اصلاح‌طلبان زودتر تكليف را روشن كنند

جهانبخش خانجاني با تاكيد بر
بي‌اعتنايي روحاني درگفت‌وگو با «آرمان»:
اصلاح‌طلبان زودتر  تكليف را روشن كنند
روحانی خود را با اصلاح‌طلبان هماهنگ کند


آرمان- راضیه فراهانی: چندی است که انتقادها به عملکرد حسن روحانی از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شدت گرفته است. این موضوع در حالی است که اصولگرایان ادعا دارند که اصلاح‌طلبان حمایت خود از روحانی را کنار گذاشته و حتی از روی کار آوردن روحانی پشیمان هستند، اما تمام این صحبت‌ها از سوی اصولگرایان به دلیل آن است تا دولت را تحت فشار قرار دهند. اصلاح‌طلبان می‌گویند که انتقاد از عملکرد آقای روحانی وجود دارد، اما همچنان از این دولت حمایت خواهند کرد و با راهکارهایی که در پیش دارند سعی در ایجاد اصلاح و بهبود وضعیت کنونی کشور دارند تا آنجا که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چندی پیش برای بار سوم آغاز به کار کرده تا راهکارهایی را برای بهبود وضعیت فعلی کشور ارائه دهد. در این میان برخی معتقدند روحانی برای آنکه به سرنوشت دو رئیس‌جمهور قبلی دچار نشود از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته است و کاملا به عقبه خود که چه افراد او را به این مقام رساندند پشت کرده است. در همین ارتباط روزنامه «آرمان» با جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
برخی معتقدند روحانی به دنبال ایجاد حزب جدیدی در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است، به نظر شما آیا او چنین اقدامی انجام خواهد داد؟
آقای روحانی حزب اعتدال و توسعه را دارد و بعید می‌دانم اساسا دست به چنین اقدامی بزند. عناصر تشکیل‌دهنده حزب اعتدال و توسعه از اصلاح‌طلبان تشکیل و در همین ساختار تعریف شده، به آن معنا که نگاهشان نگاه اصلاح‌طلبانه بوده است. بعید می‌دانم افرادی مانند آقای نوبخت بخواهند فاصله‌ای میان دولت و اصلاح‌طلبان بیندازند و اینگونه رفتار کنند، چرا که بدنه اعتدال و توسعه بدنه اصلاح‌طلبان است و آقای روحانی در کوتاه‌مدت دست به چنین اقدامی نخواهد زد.
پس چرا آقای روحانی از اصلاح‌طلبان فاصله می‌گیرد؟
مقداری ضعف تحلیل در رفتارهای آقای روحانی دیده می‌شود، چرا که شاید او فکر می‌کند اگر از اصلاح‌طلبان دور شود جایگاه بهتری در تصمیم‌گیری‌های کلان حاکمیت پیدا می‌کند و این موضوع ربطی به ایجاد یک حزب جدا برای خود ندارد. البته بعید است که آقای روحانی قصد دوری از اصلاح‌طلبان را داشته باشد. عملکرد او عملکرد درستی در قبال اصلاح‌طلبان نیست، اما درباره این موضوع با یک نگرش حزبی به جمع‌بندی رسیده باشد، بعید می‌دانم. زیرا هر حزب وابسته به یک پایگاه و بدنه اجتماعی است و چنین خاستگاهی را ایجاد نخواهد کرد.
چرا انتقادها نسبت به اصلاح‌طلبان افزایش یافته است؟
دلیل افزایش انتقادها این است که آقای روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد و این موضوع نقص بر اصلاح‌طلبان است، چراکه از آقای روحانی به طور شدید انتقاد نکردند و با او جدی سخن نگفتند.
برخی معتقدند که اصلاح‌طلبان نفوذشان بر آقای روحانی زیاد است، اگر چنین موضوعی وجود دارد چرا چند نفر اصلاح‌طلبی که در کابینه او هستند نمی‌توانند با قدرت به فعالیت بپردازند؟
اصلاح‌طلبان به عهدشان وفادارند و در حال حاضر وظیفه آقای روحانی است که به عهدش وفا کند. همان‌طور که مردم به عهدشان با اصلاح‌طلبان وفا کردند، اصلاح‌طلبان هم به عهدشان با آقای روحانی وفا کردند. بنابراین طبیعی است که آقای روحانی به عهدش نسبت به مردم وفا کند. درحال حاضر بی‌عهدی و کم‌عهدی از جانب دولت صورت گرفته و انتقادها به آقای روحانی هم جدی است، البته او در سخنرانی خود اعلام کرد که این صحبت‌ها برای انتخابات آینده ریاست جمهوری یعنی انتخابات 1400 رأی نخواهد شد. آقای روحانی مستحضر است که اصلاح‌طلبان فردمحور نیستند بلکه این جریان یک جریان سیاسی پویاست. آقای روحانی محصول اصلاح‌طلبان است، اما اصلاح‌طلبان محصول او نیستند. درنتیجه آقای روحانی باید خود را با اصلاح‌طلبان هماهنگ کند.
با توجه به این موضوعات اصلاح‌طلبان در قبال دولت و آقای روحانی چه اقدامی انجام دهند؟
اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را با خطاهای دولت آقای روحانی روشن کنند و در عین حال حمایت خود را از او ادامه دهند، چرا که اصلاح‌طلبان در شرایطی نیستند که از حمایت دولت دور شوند. دولت بدون بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان موفق نخواهد شد. در حال حاضر عقبه سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان به کمک آقای روحانی آمده که سهم و موقعیت مناسبی در جامعه دارند. امیدوارم آقای روحانی به این میزان از توجه برسد و بداند که چه کسانی از او حمایت کرده و چه عقبه اجتماعی می‌تواند کمک و یاور او باشند.