دور زدن قانون بازنشستگان ممكن نيست

آرمان: بنا به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور آن دسته از مدیرانی که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند باید ظرف مدت 60 روز استعفا دهند. این اولتیماتوم 2 ماهه برخی از مدیران جانباز را به تکاپو انداخته تا با استفاده از موارد خاص و استثناهای قانون به دنبال افزایش درصد جانبازی یا ایثارگری خود بروند که این مساله با موضع محکم نهادهای مرتبط به‌ویژه بنیاد شهید مواجه شده است. تصویب این قانون موجب شده تا نیروهای مستعد، جوان و با نشاط جایگزین نیروهای بازنشسته شوند؛ پس چه بهتر که مدیران بازنشسته به قانون تن دهند تا کشور از سایر نیروها نیز استفاده کند و این افراد نیز به سایر امورات زندگی خود برسند.
دور زدن قانون! چرا؟
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ادارات دولتی ابلاغ شده و مشمولان این قانون باید محل خدمت خود را ترک کرده و تسویه حساب کنند، اما در این بین هستند کسانی که به انحای مختلف به‌دنبال دور زدن قانون هستند. واقعیت این است که با اجرای این قانون در دایره تمامی دستگاه‌ها نهادها و ارگان‌های مشمول آن، انقلابی در ساختار نیروی انسانی و ساختار اداری کشور به وقوع خواهد پیوست، اما بسیاری این قانون را بر نمی‌تابند و با این بهانه که با این قانون نیروهای متعهد و با تجربه از کار کنار خواهند رفت اعتراض خود را ابراز می‌دارند. نکته اینجاست که از ابتدای انقلاب تا کنون به حدی نسبت به کادرسازی و پرورش نیروهای مستعد در حوزه‌های مختلف تعلل صورت گرفته که اکنون بسیاری نگرانی آن را دارند که اگر کسری بیش از 2 هزار نفر از مدیران از کار خود برکنار شوند این سرمایه انسانی متخصص و کارآمد چگونه تامین خواهد شد. همین مساله موجب شده که برخی به دنبال تخطی از قانون به‌وسیله سوءاستفاده از استثناهای آن بروند. دقیقا پس از تصویب این قانون برخی از مدیران جانباز به دنبال افزایش درصد جانبازی یا سابقه ایثارگری خود رفتند که این موضوع سروصدای زیادی به پا کرد. در همین راستا غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلان مجلس معتقد است: «قطعا تمام کسانی که درصد جانبازی‌شان بعد از تایید این قانون افزایش پیدا کند شبهه برانگیز است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت رانت ویژه‌ای است که بنیاد شهید به آنها داده است.» در شرایطی که مسئولان درصددند که سفت و سخت و درمقابل تخطی از این قانون بایستند معلوم نیست چرا برخی مدیران برای چند روز حضور بیشتر در سمت خود به زمین و زمان متوسل شده‌اند.
پیگیری تخلفات


رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: برخی از افراد به دنبال روزنه‌ای برای دور زدن این قانون هستند درصورتی که دیوان محاسبات کشور جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این قانون، اجرای آن را به‌طور کامل رصد خواهد کرد و هیچ‌گونه دورزدن، ایجاد روزنه و یا بهانه‌ای را نمی‌پذیرد. ایلنا نوشت؛ عادل آذر به افرادی که به دنبال دور زدن قانون از جمله باطل کردن حکم بازنشستگی خود و یا اعاده خدمت در این تاریخ هستند، هشدار داد که تمام این کارها تخلف محسوب می‌شود و توسط دیوان محاسبات پیگیری خواهد شد. وی تصریح کرد که نه تنها خود شخص خاطی مرتکب جرم شناخته می‌شود بلکه تصمیم‌گیرندگان، مدیران مجری و پرداخت کنندگان به این اشخاص نیز در حکم تصرف کنندگان در اموال دولتی محسوب و مشمول مجازات خواهند بود.
اولتیماتوم به بنیاد شهید
رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در واکنش به شائبه‌هایی در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ناظر به برخی از استثناهای این قانون، اظهار کرد: ما در زمان تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، به دلیل احترام به جایگاه ایثارگری، جانبازان ۵۰ درصد به بالا را استثنا کردیم. ایسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام حسن نوروزی گفت: همه می‌دانند که جانباز ۵۰ درصد به بالا که به سن ۶۰ یا ۷۰ سال رسیده است دیگر توان کارکردن ندارد. ما هم به خاطر احترام به جانبازان این بند از قانون را گنجاندیم، لذا قطعا کمیسیون‌های بنیاد شهید در دو ماه اخیر روند کاری را به گونه‌ای پیش خواهند برد که دیگر بحث افزایش ۵ یا ۱۰ درصدی جانبازی مطرح نشود که برخی افراد بخواهند درصد جانبازی خود را به بالای ۵۰ درصد برای باقی‌ماندن در پست‌شان برسانند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: اگر احساس شود که افرادی به دنبال افزایش درصد جانبازی و ایثارگری خود هستند که مشمول این قانون نشوند، قطعا مجلس از بنیاد شهید تحقیق و تفحص خواهد کرد و اجازه این اقدامات را نمی‌دهد تا برخی از افراد بخواهند اقدامات این چنینی انجام دهند. نوروزی با تاکید بر اینکه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نظارت‌های کافی را خواهند داشت، زد و بندهای احتمالی را هم رد نکرد و تصریح کرد: نگرانی‌ها در این باره قابل توجه است، اما ما دقت لازم را خواهیم داشت.
هیچ فشاری نمی‌پذیریم
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تأیید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان توضیح داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تأثیر نمی‌گذارد و مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد. حجت‌الاسلام شهیدی با بیان اینکه تاکنون درخواستی از سوی مدیران و مسئولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است، افزود: افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بررسی می‌شود و این فرآیند بر اساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و سازوکارهای طراحی شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی‌دهد.
۱۳ هزار متقاضی
مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود 2 هزار پرونده ایثارگری برای تعیین درصد جانبازی و حق پرستاری والدین شهدا در چهار استان کشور بررسی شد. ایرنا نوشت؛ غلامرضا طائبی از برگزاری کمیسیون پزشکی بنیاد در استان‌های مازندران، خراسان رضوی، اصفهان و همدان خبر داد و افزود: در کمیسیون پزشکی تعیین درصد جانبازی در استان مازندران هفت نفر از متخصصان، دبیر و 2کارشناس کمیسیون پزشکی، پرونده 206 نفر از متقاضیان بر اساس نوع مجروحیت و بیماری‌های غیرجنگی بررسی و این افراد توسط متخصصان مربوطه معاینه شدند. وی تصریح کرد: همچنین کمیسیون پزشکی حق پرستاری والدین شهدای این استان در شهریور ماه در شهرستان ساری تشکیل شد و 602 پرونده از سوی تیم تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. طائبی ادامه داد: کمیسیون پزشکی حق پرستاری والدین شهدا در استان اصفهان نیز از شهریورماه برگزار شد و هزار و 337 پرونده متقاضیان توسط تیم تخصصی بررسی شد. کمیسیون پزشکی تعیین درصد استان همدان نیز در همین ماه با حضور هفت نفر از متخصصان، دبیر و 2 کارشناس کمیسیون پزشکی تشکیل شد و متقاضیان توسط متخصصان مربوطه معاینه شدند. به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ١٣ هزار پرونده به کمیسیون پزشکی ارسال شده است که ٢ هزار و 400 پرونده برای بار اول و بقیه مربوط به تجدیدنظر در پرونده جانبازان بوده است. مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید افزود: همچنین امسال پرونده 500 نفر در کمیسیون اشتغال یا از کارافتادگی کلی، هزار پرونده در کمیسیون ماده ١5 و هزار و ٣٠٠ پرونده در شورای عالی پزشکی، سه هزار و 6٠٠ پرونده مربوط به کمیسیون حق پرستاری والدین شهدا و ٧٠ پرونده برای تغییر ساعت مورد بررسی قرار گرفته است. بنیاد شهید و امور ایثارگران به حدود 600 هزار جانباز خدمات ارائه می‌دهد.