آغاز مذاکره بر سر صادرات گاز به پاکستان

به گفته معاون وزیر نفت قبلا حرف بر سر این بود که پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده و امکان داشت که ما به داوری برویم، اکنون نظر ما عوض شده و حال که آنها علاقه‌مند به دریافت گاز هستند ما هم حاضریم با مذاکره موضوع را پیش برده و آن را نهایی کنیم.
امیرحسین زمانی‌نیا درباره اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و صادرات به این کشور اظهار داشت: هنوز مذاکره‌ای در این خصوص انجام نشده ولی تماس‌هایی برقرار شده و در حال تنظیم یک ملاقات در تهران و یا اسلام‌آباد هستیم.
به گزارش ایلنا‌، وی تاکید کرد: با توجه به ابراز تمایل طرف پاکستانی برای اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، ما هم از نرفتن به داوری استقبال کرده و علاقه‌مندیم از طریق مذاکره به نتیجه برسیم.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره اینکه آیا امکان دارد با اجرایی شدن صادرات گاز ایران به پاکستان خط لوله تاپی منتفی شود، گفت: این دو خط لوله در عمل ربطی به هم ندارند، ما یک قرارداد قدیمی و جداگانه‌ای با پاکستان داریم و اعلام آمادگی کردیم که از طریق مذاکره آن را نهایی کرده تا اجرایی شود.


وی تاکید کرد: هنوز مذاکره‌ای صورت نگرفته و به خاطر مسائل اداری کشور پاکستان تاریخی برای مذاکره تنظیم نشده است.
زمانی‌نیا با بیان اینکه این مذاکرات و صادرات گاز خیلی هم به تحریم‌های نفتی ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد: پاکستانی‌ها هنوز خط لوله دریافت گاز را نکشیده‌اند، در چارچوب قراردادی که با این کشور داریم قرار است مذاکرات ادامه پیدا کند. قبلا حرف بر سر این بود که پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده و امکان داشت که ما به داوری برویم، اکنون نظر ما هم عوض شده و حال که آنها علاقه‌مند به دریافت گاز هستند ما هم حاضریم با مذاکره موضوع را پیش برده و نهایی کنیم.وی درباره صادرات گاز به عراق نیز گفت: در حال حاضر صادرات به این کشور از مسیر بغداد و بصره انجام می‌شود.
سرورخان وزیر جدید انرژی پاکستان اخیرا در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد گفته، دو کشور به همکاری و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه‌های انرژی و نفت نیاز دارند.دو طرف توافق کردند که یک گروه کاری در زمینه خط لوله انتقال گاز قبل از سفر سرورخان به ایران تشکیل دهند.
وزیر انرژی پاکستان اعلام کرده: «پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، بیش از هر پروژه خط لوله گاز دیگری برای اسلام‌آباد اولویت دارد.»
هشت سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدودا 800 کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.
پیروی امضای این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری شد و کلنگ احداث 781 کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلحی که طبق گفت‌وگوهای یک دهه پیش سه کشور ایران، پاکستان و هند قرار بود در خاک پاکستان احداث شود، بیست و یکم اسفند 91 با حضور رییس‌جمهور وقت ایران و رییس‌جمهور وقت پاکستان در نقطه مرزی دو کشور به زمین خورد تا با تکمیل این 781 کیلومتر در خاک پاکستان، صادرات گاز ایران به این کشور تا پایان سال 2014 میلادی آغاز شود.در ادامه شاهد این بودیم در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قید شده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده بود، اما در خاک پاکستان هیچ حرکت جدی برای احداث خط لوله انجام نشد.
بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان باید تا تاریخ 31 دسامبر 2014 آغاز می‌شد اما این مهم انجام نگرفت. در مدت یک سال و نیم گذشته بهانه پاکستانی‌ها برای توجیه تکمیل نکردن خط لوله در خاک کشور خود، بی‌پولی و تحریم‌ها علیه ایران بود و به صراحت اعلام می‌کردند تا زمان لغو تحریم‌ها باید منتظر ماند.