مردم گرفتار، علوم پزشکی بی دغدغه

 حدود دو  سال از مراسم کلنگ زنی ساخت بیمارستان 540 تختخوابی در حاشیه مشهد می گذرد؛ مراسمی که با دستور رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد و این روزها جز علف هرز چیز دیگری در این زمین کلنگ خورده به چشم نمی خورد. «خراسان رضوی» هم در گزارشی میدانی که 22 مردادماه با عنوان «علف هرز به جای بیمارستان» در همین صفحه منتشر شد، به بررسی چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه درمانی در شهرک شهید رجایی مشهد پرداخت. دکتر دارابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آن گزارش اعلام کرد که «برای ساخت این بیمارستان پول ندارند.» او البته کورسوی امیدی هم برای به جریان افتادن عملیات اجرایی این بیمارستان نشان داد و گفت: «قرار بود راه و شهرسازی زمینی را در خیابان هاشمیه تغییر کاربری و در اختیار دانشگاه قرار دهد که این زمین فروخته شود و پولش در اختیار ما قرار گیرد تا برای ساخت این بیمارستان هزینه شود.» حال برای به نتیجه رساندن این کورسوی امید، به سراغ مدیرکل راه و شهرسازی استان رفتیم و موضوع را از او پیگیری کردیم.
حاضریم مطالبات پیمانکار را در قالب تهاتر پرداخت کنیم
محمدرضا اخوان عبداللهیان، در گفت و گو با خراسان رضوی، با بیان این که برای کمک به ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد پیشنهادهایی داریم، می گوید: به منظور شروع پروژه ساخت این بیمارستان یکی از پیشنهادهای ما برای کمک این است که دانشگاه علوم پزشکی قراردادی با پیمانکار ذی صلاح منعقد کند و اگر دانشگاه پیمانکار ذی صلاحی نداشته باشد، حاضریم پیمانکار برای شروع پروژه معرفی کنیم. وی تصریح می کند: به لحاظ قانونی نمی توانیم با پیمانکار قرارداد امضا کنیم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید در این زمینه مناقصه برگزار و با پیمانکار ذی صلاح برای شروع پروژه قرارداد منعقد کند.
وی تاکید می کند: فرض بر این بگذاریم که دوستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد منابع مالی در اختیار ندارند، ما که متولی ساخت این بیمارستان نیستیم، ما چون این کار یک حرکت عام المنفعه است گفتیم کمکی کرده باشیم و شرایط کمک را در قالب همین تهاتر زمین برای پرداخت مطالبات پیمانکاران انجام می دهیم. ما نمی توانیم بدون هیچ مطالبه و صورت وضعیت، چیزی پرداخت یا کمک کنیم.مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح می کند: کمک ما در قالب تهاتر زمینی واقع در هاشمیه است که می توانیم مطالبات پیمانکار را به تناسب پیشرفت فیزیکی و بر اساس سهم 50 درصدی خود برای ساخت این پروژه، پرداخت کنیم. این زمین هم طبق کارشناسی قیمت گذاری شده و در ازای پرداخت مطالبات سند به نام پیمانکار زده می شود. وی در پاسخ به این سوال که چه مانعی برای در اختیار قرار دادن پول یا ارزش افزوده زمین واقع در هاشمیه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد، می گوید: دلیلی ندارد زمین را به کسی واگذار کنیم، این واگذاری باید در قبال کاری که انجام شده صورت بگیرد، در حالی که هیچ اقدامی انجام نشده است.


وی می افزاید: ما که نمی خواهیم مطالبات پیمانکار را به صورت نقدی پرداخت کنیم، این کار قانونی نیست چون بدون داشتن صورت وضعیت مالی، ما اجازه نداریم به جایی کمک کنیم. اخوان عبداللهیان تاکید می کند: در سفر اخیر وزیر بهداشت به مشهد این موضوع بررسی شد و آقای استاندار گفتند که کلیات ساخت این بیمارستان مورد موافقت وزیر بهداشت و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.
علوم پزشکی نقشی ندارد!
در ادامه با معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت و گو می کنیم. بحرینی درباره ساخت بیمارستان 540 تختخوابی شهرک شهید رجایی مشهد و نظر مثبت اداره کل راه و شهرسازی برای کمک به پیشبرد پروژه می گوید: بیمارستان جاده سرخس، یک توافقی بین آقای استاندار و آقای وزیر بهداشت بوده و برای ساخت این بیمارستان هیچ نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی تعریف نشده است، اگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفتند که منابع مالی برای ساخت بیمارستان نداریم خیلی حرف واضحی را گفتند.
اگر نقشی به دانشگاه بدهند در خدمت هستیم
وی می افزاید: ما تنها کاری که کردیم، این بود که تلاش کردیم این زمین از کاربری سلامت خارج نشود، سند اجاره 20 ساله را از آستان قدس تحویل گرفتیم و به تازگی هم در جلسه ای با مهندس مقدوری معاون امور عمرانی استاندار اعلام کردم که اگر نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعریف شود ما در خدمت هستیم. وی تاکید می کند: یقین دارم که نه استانداری و نه وزارتخانه پول دارد که بخواهد چنین کاری کند.وی درباره این که مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرده است به تناسب پیشرفت فیزیکی پروژه، 50درصد هزینه ساخت را در قالب پرداخت به صورت تهاتر زمین تقبل می کند، می گوید: نه این گونه نیست، زمین در اختیار استانداری قرار داده شده است که از طریق تغییر کاربری آن و ارزش افزوده،  بخشی از هزینه های ساخت بیمارستان جبران شود.
راه و شهرسازی مشکلات خودش را نمی تواند حل کند!
وی تصریح می کند: به راه و شهر سازی چه ربطی دارد؟ راه و شهرسازی مشکلات خودش را نمی تواند حل کند بعد بیاید 50 درصد پول بیمارستان را به ما بدهد؟ راه و شهرسازی بودجه ای ندارد که بخواهد به ما در ساخت بیمارستان کمک کند، راه و شهرسازی لطفی که کرده 20 هکتار زمین را در منطقه حاشیه شهر مشهد در اختیار استانداری قرار داده که از طریق تغییرکاربری، فروش و ارزش افزوده آن پولش را صرف ساخت بیمارستان کنند، در این موضوع اصلا تهاتری در کار نیست، تعجب می کنم!
زمین زیاد داریم که داخل آن هیچ ساختمانی نیست
وی در پاسخ به این سوال که اگر فرایند اجرایی برای دانشگاه علوم پزشکی تعریف نشده پس چرا سند زمین بیمارستان به نام دانشگاه علوم پزشکی خورده است؟ می گوید: ما رفتیم سند زمین را گرفتیم، ما الان زمین زیاد داریم که داخل آن ساختمان نیست؛ ما رفتیم برای آن که زمین را فردا آستان قدس مدعی نشود، به نام دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم، بیمارستان اگر قرار است ساخته شود قرار است مال دانشگاه باشد.بحرینی باز هم تاکید می کند: مطلقا هیچ نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بخواهد ساخت بیمارستان را شروع کند، تعریف نشده است.