یدک کشیدن عنوان حمایت از تولید

خروج ارز از کشور به بهانه‌های مختلف از جمله واردات قطعاتی که تولید‌کننده ایرانی به راحتی می‌تواند آن را خلق کند ظلم به تولید
ملی است.
برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی افزایش مونتاژکاری در صنعت کشور را ناشی از نگاه سود‌محور برخی از فعالان اقتصادی قلمداد می‌کنند که این امر باعث افزایش واردات می‌شود. برخی تولیدکنندگان برای شکستن و دور زدن تعرفه‌ها، با واردات خرد که به مراتب تعرفه بسیار کمتری برای آن تعریف شده، به سرهم‌بندی آن و پیچ و مهره کردن این قطعات در داخل کشور مبادرت می‌ورزند.
این روزها کمبود مواد اولیه تولید را بیش از گذشته با مشکل روبه‌رو کرده است تا جایی که تولیدکنندگان یا مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده‌اند یا ناگزیر باید با تهیه گران مواد اولیه به مسیر کار خود ادامه دهند.


ضرورت چاره‌اندیشی و مقابله با آن با اتخاذ تدابیر هوشمندانه احساس می‌شود. بابک امامی فرد، یکی از فعالان عرصه صنعت و تولید در شرق استان تهران در گفت‌وگو با «جهان صنعت» با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل گفت‌: اهمیت تولید داخلی تنها به عرضه کالا و بیرون آمدن محصولی از یک واحد تولیدی بزرگ، متوسط یا کوچک خلاصه نمی‌شود، بلکه آنچه حائز اهمیت است به استقلال کشور از حیث اقتصادی و صنعتی و عدم وابستگی به کمپانی یا تولیدکننده خارجی معطوف می‌شود.
امامی فرد با ابراز تاسف از اینکه دولتمردان به راحتی تولید را زیر پا گذاشته‌اند ادامه داد: چرا در شرایطی که خودشان می‌دانند کشور نیاز به تولید و تولید نیاز به حمایت دارد دست به واردات می‌زنند. چرا می‌خواهند تحت هر شرایطی صنعت کشور را به قهقرای نابودی بکشانند.
این فعال عرصه صنعت و تولید یاد‌آور شد: بارها از طریق تشکل‌ها و نهاد‌های غیر‌دولتی به مقامات دولتی و حتی نمایندگان مجلس هشدار داده‌ایم که نابودی صنعت کشور به زودی اتفاق می‌افتد ولی با هر بار گفتن این موضوع بی‌تفاوتی دولتمردان‌مان بیشتر از قبل نشان داده می‌شود.
وی افزود: زمانی که بر ضرورت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید می‌شود، مواردی همچون عدم خروج ارز از کشور، توسعه فرصت‌های شغلی، رونق تولید، بالا رفتن فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و فرهنگ استفاده و مصرف کالای داخلی مد نظر قرار می‌گیرد.
این فعال حوزه صنعت و تولید بیان کرد: حتی در برخی صنایع بزرگ تولیدی ایران نیز شاهد استفاده از همین روش هستیم اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فلسفه تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی، تنها یک نام و عبارت نیست، بلکه اهمیت آن به دستاوردها و توفیقاتی معطوف می‌شود. در غیر این صورت، یدک کشیدن عنوان کالای ایرانی در پوشش مونتاژکاری افتخاری نیست.
امامی‌فرد در ادامه تاکید کرد: ما هیچ گاه مخالف جزیره کار کردن نیستیم چراکه برای تولید نیازمند واردات تکنولوژی و حتی وسایل و ابزار‌های لازم هستیم. اگر نقد و انتقادی وجود دارد موضوع واردات کالا و واردات قطعات و مونتاژکاری است.