عملیات بازگشت حجاج به کشور پایان یافت

عملیات حج تمتع 97 با فرود آخرین پرواز هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه امام خمینی(ره) صبح دیروز (یکشنبه) به پایان رسید و در مجموع 85 هزار و 700 نفر حجاج ایران به کشور بازگشتند.
عملیات بازگشت در مجموع با 316 پرواز انجام شد و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با انجام 185پرواز و شرکت هواپیمایی سعودی با انجام 131 پرواز، عملیات جابه جایی را برعهده داشتند.
براساس این گزارش، عملیات بازگشت حجاج ایرانی در ساعت 4:25 بامداد دیروز پایان یافت و میانگین تاخیر پروازهای 2 شرکت یاد شده، کمتر از یک ساعت ثبت شد و مجموع عملیات رفت و برگشت حج تمتع امسال با 631 پرواز صورت گرفت.
به گزارش ایرنا، پروازهای رفت زائران خانه خدا، از 27 تیرماه امسال آغاز شد و روز 24 مرداد ماه به پایان رسید و تا پایان این عملیات در مجموع 315 پرواز از 19 فرودگاه کشور انجام شد. عملیات بازگشت حجاج نیز از پنجم شهریورماه آغاز و صبح دیروز به پایان رسید.


حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: صبح دیروز آخرین کاروان ایرانی حج از عربستان به کشور بازگشت و به این ترتیب پرونده حج امسال که حدود 86 هزار زائر ایرانی در قالب 589 کاروان برای انجام مناسک حج راهی عربستان شده بودند، بسته شد.
وی با بیان اینکه کم سن‌ترین و مسن‌ترین حاجی امسال 2 و 113 سال سن داشتند، خاطر نشان کرد: براساس آمار موجود حدود 12 درصد زائران حج امسال بالای 70 سال سن دارند.
محمدی تصریح کرد: در این میان 62.5 درصد از حجاج امسال نیز دارای سنین 50 تا 70 سال بودند و براساس همین آمار حدود 24 درصد از زائران اعزامی زیر 50 سال سن داشتند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمترین دلایل برگزاری حج بدون حاشیه امسال را اجرای دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی، آسیب شناسی، آموزش‌های لازم به مدیران و حجاج از مهمترین دلایل برپایی حج موفق امسال بوده است.
محمدی ادامه داد: اجرای برنامه زمانبندی و تعامل و همکاری بسیار خوب با مسئولان حج عربستان نیز از دیگر دلایل مهم در اجرای دقیق برنامه حج امسال بود.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعاتی برای اجرای دقیق برنامه‌های زمانبندی شده و تعامل خوب عوامل اجرایی نیز در برپایی حج موفقیت آمیز امسال تاثیرگذار بود.
محمدی همچنین در خصوص وضعیت بهداشت و درمان حجاج نیز گفت: تیم‌های اعزامی پزشکی و هلال احمر فعالیت‌های خود را در سطح بسیار بالایی به انجام رساندند تا حدی که در مقایسه با سال گذشته کمترین بیماری در بین حجاج مشاهده شد.
وی خاطرنشان کرد: در این میان سال گذشته و با کمال تاسف 33 نفر از حجاج ایرانی جان خود را به علت کهولت سن از دست دادند؛ درحالی که این رقم در حج 97 به 10 نفر رسید.
محمدی در خصوص خانواده شهدای منا نیز گفت: در مورد بازماندگان حدود هفت خانواده شهدای منا که آزمایش‌های مختلف روی آنها انجام شده بود، مجدد اقدامات شناسایی صورت گرفت که نتیجه آن پس از تعطیلات ایام محرم و صفر اعلام خواهد شد.
محمدی از تشکیل ستاد بحران حج خبر داد و گفت: یکی از مهمترین ساختارهایی که به انجام رسید، تشکیل ستاد بحران حج بود. این ستاد آمادگی مقابله با حوادث را داشت که خوشبختانه مورد استفاده قرار نگرفت.
سایر اخبار این روزنامه
مودی در جمع عزاداران شیعه هند: امروز بیش از هر زمانی به آموزه‌های امام حسین نیاز است تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد تبدیل کارت بانکی یارانه بگیران به کالا کارت گمرک صادرات 7 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد واشنگتن پست: دولت ترامپ حامی جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن است 3هزار میلیارد تومان طلب بیمه سلامت به صورت اوراق پرداخت شد وزارت بهداشت: مشکلی در تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها وجود ندارد گزارش تحلیلی روزنامه جمهوری اسلامی رسانه ملی و رسالت ترویج محتواگرائی در عزاداری حسینی بصره، نماد تحکیم روابط ایران و عراق عملیات بازگشت حجاج به کشور پایان یافت سفارت ایران درحال پیگیری ماجرای خودسوزی پناهجوی ایرانی در وین است رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال به 1.8 درصد رسید گردهمایی جوانان عاشورایی در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران