بصره، نماد تحکیم روابط ایران و عراق

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دیروز مردم بصره در یک راه پیمائی پرمعنا حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران را اعلام و تلاش‌های تفرقه افکنانه دشمنان روابط ایران و عراق را محکوم کردند.
این راه پیمائی که در تاریخ روابط دو کشور ایران و عراق به ثبت خواهد رسید، میخ محکمی است که بر تابوت «مثلث شوم آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی» کوبیده شد و به سران این کشورها فهماند توطئه هایشان برای تخریب روابط مستحکم این دو کشور برادر به نتیجه نخواهد رسید و هوشیاری مردم چنین توطئه‌هائی را خنثی خواهد ساخت. اعلام دستگیری تعدادی از افرادی که در حمله به کنسولگری ایران در بصره دست داشتند و همچنین برکناری استاندار استان بصره که گفته می‌شود به وظایف خود در مقابله با ناآرامی‌های بصره عمل نکرده و حتی متهم به همکاری با عاملان پشت پرده این ناآرامی‌ها بود، بسیاری از توطئه‌ها را افشا کرد. این ناآرامی‌ها را حتی شب یکشنبه نیز عده‌ای از مزدوران قصد داشتند مجدداً دامن بزنند که با هوشیاری حشدالشعبی این توطئه نیز خنثی شد.
نکته بسیار مهم در حوادث بصره، دخالت آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در آن است که با توجه به اطلاعات و اسناد ارائه شده توسط مسئولان امنیتی عراق، اکنون به امری قطعی و مسلم تبدیل شده است. نایب رئیس هیات حشدالشعبی اعلام کرد: اطلاعات و مستندات کاملی دردست داریم که نشان می‌دهند سفارت آمریکا و کنسولگری این کشور عامل ناآرامی‌های بصره بودند. وی افزود بین 6 تا 8 هزار نظامی آمریکائی در عراق حضور دارند و درصدد انجام یک کودتای نظامی هستند ولی چنین کودتائی با وجود حشدالشعبی هرگز انجام نخواهد شد.


بعضی فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس عراق نیز ضمن تایید خبر دخالت آمریکا در حوادث بصره گفتند: برت مک گورک، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در عراق نیز قبلاً تهدید کرده بود که در صورت عدم تشکیل دولت مطلوب واشنگتن در عراق، شهر بصره را به آتش خواهد کشید. رفت و آمد «جمیل الشمری» فرمانده عملیات استان بصره یا سرکنسول این استان نیز از نکاتی است که مسئولان امنیتی و اطلاعاتی عراق با استناد به آن معتقدند آمریکا مستقیماً در حوادث بصره به ویژه اشغال و تخریب سرکنسولگری ایران در بصره دخالت داشت.
اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد هزینه شورش‌های بصره را دولت عربستان برعهده گرفته و عناصری از رژیم صهیونیستی نیز در برنامه ریزی این شورش‌ها به ویژه اشغال سرکنسولگری ایران مشارکت داشتند. عربستان از طریق سفیر سابق خود در بغداد که فردی بشدت مداخله گر بود، نشان داد که در عراق به دنبال مداخله و اعمال نظرهای خصمانه است. حضور مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی در کردستان عراق نیز هدف شوم آل سعود و صهیونیست‌ها را برای تحقق اهداف خود در عراق کاملاً نشان می‌دهد. دخالت عربستان در انتخابات مجلس عراق که با دلارهای نفتی فراوان صورت گرفت ولی نتیجه مطلوب را نداد، نیز از نشانه‌های روشن برنامه ریزی آل سعود برای دخالت در عراق است.
آنچه به عنوان وجه مشترک مثلث شوم آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در عراق مطرح است، اولاً ایجاد جای پای مستحکمی در حاکمیت عراق است و ثانیاً ایجاد اختلاف و تفرقه میان دو کشور ایران و عراق و برهم زدن روابط برادرانه و صمیمانه میان این دو کشور همسایه و مسلمان است. خوشبختانه این توطئه با هوشیاری مردم عراق خنثی شد و اینک نوبت دولتمردان عراقی و ایرانی است که بر روی این شالوده مستحکم مردمی، بنای دوستی و روابط صمیمانه میان دو ملت را رفیع‌تر کنند و کلیه موانع موجود را کنار بزنند.
از صبح پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تلاش‌های زیادی توسط ارتجاع عرب و اربابان غربی و عبری آنها برای ایجاد تفرقه میان دو کشور همسایه ایران و عراق به عمل آمد که متاسفانه با جاه طلبی‌های جاهلانه صدام به جنگ تحمیلی هشت ساله انجامید و خسارت‌های زیادی به دو کشور وارد ساخت. این تلاش اکنون هم ادامه دارد ولی تجربه جنگ تحمیلی دولتمردان منتخب مردم در راس دولت عراق مانع تکرار این تجربه تلخ شده است. این هوشیاری باید ادامه یابد تا تمام توطئه‌های مثلث شوم آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی علیه روابط صمیمانه دو ملت ایران و عراق با ناکامی مواجه شوند و این روابط هر روز استحکام و گسترش بیشتری بیابد.
سایر اخبار این روزنامه
مودی در جمع عزاداران شیعه هند: امروز بیش از هر زمانی به آموزه‌های امام حسین نیاز است تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد تبدیل کارت بانکی یارانه بگیران به کالا کارت گمرک صادرات 7 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد واشنگتن پست: دولت ترامپ حامی جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن است 3هزار میلیارد تومان طلب بیمه سلامت به صورت اوراق پرداخت شد وزارت بهداشت: مشکلی در تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها وجود ندارد گزارش تحلیلی روزنامه جمهوری اسلامی رسانه ملی و رسالت ترویج محتواگرائی در عزاداری حسینی بصره، نماد تحکیم روابط ایران و عراق عملیات بازگشت حجاج به کشور پایان یافت سفارت ایران درحال پیگیری ماجرای خودسوزی پناهجوی ایرانی در وین است رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال به 1.8 درصد رسید گردهمایی جوانان عاشورایی در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران تظاهرات مردم بصره در حمایت از حشدالشعبی و ایران