پایبندی ایران به تعهدات برجام



نخستین جلسه شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید مقام‌های این نهاد بین‌المللی بر پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام و از سوی دیگر خط و نشان دولت امریکا برای این توافق برگزار شد. یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در قالب برجام پایبند است. به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز که در این نشست حضور یافته است، خروج امریکا از توافق هسته‌ای را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و با تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است. صالحی گفت: «عکس‌العمل بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی امریکا تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است، این نگرانی صرفاً به یکجانبه‌گرایی امریکا برنمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم می‌باشد، مرتبط است.» معاون رئیس ‌جمهوری همچنین با اشاره به تحولات و رایزنی‌های بین ایران و اتحادیه اروپایی افزود: با وجود روحیه بخش بودن این تحولات، ضروری است این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه امریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.وی همچنین در ادامه بر لزوم اجرای حرفه‌ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید کرد و گفت: «گزارشات فنی تنها باید با ارزیابی‌های هدفمند و به دور از عناصر سیاست‌زده تهیه شوند.» صالحی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پروسه رسیدن به «نتیجه‌گیری وسیع‌تر» در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تسریع گردد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران علاوه بر سخنرانی در نشست مجمع آژانس در حاشیه این اجلاس، با «الکسی لیخاچف» رئیس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) هم دیدار و گفت‌وگو کرد. صالحی در این دیدار از همکاری‌های رو به گسترش هسته‌ای صلح‌آمیز بین دو کشور قدردانی کرد. او به علاقه‌مندی سازمان انرژی اتمی به همکاری‌های علمی، تحقیق و توسعه در زمینه انرژی هسته‌ای و کاربردهای صلح‌آمیز آن در حوزه‌های مختلف اشاره کرد که با استقبال طرف روسی مواجه شد. موضوع تولید ایزوتوپ‌های پایدار مورد استفاده در صنعت و پزشکی و بررسی زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های مورد نیاز در این خصوص نیز مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت. الکسی لیخاچف نیز در این ملاقات بر آمادگی شرکت روس اتم برای همکاری‌های دوجانبه با سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید رآکتورهای با توان متوسط، به منظور تولید الکتریسته و آب شیرین تأکید کرد.


 پیام ضد برجامی ترامپ به آژانس
در حالی که مقام‌های آژانس و اغلب کشورهای حاضر در نشست مجمع عمومی این نهاد بین المللی بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای و پایبندی ایران تأکید داشتند، رئیس جمهوری امریکا در پیامی که توسط ریک پری، وزیر انرژی امریکا قرائت شد، ادعا کرد: «ایران باید درخصوص دو مسأله تضمین ارائه دهد؛ اول اینکه برنامه هسته‌ای این کشور منحصراً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و همچنین باید این مسأله که تهران به صورت دائمی هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است، بررسی شود.» این در حالی بود که بیانیه‌ دولت امریکا هیچ اشاره‌ای به خروج امریکا از برجام نداشت اما تأکید می‌کرد برجام یک توافق معیوب است و امریکا صرفاً به دنبال توافقی است که «به طور کامل به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های مرتبط با اشاعه و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات ‌کننده این کشور می‌پردازد.»
وزیر انرژی امریکا در ادامه دلایل نقصان این توافق را این گونه عنوان کرد که برجام «به سوء عملکرد مداوم ایران نپرداخته است. اگرچه نمونه‌های سوء عملکرد ذاتاً هسته‌ای نیست.» علاوه بر این، بیانیه رئیس ‌جمهوری امریکا تصریح می‌کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر همکاری ایران بر اساس راستی‌آزمایی قوی  اصرار داشته باشد.
تنها نماینده دولت امریکا نبود که به رغم پایبندی ایران به برجام، خواستار مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای آن شد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در ادعاهای ضد ایرانی خود در وین خواستار مقابله با فعالیت‌های خصمانه و مشکوک هسته‌ای ایران در منطقه  شد.
کنفرانس عمومی آژانس که از روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد، به مدت پنج روز (تا جمعه) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برپاست. این در حالی است که کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در اولین روز از نشست سالانه این سازمان بین‌المللی، از گروه خاورمیانه و جنوب آسیا به عنوان معاون رئیس کنفرانس انتخاب شد.