نشست دوره‌ای حقوق شهروندی به میزبانی وزارت ارتباطات برگزار شد

نشست دوره‌ای دستیاران حقوق شهروندی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با حضور مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه 25 شهریورماه برگزار شد‌.
به گفته آذری‌جهرمی تعداد مشترکان پهن‌باند در کشور از ۳۴ به ۶۷ میلیون رسیده و بیش از 56 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و تعداد شهرهای تحت پوشش پهن‌باند از 50 به 100 درصد رسیده است تا شکاف دیجیتال به حداقل برسد‌.
اکبری نوری، دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی نیز در این نشست عنوان کرد که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مفاد منشور حقوق شهروندی با ماموریت‌های این وزارتخانه تطبیق داده و حقوق شهروندی در هفت عنوان «دسترسی دیجیتال، سواد دیجیتال، امنیت دیجیتال، آموزش دیجیتال، آداب و اخلاق دیجیتال، سلامت دیجیتال و قوانین دیجیتال» به رسمیت شناخته شد‌. به گفته وی تشکیل شورای مشورتی حقوق شهروندی با حضور دستیاران حقوق شهروندی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات از جمله اقدامات این وزارتخانه در رابطه با حقوق شهروندی بوده است‌.
این نشست تشکیل شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مفادی را در رابطه با حقوق شهروندی در فضای مجازی به رسمیت شناخته و شورایی در این رابطه تشکیل داد اما پرسش اینجاست که این اقدامات در حد حرف باقی می‌ماند یا اینکه قرار است در عمل نیز هفت مفاد یاد شده اجرایی شوند؟


منشا بسیاری از گلایه‌ها به ادراک حقوق شهروندی برمی‌گردد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه منشا بسیاری از گلایه‌ها به ادراک حقوق شهروندی برمی‌گردد، گفت: در دین و تاریخ ما همواره حقوق بشر مهم بوده اما مهم‌تر این است که چقدر منطبق بر این آموزه‌ها رفتار می‌کنیم و چقدر باعث بالاتر رفتن اعتماد مردم و کم شدن فساد شده‌ایم‌.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ریشه بسیاری از گلایه‌ها به ادراک حقوق شهروندی برمی‌گردد، گفت: با فضایی مواجه‌ایم که استکبار جهانی پرونده‌هایی را در مورد حقوق شهروندی علیه کشورمان باز کرده و همواره در مورد آن بحث می‌کنند درحالی که حقوق شهروندی مدنظر آنها زندگی کردن به سبک خودشان است و می‌گویند با دنیا تعامل کنید همان گونه که ما می‌گوییم‌.
وی با اشاره به اینکه در فرمان حضرت علی علیه السلام به مالک‌ جزییات حقوق مردم تشریح شده است، افزود: در وحی الهی که به رسول اکرم‌(ص) نازل شده در سوره حجرات به طور مفصل به رعایت حقوق مردم چه به وسیله حاکمان و چه به وسیله خود مردم پرداخته شده است‌. ضمن اینکه در بعضی از آثار تاریخی بازمانده از پادشاهان ایران باستان بر رعایت حقوق شهروندی تاکید شده است‌. به‌طور نمونه در تخت جمشید الواحی پیرامون رعایت حقوق کارگران وجود دارد درحالی‌که عموم قصرهای پادشاهی مبتنی بر ظلم و‌ زورگویی بوده است‌.
آذری‌جهرمی با بیان اینکه در دین و تاریخ ما همواره حقوق بشر مهم بوده است، اظهار کرد: مهم آن است که چقدر منطبق بر این آموزه‌ها رفتار می‌کنیم و تا چه اندازه موجب بالاتر رفتن اعتماد مردم و کم شدن فساد شده‌ایم‌.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هر مسوولیتی روزی تمام می‌شود و فقط عملکرد می‌ماند، گفت: افزایش اعتماد مردم به مسوولان و نظام بالاترین سرمایه هر نظام است که البته باید برای پایداری این دستاورد بزرگ تلاش، پیگیری و‌ ممارست کرد‌.
آذری‌جهرمی با اشاره به عزم دولت دوازدهم در رفع تبعیض و ایجاد دسترسی مردم به اطلاعات که جزو‌ حقوق شهروندی است، اظهار کرد: تعداد مشترکان پهن‌باند در کشور از ۳۴ به ۶۷ میلیون رسیده و بیش از 56 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و تعداد شهرهای تحت پوشش پهن باند از 50 به 100 درصد رسیده است تا شکاف دیجیتال به حداقل برسد‌.
وی با بیان اینکه مطابق آمارهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی در سال نخست فعالیت دولت دوازدهم 20 رتبه در شاخص دولت الکترونیک ارتقا پیدا کرده است، افزود: فرآیندها در دولت الکترونیک به تکریم مردم و ایجاد شفافیت کمک می‌کند‌.
وی ادامه داد: در حوزه اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی نیز سامانه آنلاین پایش این تشعشعات را در دو شهر آماده کردیم و در شهرهای دیگر نیز درصدد آماده‌سازی آن هستیم‌.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید با اشاره به ارسال لایحه حقوقی زیرساخت‌ها به دولت برای تصویب، تصریح کرد: چهار لایحه دیگر نیز به زودی برای تصویب ارسال می‌شود‌.
عضو کابینه دولت دوازدهم از رسیدگی به شکایات مردمی با اهمیت و وسواس زیاد خبر داد و اظهار کرد: سامانه 195 را که دریافت شکایات مردمی را برعهده دارد مورد توجه جدی قرار دادیم و شکایات مردمی را در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم که امیدواریم مجموعه این اقدامات هم رضایت مردم را تامین و هم بخشی از قول‌های دولت در زمان انتخابات را محقق کند و در نهایت رضایت خداوند را در پی داشته باشد‌.
اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه حقوق شهروندی مناسب است
دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور شهروندی اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه حقوق شهروندی در یک سال گذشته را مناسب ارزیابی کرد‌.
شهیندخت مولاوردی در نشست دوره‌ای دستیاران حقوق شهروندی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که به میزبانی وزارت ارتباطات برگزار شد با اشاره به شعار شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی دولت، گفت: این شعار ارتباط مستقیمی با ماموریت‌های حوزه حقوق شهروندی دارد‌.
وی حرکت و اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه حقوق شهروندی را خوب ارزیابی کرد و افزود: وزارت ارتباطات در این حوزه در یک سال گذشته اقدامات مناسبی داشته است. البته تا نقطه مطلوب فاصله داریم‌.
مولاوردی به روند شکل‌گیری و ابلاغ منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: نخستین گزارش ملی ارزیابی پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود بر اساس خوداظهاری دستگاه‌ها تدوین شده و راستی‌آزمایی گزارش‌ها، بازرسی میدانی، گزارش علمی مراکز تحقیقاتی و مراکز بین‌المللی، نظرسنجی عمومی، گزارش نهادهای صنفی و شکایات و گزارشات شهروندان، برخی دیگر از منابع ارزیابی میزان پیشرفت حقوق شهروندی در کشور است‌.
وی استفاده از 15 گزارش جهانی را به عنوان پشتوانه مطالعاتی تدوین نخستین گزارش ارزیابی منشور حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: برای تحقق حقوق شهروندی از رویکرد تشویقی و ترغیبی برای همکاری نهاد‌های حاکمیتی استفاده کردیم‌.
دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: با ابلاغ منشور حقوق شهروندی و اجرای تصویب‌نامه حقوق شهروندی در نظام اداری کشور تحرکات خوبی ایجاد شده اما هنوز گفتمان عمومی مطالبه رعایت حقوق شهروندی در حد قابل‌توجهی جلوتر از شتاب عملکرد‌ها در جامعه دیده می‌شود‌.
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد در قوای دیگر برخلاف حقوق شهروندی اقداماتی انجام می‌شود، افزود: تحقق حقوق شهروندی غیر از همکاری تمام دستگاه‌های حاکمیتی و مردم محقق نخواهد شد‌.
مولاوردی تشکیل سازوکار گروهی در درون دستگاه‌ها را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: با تشکیل ساز و کار گروهی برای تحقق حقوق شهروندی در دستگاه‌ها، حقوق شهروندی از یک تلقی لوکس و شعارگونه خارج می‌شود‌.
وی اصلاح قوانین و مقررات را یکی دیگر از پیشنهادات برای پیشبرد حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: تدوین و ارائه پنج لایحه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک اقدام مهم در این حوزه نقش دارد که بقیه دستگاه‌ها نیز در صورت نیاز باید برای اصلاح و تدوین قوانین اقدام کنند‌.
دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی از پیگیری تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی خبر داد و گفت: با تاسیس این نهاد ملی درباره اجرای منشور حقوق شهروندی در آینده نگرانی نخواهیم داشت‌.
دستورالعمل اجرایی منشور حقوق شهروندی ICT تدوین شد
دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین برنامه شش ماهه دوم سال ۹۷ و سال ۹۸ حقوق شهروندی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد‌.
رضا اکبری‌نوری در نشست فوق با اشاره به اینکه در زمان تدوین و تصویب منشور حقوق شهروندی سوال‌های بسیاری در این حوزه مطرح بود، گفت: یکی از سوالات این بود که با تصویب منشور حقوق شهروندی چه اتفاقی می‌افتد و آیا در موضوع بندهای حقوق شهروندی، قانون وجود ندارد‌؟
وی در پاسخ به این سوالات، افزود: منشور، نمونه آرمانی حقوق شهروندی است، افق و نوع حرکت را به ما نشان می‌دهد و مسیر حرکت را هموار می‌کند‌.
اکبری‌نوری با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده در گذشته در حوزه حقوق شهروندی، بیان کرد: هرچند فعالیت‌ها و عملکردها رنگ و بوی تامین حقوق شهروندی داشت اما در جامعه احساس عدم تامین حقوق شهروندی وجود دارد و این نشان می‌دهد که در این حوزه نقصی وجود داشته است. بر این اساس برای تامین حقوق شهروندی در جامعه باید اراده‌ها، انگیزه‌ها، ذهنیت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، نظارت‌ها و ارزیابی‌ها با محوریت حقوق شهروندی باشد تا بتوانیم به این هدف برسیم‌.
دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: به عنوان نخستین اقدام در وزارت ارتباطات، مفاد منشور حقوق شهروندی با ماموریت‌های این وزارتخانه تطبیق داده و حقوق شهروندی در هفت عنوان «دسترسی دیجیتال، سواد دیجیتال، امنیت دیجیتال، آموزش دیجیتال، آداب و اخلاق دیجیتال، سلامت دیجیتال و قوانین دیجیتال» به رسمیت شناخته شد‌.
وی تشکیل شورای مشورتی حقوق شهروندی با حضور دستیاران حقوق شهروندی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد و افزود: این شورای مشورتی از دو ماه گذشته با دستور وزیر ارتباطات به صورت ثابت و دائمی تشکیل جلسه می‌دهد‌.
اکبری‌نوری به تدوین دستورالعمل اجرایی منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: با تدوین این دستورالعمل، برنامه‌ریزی‌ها، فرآیندها و ارزیابی عملکرد و آموزش بر مبنای این دستورالعمل انجام می‌شود‌.
وی از تدوین برنامه شش ماهه دوم سال ۹۷ و سال ۹۸ در حوزه حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات خبر داد و افزود: بر اساس این برنامه‌ها، چشم‌انداز ما در این حوزه در ادامه این مسیر تا پایان سال‌های ۹۷ و ۹۸ مشخص شده و قابل ارزیابی است‌.
دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه حقوق شهروندی به معنای همه چیز است، گفت: با این مسیری که برای حرکت در این حوزه تعیین شده امکان تضییع حقوق مردم وجود ندارد و این برنامه به صورت سه و شش ماهه و یک ساله رصد می‌شود‌.
وی از طراحی دوره‌های آموزشی و همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات برای شفاف کردن مقررات این حوزه به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده خبر داد و افزود: در وزارت ارتباطات تلاش شده در این حوزه ریل‌گذاری مناسبی شود چرا که بدون ریل‌گذاری کارها به نتیجه نمی‌رسد‌.