده است. اگر در راهروهای عمومی برخی از اجلاس‌های بین‌المللی سخنی از جانب آقای کری گفته شده است این موضوع مذاکره تلقی نمی‌شود.
آخرین تلاش‌های اروپا در حفظ برجام
وی همچنین در مورد آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با حفظ برجام و برخی از تحلیل‌ها در ارتباط با اینکه هنوز اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در ارتباط با این توافق بین‌المللی نداده‌اند گفت:‌ تصور من این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم. تماس‌ها و گفت‌وگوهای ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی قابل اجرا نبود یا از تضمین‌های لازم برخوردار نبود از دستور کار کنار گذاشته است و طرح‌های جدید در حال بررسی است.
وی همچنین با بیان اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین وزیر خارجه ایران و وزیران خارجه 1+4 در نیویورک برگزار شود گفت: امیدواریم با توجه به برگزاری این نشست بتوانیم به مراحل نهایی‌تر ورود پیدا کنیم. ما در تلاش هستیم که با درایت و مدیریت لازم این مقطع پیش رو را طی کنیم و امیدواریم که به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.