سهم‌خواهی دليل حمله به سفارتخانه‌هاي ايران

ديروز چند نفر از اعضای گروهک ضد انقلاب کومله به سفارت ایران در پاریس تعرض کردند.پلیس فرانسه با وجود اطلاع قبلی از احتمال رویداد، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد.این گروهک تروریستی با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف از جمله لوازم کامپیوتر، کپسول آتش نشانی و ... کردند و شیشه‌های ساختمان سفارت را شکستند.
پلیس فرانسه از صبح روز جمعه از تحرکات این افراد خبر داشت و به مسئولان سفارت نیز اطلاع داده بود اما درست در زمانی که عناصر گروهک تروریستی کومله در مقابل سفارت حاضر می‌شوند، ماموران پلیس اطراف سفارت را ترک می‌کنند!پس از پایان نمایش متعرضان به سفارت ایران، ماموران پلیس بار دیگر به محل خدمت‌شان باز می گردند.
عناصر گروهک تروریستی کومله، تاکنون بارها با اقدامات تروریستی در مناطق غربی ایران، موجب ناامنی و شهادت بسیاری از هموطنان‌مان شده اند.در واكنش به اين موضوع،سفارت فرانسه در تهران در تويیتی با توجه به حادثه اخیر برای سفارت ايران در پاریس تاکید کرد: با توجه به مسئولیت فرانسه در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک، امنیت سفارت ایران تقویت شد.
به دنبال حوادثه مشاهده شده در مقابل سفارت ایران در پاریس ، فرماندهی پلیس پاریس اعلام کرد که همان روز وارد عمل شده و از ١٢ فردی که مقابل سفارت نظارت می‌کردند، در محل بازجویی به عمل آورده است. همچنین بر این مطلب تاکید شد: « نظر به مسئولیت فرانسه در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک و با موافقت سفارت ایران، تمهیداتی برای تقویت امنیت سفارت ایران در نظر گرفته شد».


درهمين راستا با سيدجلال ساداتيان،سفير پيشين ايران درلندن،گفت‌وگويي داشته ايم كه در ادامه ازنظر مي گذرد:
حمله گروه‌های ضد انقلاب کومله به سفارت ایران در پاریس با چه هدفی صورت گرفت؟
این گروه خواستند درگیری‌های گذشته در حدود یک هفته پیش راکه ایران به مقر دموکرات‌های کردستان حمله موشکی کرد به شکلی جبران كنندو جواب بدهند.به لحاظ فشارهایی که آمریکا به این گروه وارد می‌کند، تصور کردند مي‌توانند اعلام موجودیت کنند و بگویند ما هستیم تا بعدها سهم خواهی های خود را داشته باشند.بنابراين حرکت های خاصی که این گروه انجام داده بودند با واکنش سپاه مواجه شد. این گروه‌ها هر کدام برای آنکه اعلام حضور کنند،يكي حزب دموکرات كردستان از مردم درخواست کرد در خانه‌های‌شان بمانند وديگري گروه كومله، دست به خشونت زد که به سفارت ایران در پاریس حمله کرد تا همان اعلام موجودیتي را داشته باشد.
بیشتر این اقدامات خود را نشان دادن و در معرض قضاوت قرار دادن به دليل اینکه اگر در آینده اتفاقي افتاد بخواهند سهم خود را داشته باشند، است.
سابقه حمله به سفارت ایران در کشورهای غربی به سال‌های دور بازمی‌گردد، از آنجایی که اروپا مسئول تامین امنیت سفارت‌ خانه ها به عنوان کشور میزبان است، چرا اروپا همیشه در برابر این اتفاقات سکوت می کند؟
البته آن طور نبود که خیلی آگاه باشند.اگر هم آگاه بوده باشند، تا بخواهند واکنشی نشان دهند این اتفاق ها افتاده است.ما در بعضی موارد اثبات کردیم که پلیس آگاه بوده و همکاری‌هایی‌ها هم با این گروه‌ها داشته است.این موضوع مورد به مورد باید بررسی شود تا مشخص شود چه درصدی آگاه برقضیه بودند و چه درصدی ناآگاهانه وارد این فضا شدند.به نظر می‌آید در این ماجرا پلیس غافلگیر شده و در جریان قضیه نبوده است.البته سخنگوی وزارت خارجه و مجموعه دستگاه دیپلماسی ایران حق خود را مطرح کرده و از آن‌ها خواسته مراقبت‌های بیشتری از اماکن ایران داشته باشند و اتفاقات جدیدی رخ ندهد.
آیا وقت آن نیست که ایران در مقابل این حملات اقدام جدی صورت دهد؟
اینکه ما از همه اماکن خود مراقبت بیشتری کنیم، حرف درستی است. ما باید مراقبت های لازم را داشته باشیم که در هر منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم و احتمال خطر وجود داشته باشد، به صورت ویژه‌اي مراقبت های‌مان را افزایش دهیم.ما باید با کشورها برای مراقبت از اماکن سیاسی‌مان وارد مذاکره شويم.