مربی ولزی تبریز را ترک کرد

دور باطل مالکان غیر ورزشی
فاطمه رحیمی- این بار سرمایه‌دار دیگری از تبریز سر برآورد تا با هزینه‌های هنگفت فوتبال آذربایجان را به اوج برساند. از همان ابتدا خریدهای میلیاردی و بی‌حساب و کتاب زنوزی، مدیرعامل تراکتورسازی که گسترش فولاد را در نیمه راه رها کرد- البته به گفته هوشنگ نصیرزاده او روی کاغذ هیچ مسوولیتی در باشگاه گسترش فولاد ندارد- این نکته را به اذهان فوتبال‌دوستان متبادر می‌کرد که نکند سرنوشتی چون استیل‌آذین و راه آهن در انتظار تراکتور پرمهره و پرستاره که بعضا از آن به عنوان تیم ملی تراکتورسازی یاد می‌شود، باشد‌.
اولین ترکش خریدهای بی‌محابای زنوزی، رفتن سرمربی ولزی‌اش آن هم در 100 روز نخست تیم‌داری در تبریز بود. روزی که تقوی راهی تبریز شد، گمانه‌زنی‌هایی از اینکه شاید توشاک به پایان راه خود در این شهر نزدیک شود، به گوش می‌رسید و حتی دور از تصور نبود‌. اما حال با این خریدها و این نتایج بیم آن می‌رود که روزگاری سخت‌ در انتظار تیم محبوب پرشورهای تبریز باشد‌. تراکتورسازی، بزرگ‌ترین باشگاه خصوصی ایران به شمار می‌رود‌. این تیم در سال ۱۳۸۸ پس از هفت سال دوری از سطح اول فوتبال ایران به لیگ برتر بازگشت‌. یک سال بعد اداره این باشگاه که یکی از قدرت‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود، به سپاه عاشورای آذربایجان شرقی واگذار شد‌. تراکتورسازی در اولین فصل خصوصی‌سازی در شرایطی رقابت‌های این فصل را آغاز کرده که خریدهای بزرگ و حضور چهره‌های نامدار در این باشگاه، هواداران این تیم سرخپوش را دوباره به قهرمانی امیدوار کرد و در این فضا تراکتور برای نیل به اهداف خود به یک سرمربی نامدار و مناسب احتیاج داشت که مدیران این باشگاه جان توشاک، سرمربی ولزی سابق رئال‌مادرید را به این سمت برگزیدند و در حالی که به نظر می‌رسید مرد ولزی تیمی شکست‌ناپذیر و برنده را سازماندهی خواهد کرد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد‌.
توشاک که گویا از همان ابتدا با حضور شجاعی و دژاگه در تیمش مخالف بود، پس از هر بار استفاده از این دو بازیکن در ترکیب تیم خود، نارضایتی خود را از عملکرد بی‌تاثیر دژاگه و شجاعی در بازی به ویژه دیدار اخیر تراکتورسازی در جام حذفی ابراز کرد‌. تا اینکه بالاخره این اختلافات داخلی زیر پایش را در این تیم خالی کرد.


نخستین تغییر فصل تراکتورسازی با کنار رفتن از جام حذفی اتفاق افتاد و مسوولان این باشگاه دستور به برکناری سرمربی سرخ‌پوشان دادند‌.
پس از آنکه محمدرضا زنوزی به‌عنوان مالک باشگاه تراکتورسازی معرفی شد، خبر از حضور یک سرمربی نامدار در این تیم داد و به همین منظور روز هجدهم خردادماه با جان توشاک، سرمربی سابق رئال‌مادرید، لیورپول، تیم ملی ولز، رئال سوسیداد، بشیکتاش و‌.‌.‌. قراردادی سه ساله امضا کرد‌.
تراکتورسازی توشاک فصل را با دو تساوی متوالی مقابل تیم‌های تازه‌صعودکرده به لیگ برتر نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران آغاز کرد و بعد از آن با وجود اضافه شدن ستاره‌هایی همچون مسعود شجاعی و اشکان دژاگه با سه گل در ورزشگاه آزادی به استقلال باخت اما روزگار خوش سرخ‌های تبریز با سرمربی نامدارشان از هفته چهارم شروع شد که سایپا را شکست دادند، در اصفهان با سپاهان پرمهره مساوی کردند و برابر ماشین‌سازی به برتری رسیدند تا با ۹ امتیاز از ۶ مسابقه و شرایط نسبتا خوبی به استقبال نخستین وقفه لیگ برتر بروند‌.
اما اتفاقات عجیب در شروع کار تراکتورسازی در جام حذفی حواشی زیادی برای این تیم به همراه داشت تا آنها خیلی زود با این رقابت‌ها وداع کنند. شاگردان توشاک با وجود اینکه تا دقیقه ۸۲ با نتیجه ۳ بر یک در آبادان از صنعت نفت پیش بودند اما در پایان ۹۰ دقیقه به تساوی رسیدند و در ضربات پنالتی به حریف خود باختند تا به شکل شگفت‌انگیزی با بازی‌های حذفی که جزو مدعیان آن به شمار می‌رفتند، وداع کنند‌.
باخت برابر صنعت نفت آبادان و کنار رفتن از جام حذفی، تنها اتفاق منفی برای تراکتورسازی در این دیدار نبود و آنها بعد از این باخت با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کردند؛ اشکان دژاگه که به‌عنوان دومین بازیکن تعویضی از دقیقه ۶۳ وارد زمین شده بود، بعد از رفتن بازی به وقت‌های اضافه، با تصمیم توشاک دوباره تعویض شد که این اتفاق به مذاق کاپیتان دوم تیم ملی خوش نیامد و او با سرمربی ولزی درگیری پیدا کرد‌.
بعد از این اتفاق و کنار رفتن از جام حذفی، حواشی زیادی در تراکتورسازی اتفاق افتاد و در نهایت شایعه برکناری جان توشاک به میان آمد و با غیبت او در جلسه ریکاوری روز بعد از بازی (شنبه) این تیم قوت گرفت که البته عنوان شده بود محمدرضا زنوزی، مالک این باشگاه که در کازان روسیه به سر می‌برد، دستور داده توشاک فعلا در تمرینات حضور پیدا نکند تا درباره آینده او تصمیم‌گیری شود‌.
یکشنبه گذشته تراکتورسازی تمرینی نداشت و به بازیکنان این تیم استراحت داده شده بود اما ظاهرا به دلیل بازگشت علیرضا اسدی، مدیرعامل این باشگاه از روسیه و حضور در تبریز، تصمیماتی اتخاذ شده و مسوولان تراکتور برای پایان همکاری با توشاک به جمع‌بندی رسیده‌اند‌.
هرچه بود درست بعد از ۱۰۰ روز از عقد قرارداد بین تراکتورسازی و توشاک، این باشگاه تصمیم به برکناری سرمربی ولزی خود گرفت و بلیت بازگشت او از ایران را هم برای او تهیه کرد‌. طبق برنامه قرار بود جان توشاک ساعت ۱۵ یکشنبه گذشته تبریز را به مقصد استانبول ترک کند که این اتفاق نیفتاد و پرواز دیگری برای بامداد دیروز برای او در نظر گرفته شد‌.
بالاخره حدود ساعت ۰۱:۳۰ بامداد دیروز برخی مسوولان باشگاه تراکتورسازی در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز حضور یافتند تا امور مربوط به خروج توشاک از کشور را انجام دهند که در نهایت حدود ساعت ۰۲:۱۰ این سرمربی کوله بر دوش و چمدان بر دست به فرودگاه تبریز آمد و راهی استانبول شد‌.
با این وجود زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی و شرکت هواپیمایی آتا، برای افتتاح پرواز تهران- کازان این شرکت به روسیه سفر کرده و بامداد امروز به تبریز باز خواهد گشت تا تصمیم‌ نهایی را بگیرد اما به اسدی، مدیرعامل و دیگر مسوولان زیرمجموعه خود دستور داده علاوه بر برگزاری جلسه تمرینی دیروز، جلسه فنی هم برای انتخاب سرمربی جدید برگزار کنند و نتیجه را به او گزارش دهند‌.
البته شایعاتی مبنی بر دادن استراحت به توشاک از سوی مسوولان باشگاه تراکتورسازی مطرح شده اما به نظر نمی‌رسید این اخبار درست باشد و این طور که پیداست، توشاک و تراکتور به پایان راه رسیده‌اند‌. این در حالی است که محمد تقوی که به تازگی در کادرفنی سرخپوشان حضور پیدا کرده است، به صورت موقت هدایت تراکتورسازی را بر عهده خواهد داشت‌.
شایعه بزرگ در تبریز
در صورت جدایی قطعی جان توشاک از تیم تراکتورسازی باید منتظر انتخاب سرمربی جدید این تیم باشیم‌. جان توشاک در حالی بامداد دیروز همراه مدیربرنامه و پسرش ایران را ترک کرد که زمزمه‌هایی در خصوص جدایی قطعی این سرمربی ولزی و گزینه‌های احتمالی این تیم مطرح شده است‌. توشاک هنگام ترک ایران به سوالی مبنی بر قصد بازگشت دوباره به تبریز پاسخی نداد و ناراحتی هم در چهره این مربی مشهود بود‌. با وجود اینکه جدایی قطعی این سرمربی به صورت رسمی تایید نشده ولی شواهد نشان می‌دهد باید منتظر تغییراتی بزرگ روی نیمکت این تیم تبریزی باشیم‌.
خبر عجیبی که در حال حاضر به گوش می‌رسد احتمال انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی توشاک در تیم تبریزی است‌. سرمربی تیم ملی ایران که برای تمدید قرارداد با مسوولان فدراسیون فوتبال به توافق نهایی نرسیده است، می‌تواند یکی از گزینه‌های مالک ثروتمند نماینده تبریز باشد که این مهم با توجه به رابطه خوب مالک تراکتورسازی با کارلوس کی‌روش اصلا دور از انتظار نیست‌.
همچنین حضور اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در تراکتورسازی که سه کاپیتان تیم ملی ایران هستند و کارلوس کی‌روش هم رابطه خوبی با آنها دارد نیز می‌تواند یکی از دلایل حضور احتمالی سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در تبریز باشد‌. دیگر گزینه برای نیمکت تراکتورسازی نیز تونی اولیویراست که محبوبیت خاصی بین هواداران تراکتورسازی دارد‌. البته به نظر می‌رسد این سرمربی نیز تمایل زیادی برای بازگشت به تبریز دارد‌. البته از محمد تقوی که در روزهای گذشته به عنوان دستیار جان توشاک در تراکتورسازی انتخاب شد هم می‌توان به عنوان گزینه جدی برای این تیم یاد کرد‌. با این شرایط باید منتظر برگزاری جلسه فنی باشگاه تراکتورسازی تبریز باشیم تا پس از بررسی گزینه‌ها، سرمربی آینده پرشورهای تبریزی از گزینه‌های مطرح‌شده یا جدید مشخص شود‌.