مکتب حسینی، محور وحدت اسلامی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
گزارش‌هائی که از برگزاری عزاداری‌های حسینی از سراسر ایران و کشورهای مختلف می‌رسد، این مژده را به همگان می‌دهد که مکتب حسینی عالم گیر شده است. بسیاری از مردان و زنان در پنج قاره جهان در اثر آشنائی با مکتب امام حسین علیه السلام به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند و عده‌ای نیز در عین حال که دین دیگری دارند به تعالیم مکتب حسینی عشق می‌ورزند.
آقای نادندرامودی، نخست‌وزیر هند دو روز پیش با شرکت در یکی از مجالس عزاداری حسینی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به تعالیم امام حسین نیاز داریم.
تعالیم امام حسین علیه السلام هر چند جامع‌تر از آن است که فقط در جهاد خلاصه شود ولی واقعیت این است که جهاد قله بلند مکتب حسینی است. آن حضرت برای باز گرداندن امت اسلامی، که در کمتر از نیم قرن بعد از رحلت پیامبر اسلام دچار انحرافات شدید شده بودند، به صراط مستقیم اسلام قیام کرد و تنها راهی که برای انجام این وظیفه بزرگ پیش رو داشت، امر به معروف و نهی از منکر بود. امام حسین در فرازی از خطبه‌ای که در فلسفه قیام خود خواندند بعد از آنکه هدف خود را اصلاح امت جد خود و حاکم ساختن سیره پیامبر و امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام معرفی کردند، راه انجام دین اصلاح و حاکم کردن سیره را امر به معروف و نهی از منکر دانستند. امر به معروف و نهی از منکر، جنگ نیست ولی چون حاکم زمان حاضر به پذیرش امر به معروف و نهی از منکر نبود، تمام راه‌ها را به روی امام حسین و یارانش بست و طبعاً فقط راه جهاد باقی ماند، جهادی که مشخص بود سرانجام آن شهادت است.


این، معجزه امر به معروف و نهی از منکر است که اولاً ریشه ظلم و ظالم را سوزاند، ثانیاً معروف را که دین خداست برای همیشه پایدار کرد و ثالثاً مکتب حسینی را که برپایه امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت عالم گیر نمود. امروز با استفاده از فرصت بسیار مغتنم عالم گیر شدن مکتب حسینی، باید از امر به معروف و نهی از منکر برای یاری رساندن به امت اسلامی استفاده شود.
امروز، ایران به دلیل اینکه کانون اسلام انقلابی است، آماج حملات دشمنان اسلام است. جهان اسلام نیز به دلیل اینکه همیشه به صورت بالقوه دارای زمینه مقابله با ظلم و استبداد و استعمار است، در معرض توطئه‌های رنگارنگ نظام سلطه است.
این دو کانون مورد نظر، یعنی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام متاسفانه خود در داخل در معرض اختلاف و تفرقه هستند. دشمنان اسلام و سران نظام سلطه بیشترین امکانات خود را برای دامن زدن به تفرقه در این دو کانون به کار می‌گیرند و هر روز با توطئه‌ای درصدد کاشتن بذر کینه و اختلاف در میان مسلمانان هستند. در ایران امروز، بزرگ‌ترین منکر، اختلافات داخلی است و بزرگ‌ترین معروف، تلاش برای ایجاد وحدت و همدلی و انسجام میان تمام نیروها، جناح‌ها، مردم و مسئولین است. در جهان اسلام نیز امروز، بزرگ‌ترین منکر، جنگ‌ها، درگیری‌ها و خون‌ریزی‌هائی است که تحت عناوین اختلافات مذهبی میان مسلمانان در نقاط مختلف وجود دارد و هر روز بیشتر به آن دامن زده می‌شود. این اختلافات موجب خون ریزی‌ها، برادرکشی‌ها و از بین بردن ثروت‌ها و امکانات امت اسلامی و مخدوش شدن چهره اسلام شده است. به همین دلیل، بزرگ‌ترین معروف در جهان اسلام اکنون تلاش برای ایجاد وحدت میان مسلمانان در سرتاسر جهان اسلام و زدودن کینه‌ها، روشن ساختن افکار و اذهان نسبت به توطئه‌های دشمنان اسلام است و اینکه مصالح عالیه امت اسلامی عمل به دستور قرآن کریم است که امر به وحدت و کنار گذاشتن اختلافات کرده است.
مکتب حسینی با جاذبه‌ای که برای تمام مسلمانان، اعم از شیعه و سنی داردو حتی سایر مردم از ادیان دیگر را نیز مجذوب خود کرده است، می‌تواند محور بسیار مناسبی برای ایجاد وحدت و زدودن کینه‌ها و تفرقه‌ها باشد. ابتدا مسئولان ایرانی باید در داخل کشور برای تحقق این معروف بزرگ با توسل به راه‌های عملی اقدام کنند و از شعار و باقی ماندن در سخنرانی‌ها فاصله بگیرند و به تبدیل کردن شور حسینی به شعور بیشتر روی آورند. اگر مسئولان جمهوری اسلامی بتوانند این معروف بزرگ را در داخل کشور محقق نمایند، به راحتی می‌توانند راه‌های عملی تحقق همین معروف در سطح امت اسلامی را نیز پیدا کنند و آن را عملی سازند.
از مکتب حسینی، بهره‌های بزرگی می‌توان نصیب امت اسلامی کرد که هنوز فقط به بخش کوچکی از آن رسیده ایم. این مکتب، برکات بزرگی دارد که اگر زمامداران کشورهای اسلامی و نخبگان جهان اسلام همت کنند می‌توانند با محور قرار دادن آن، امت اسلامی را از این برکات بهره‌مند سازند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون بین‌الملل وزیر خارجه پیشین آمریکا: جهان در انتظار شنیدن مواضع ایران از زبان روحانی در نیویورک است با حضور موگرینی نشست اعضای برجام دوم مهر در نیویورک برگزار می‌شود گزارش منابع عراقی از توافق نهایی درباره نخست وزیری "عادل عبدالمهدی" چرا ترکیه نگران عملیات محور مقاومت در ادلب است؟ رئیس دیوان محاسبات کشور: 170 نفر مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند با تشییع پیکرپاک شهدا در هشت استان فضای ایران اسلامی عطر عاشورایی گرفت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: سرنوشت برجام از مهمترین نگرانی‌های جهانی است مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: تعهد پتروشیمی‌ها به عرضه 7 میلیارد دلار ارز تا پایان سال مکتب حسینی، محور وحدت اسلامی سیدحسن نصرالله: ترامپ نمونه بارز یک انسان دنیاپرست است رئیس جمهور لهستان خواستار حضور نظامی دائمی آمریکا در کشورش است دستور العبادی برای استقرار نیروهای عراقی در مرز با ترکیه سازمان ملل خواستار روی کار آمدن دولت حامی اصلاحات در عراق شد