امیدواریم طرح‌های جدید اروپا رضایت ایران را فراهم کند

«جهان صنعت»- «برجام و منافع اقتصادی آن باید حفظ شود.» این جمله‌ای است که بارها آن را از زبان مقامات کشورهای اروپایی شنیده‌ایم. با وجود قول‌های متعددی که آنها به ایران داده‌اند اما اقدام ویژه‌ای در این زمینه انجام نداده‌اند و این مساله موجب اعتراض مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها شده است. این مساله را به خوبی می‌توان در لحن مسوولان وزارت امور خارجه دید. اخیرا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای با نشریه اشپیگل در پاسخ به این سوال که آیا شما از توافق خارج می‌شوید‌ و خروج از توافق برای ایران چه مزیتی دارد‌ پاسخ داد: «ایران در خارج از توافق فرصت‌هایی دارد و ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده‌ایم. اما لزوما نیازی به پایان دادن ‌«به توافق» نیست. بند 36 توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت این امکان را به ما می‌دهد که «سطح پایبندی» را کاهش دهیم بدون اینکه از توافق خارج شویم.» وی گفت: «افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند یکی از این موارد باشد.» این سخنان در حالی مطرح شد که برخی از تحلیلگران آن را اعتراض جدی جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها دانستند که از سطح هشدار به سمت تهدید جدی حرکت کرده است. برخی دیگر این گمانه را مطرح می‌کنند که در کنار نبود اقدامات جدی از سوی کشورهای 1+5 برای برون‌رفت از این مشکل، اروپایی‌ها برای آنکه بتوانند نگرانی‌های خود را درباره برنامه موشکی ایران و موضوع نفوذ کشورمان در منطقه حل کنند با آمریکایی‌ها دست به یکی کرده و می‌خواهند کاسه صبر ایران را لبریز کنند و ایران را پای میز مذاکره بنشانند. در این شرایط‌ ایران نیز به ناچار مذاکره خواهد کرد.
این درحالی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با حفظ برجام و برخی از تحلیل‌ها در ارتباط با اینکه هنوز اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در ارتباط با این توافق بین‌المللی نداده‌اند گفت:‌ تصور من این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم. تماس‌ها و گفت‌وگوهای ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی که تا حدی قابل اجرا نبود یا از تضمین‌های لازم برخوردار نبود از دستور کار کنار گذاشته است و طرح‌های جدید در حال بررسی است؛ مکانیسم‌هایی که بتواند به نوعی به همکاری‌های ایران و اروپا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، ادامه دهد. تماس‌ها بین ایران و کشورهای اروپایی ادامه دارد. با سرعت بیشتری در حال حرکت هستیم. مسیری که در حال طی شدن است مسیر درستی است. وی همچنین با بیان اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه 1+4 در نیویورک برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای انجام آن صورت گرفته گفت: امیدواریم با توجه به برگزاری این نشست بتوانیم به مراحل نهایی‌تر ورود پیدا کنیم. البته باز هم کمی باید صبور بود و منتظر ماند و دید که روند به چه سمتی می‌رود. البته امیدوارم طرح‌های جدیدی که مطرح شده موجبات رضایت ایران را فراهم کند و بتواند تضمین‌های لازم را برای تهران رقم بزند.
در ادامه این توضیحات خبرنگار«جهان صنعت» پرسید که با توجه به سخنان آقای ظریف درباره افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم، آیا وقت‌کشی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان در برجام صبر ایران را لبریز کرده و وزارت امور خارجه تصور می‌کند رفتار اروپایی‌ها ارتباط معناداری با رفتار ایالات متحده آمریکا دارد؟ بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال گفت: «من با سوال، تحلیل و برداشت شما موافق نیستم. در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی می‌توان براساس ضرورت و وضعیتی که پیش‌روی کشور قرار دارد، صحبت‌ و مواضع مختلفی اتخاذ کرد. آنچه دکتر ظریف گفته‌اند کلامی متین، درست و دقیق و آنچه من امروز گفتم باز هم بحث‌ درستی است، پس این صحبت‌ها با هم منافاتی ندارد و همه در یک چارچوب قرار دارد، ایرانی‌ها‌ ملتی صبور هستند و ما با درایت و مدیریت لازم این مقطع و مسائل پیش رو را طی خواهیم کرد و امیدوار هستم که به نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیزی دست پیدا کنیم که نهایتا در انتهای کار نتایج آن را خواهید دید و آنچه که به تفاهم ما و اروپا برسد منتشر می‌شود.»
دیدار ظریف و کری را نمی‌توان دیدار رسمی در نظر گرفت


بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود درخصوص بیان برخی خاطرات جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا از ملاقات‌های خود با ظریف افزود: فکر می‌کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی آمریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مساله ورود کنیم و بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است. او ادامه داد: برداشتی که دارم این است که این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده؛ دیدارهایی که در گذشته انجام شده به طور رسمی یا دیدارهایی غیررسمی در حاشیه برخی اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ یا ژنو و امثال آن بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسوولیت ندارد و نمی‌توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت. وی افزود: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف آمریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مساله برجام بوده است و نه مساله دیگری. قاسمی گفت: اگر در حاشیه اجلاس‌های مختلف بین‌المللی سلام و احوال‌پرسی صورت گرفته باشد در زمره ملاقات و دیدار رسمی نیست و نباید اجازه دهیم در دامی که آمریکایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده‌اند گرفتار شویم و باید بگذاریم با گذشت زمان این مساله در آمریکا چگونه پیش خواهد رفت و تاکید می‌کنم که نباید در خصوص مسائلی که برای ما مورد نیاز نیست و واقعیتی هم ندارد ورود کنیم.
رییس‌جمهور به نیویورک می‌رود
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به اینکه در برخی رسانه‌ها مطلبی منتشر شده مبنی بر اختلاف‌نظر میان رییس‌جمهور و ظریف درباره حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، افزود: این مطالب نادرست است تا جایی که اطلاع دارم رییس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد و این فرصت مغتنمی است که بتوانیم در سطح ریاست‌جمهوری و وزیر خارجه دیدارهای متعددی با سایر مقامات در حاشیه اجلاس داشته باشیم. وی ادامه داد: وزارت امور خارجه بر اساس مصالح و مقتضیات و پارامتر‌های موجود حول و حوش این اجلاس تصمیم‌گیری خواهد کرد. حضور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است و فرصت مهمی برای استفاده از ابزار دیپلماسی است و برای بیان دیدگاه‌های ایران و دیدارهای جانبی برای شنیدن نظرات کشورهاست. وی در پاسخ به این که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چه کسی از سوی ایران حضور خواهد یافت و اهمیت حضور در این جلسه چه میزان است، گفت: در خصوص جلسه شورای امنیت سازمان ملل نظرات مختلف مطرح می‌شود که صاحب‌نظران می‌توانند دیدگاه‌های خود را داشته باشند و پدیده مبارکی است که می‌تواند به مسوولان ذی‌ربط در اتخاذ تصمیم کمک کند اما سیاست وزارت خارجه منافع کشور است. درباره چگونگی حضور در این جلسه پس از اتمام بررسی‌های لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
حرف‌های پمپئو را نباید جدی گرفت
قاسمی در پاسخ به اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است چین صدها هزار مسلمان را در آن کشور آزار داده است و ایران در مقابل این عمل سکوت کرده، واکنش وزارت امور خارجه در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: حرف‌های وی را نباید جدی گرفت و سخنی از زبان حاکمان ناآگاه آمریکا خارج نمی‌شود که از سر صداقت باشد و هدف خاصی را در جهت مخدوش کردن چهره ایران دنبال می‌کند. در خصوص مسلمانان چین سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از همه مسلمانان جهان است و در تماس‌هایی که با چین داریم، در این خصوص صحبت و تلاش می‌کنیم اگر مشکلاتی وجود دارد، نقش مثبتی داشته باشیم و به آرامش و فضای مناسب‌تر خارج از هر گونه فضاسازی کمک کنیم.
ارتباطی بین حملات پاریس و بصره وجود ندارد
بهرام قاسمی در نشست خبری خود درباره ارتباط تعرض به کنسولگری ایران در بصره و سفارت‌مان در پاریس گفت: هیچ ارتباطی میان حمله به سفارتخانه‌های کشورمان در بصره و پاریس وجود ندارد. در هر دو مورد موضع‌گیری‌های لازم صورت گرفته است، شخصا تصور می‌کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.
او ادامه داد: مساله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همانگونه که پیش‌بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در پاریس مساله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند گفت: با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گیرد. هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.