ضرب الاجل 6 ماهه به تلگرام های فارسی و خط و نشان برای اینستاگرام

اینستاگرام در صورت همکاری نکردن با ایران فیلتر می شود
هاتگرام و طلاگرام اگر تا پایان امسال موتورشان ایرانی نشود مسدود می شوند

 
حاجیان- دبیر شورای عالی فضای مجازی  درباره احتمال مسدود سازی  تلگرام‌های فارسی گفت : ما سال را به پایان نخواهیم رساند مگر این که هاتگرام‌ و تلگرام‌ طلایی موتورشان‌ ایرانی شود، در غیر این صورت  مسدود خواهند شد .دکتر ابوالحسن فیروز آبادی  در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این که  آیا  مهلت تلگرام های فارسی دوباره تمدید می‌شود یا خیر؟ افزود: باید شرایط کشور را دید که به چه صورت است. من امیدوار هستم که تمدید نشود.
فیروز آبادی دراین باره که گفته می شود فیلتر تلگرام آن طور که باید موفقیت‌آمیز نبوده و دلیلش هم فیلترشکن‌هایی است که به صورت قانونی در اختیار مخاطبان قرار گرفته، گفت : در حقیقت این تعبیر را درست نمی‌دانم و تنها یک نفر است که این موضوع را مطرح می‌کند که هاتگرام و تلگرام طلایی فیلترشکن است و آن شخص آقای خرم‌آبادی هستند. ایشان فنی نیستند؛ ما این‌ها را پیام‌رسان‌هایی می‌دانیم که از موتور تلگرام استفاده می‌کنند.


دلایل تمدید مهلت هاتگرام وتلگرام طلایی
وی  با بیان این که هاتگرام و تلگرام طلایی با مجوز قضایی کار می‌کنند، افزود: فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی با هماهنگی مقام قضایی صورت گرفته و حتی فرصتی تا 15 شهریور داده شده است که با هماهنگی و حتی مسئولیت مقام قضایی بوده و در جلساتی که حضور داشته‌ایم به بررسی موضوع پرداختیم و برآوردمان نیز این بود که این کار صورت بگیرد. مجدد قبل از این که به تاریخ 15 شهریور برسیم جلسه‌ای با حضور مقام قضایی داشتیم که کار کارشناسی صورت بگیرد. دوستان آمدند و گزارش کار دادند و گزارش‌ نشان داد که حرکت در جهت درستی انجام می‌شود . ولی به دلیل تغییر نرخ ارز و حتی بخشی از سخت‌افزاری که دوستان تهیه کرده بودند، به دلیل توقیف ارز آن توسط صرافان و مشکلاتی که وجود داشت قرار شد با یک کار کارشناسی مهلت دیگری داده شود که قطعا این مهلت قبل از پایان سال است وطبق برآوردهایی که داشته‌ایم تا قبل از دی انجام می‌شود.
وی درباره احتمال مسدود سازی  تلگرام‌های فارسی خاطرنشان کرد :مطمئن باشید ما سال را به پایان نخواهیم رساند مگر این که هاتگرام‌ و تلگرام‌ طلایی موتورشان‌ ایرانی شود یا مسدود خواهند شد؛ باید توجه داشته باشیم‌ در دنیا این گونه نیست که همه پیام‌رسان‌ها 40 میلیونی یا 100 میلیونی باشند بلکه هزاران پیام‌رسان وجود دارد ولی فقط 20 تای‌ آن ها بیشتر از 100 میلیون‌ کاربر دارند. در ایران هم قرار نیست فقط یک پیام‌رسان وجود داشته باشد. ما حتی محدود بودن استفاده مردم از یک پیام‌رسان ایرانی را هم انحصار‌ می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد در کنار یک پیام رسان 40 میلیونی‌، پنج، شش یا 10 پیام رسان سه تا 10 میلیونی برای کاربرد‌های خاص داشته‌ باشیم‌. وی افزود : در حال مذاکره هستیم‌ که خدمات سلامت الکترونیک‌ روی پیام‌ رسان گپ ارائه شود یا به عنوان مثال خدمات بانکی روی پیام رسان بله متمرکز شود. در واقع ما به دنبال این هستیم که فضای پیام رسانی کشور توزیع شود زیرا انحصار به هیچ وجه به صلاح نیست چون در هر انحصاری‌ حتی انحصارهای‌ داخلی خدایی نکرده ممکن است رقابت در کشور کور شود یا خطر single point of failure وجود دارد که در حوزه‌های امنیتی خطر بزرگی محسوب می‌شود؛ بنابراین ما به دنبال این نیستیم که هاتگرام‌ و تلگرام‌ طلایی 40 میلیونی و در صورت قطع شدن تلگرام‌ این دو نرم افزار 40 میلیونی شوند و هیچ پیام‌رسان دیگری وجود نداشته باشد.
فیروز آبادی با بیان این که در زمان فیلتر تلگرام  همه در  شورای عالی فضای مجازی متفق بودند که انحصار  تلگرام به ضرر کشور است ؛درباره دیدگاه رئیس جمهور در این خصوص نیز  افزود:  حتی آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که اقداماتی به عمل آید که کشور از  انحصار تلگرام خارج شود. همان طور که می‌دانید تمام ظرفیت دولتی در پیام‌رسان‌های خارجی به خصوص تلگرام وجود داشت،حدود 35هزار کانال و گروه تلگرامی می‌شدند و این تعداد به نحوی مربوط به دولت و بهره‌برداری از بودجه‌های دولتی و حکومتی بودند و طبق یک بخشنامه دولتی بیرون آمدند.
وی درپاسخ به این که آیا  تلگرام در حدی که مد نظر بوده، از انحصار خارج شده است یا خیر؟ گفت:هدف ایده‌آل ما در حقیقت خروج کامل از انحصار بود و خوشبختانه تا حدودی این هدف محقق شده است.این میزان موفقیت را در یک بستر زمانی باید ببینیم. اگر موضوع بحث همین باشد و الان بخواهیم حساب کنیم شاید 50 درصد در این مسئله موفق شده باشیم ولی اگر تا آخر امسال باشد، امیدواریم شاهد یک موفقیت بالای 90 درصد باشیم. اما طبق گزارش‌هایی که داریم نزدیک به 30 درصد از تلگرام خارج شده اند و میزان بازدید هم چیزی حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
حضور دولتی‌ها در تلگرام تخلف است
دبیر شورای عالی فضای مجازی  در پاسخ به این که آیا حضور دولتی‌ها در تلگرام تخلف محسوب می‌شود؟ تصریح کرد:  بله؛ البته موضوع بودن دولتی‌ها در تلگرام تخلف محسوب می‌شود و در چارچوب همان سازمان باید با آن برخورد شود و نیازی به برخورد قضایی نخواهد بود.وی در خصوص حضور برخی رسانه‌های منسوب به دولت در تلگرام  گفت: ما مقام برخوردکننده نیستیم ولی اگر این گونه باشد آن ها تمرد کرده‌اند و قوه قضاییه باید در این باره برخورد کند.
درباره فیلترینگ اجماع نظر وجود نداشت
فیروز آبادی در پاسخ به این که آیا درباره بحث فیلتر تلگرام اجماع نظر وجود داشت؟گفت :اگر بخواهم صریح باشم درباره فیلترینگ اجماع نظری وجود نداشت. اما همه آن ها در این موضوع که باید از انحصار خارج شویم متفق القول بودند، بعضی‌ها در نحوه‌ اعمال فیلترینگ و بعضی‌ها در زمان اعمال آن مشکل داشتند.
وزارت ارتباطات فیلترینگ را شُل کرده است
وی درباره سهولت استفاده از  فیلترشکن ها در مقایسه با گذشته خاطرنشان کرد : من تایید می‌کنم فیلترینگ شُل شده.درواقع وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت که این کار را بر عهده دارند، به دلایلی که خودشان می‌دانند و به ما هم گفتند، فیلترینگ را ضعیف کردند.
 درباره پیام‌رسان‌های داخلی ما در ابتدا با یک موج مهاجرت سنگین مواجه شدیم و خودمان نیز همین برآورد را داشتیم و حتی نگران بودیم که یک باره 40 میلیون نفر به پیام رسان سروش ملحق شوند ولی به ‌رغم این که مخالفان بستن تلگرام مطرح می‌کردند، مردم به حرف شما توجه نخواهند کرد، از پیام رسان داخلی استفاده نخواهد شد ، ما در مرکز ملی این تحلیل را داشتیم که حتماً مردم مهاجرت سنگینی را به پیام رسان‌های داخلی خواهند داشت و این اتفاق رخ داد و ما روزانه شاهد بودیم دو میلیون نفر از پیام رسان تلگرام به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت می‌کنند.وی درباره حمایت از پیام رسان های داخلی نیز گفت: دولت به عنوان بازیگر اصلی  قاعدتاً باید به آن ها کمک کند البته باید دقیقاً مشخص‌ شود که کدام بخش باید کمک کند چون در کشور بخش‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ معاونت علمی فناوری‌ ریاست جمهوری‌ و وزارت ارتباطات‌ هستند که البته این وزارت ارتباطات‌ در حد مقدورات‌ خود باید کمک کند.وی در خصوص این ادعا که گفته می‌شود هاتگرام و تلگرام طلایی متعلق به دولت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است؟پاسخ داد : «البینة علی المدعی»، هر کسی که چنین ادعایی کرده است باید مستندات‌ آن را ارائه کند. من اطلاعی در این زمینه ندارم.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صرفاً از آن شرکت حمایت کرده است، زیرا آن ها شرکت دانش بنیان بودند.
اینستاگرام   فیلتر می شود؟
فیروز آبادی درباره میزان همکاری اینستاگرام با ایران نیز گفت : اینستاگرام‌  تا کنون همکاری  با ما نداشته است و اگر این شبکه  با ایران  همکاری نکند به سرنوشت تلگرام‌ دچار می‌شود، البته اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی شهروندی‌ یعنی پرایوت‌ چت‌ و گروه‌های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام‌ همه چیز دیده می‌شود. به هر حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است و آن احتمالی که در خصوص تلگرام‌ به آن خبرنگار گفتم در این جا هم صدق‌ می‌کند، یعنی ممکن است در صورت همکاری نکردن اینستاگرام‌ فیلتر شود.
سایر اخبار این روزنامه