تعیین نرخ‌ پروازهای فوق‌العاده به نجف و بغداد

گروه حمل‌ونقل- بررسی نرخ‌های جدید پرواز عتبات در اربعین امسال حاکی از افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ قیمت‌ها نسبت به نرخ بلیت پروازهای سال گذشته دارد‌. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی 20 شهریور ماه سال گذشته از تعیین سقف نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در اربعین امسال خبر داده و گفته بود: نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد- ‌نجف و تهران-‌نجف به‌ترتیب 5/1 میلیون تومان و یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است‌.
اسعدی‌سامانی با بیان اینکه قیمت بلیت پرواز از سایر شهرهای کشور به شهرهای نجف و بغداد نیز یک میلیون و 200 هزار تومان است، افزود: نرخ بلیت افراد زیر12 سال معادل 75 درصد نرخ بلیت بزرگسالان است‌. نرخ‌ بلیت پرواز تهران- نجف 600 هزار تومان و قیمت بلیت یک‌طرفه مشهد- نجف نیز 750 هزار تومان تعیین شده است‌.
وی با اعلام اینکه قیمت بلیت پروازهای بیزینس بر اساس تعرفه ایرلاین‌ها اعلام می‌شود، اظهار کرد: مقرر شده شرکت‌های‌ هواپیمایی نسبت به فروش تدریجی اقدام کنند، در این راستا لیست دفاتر مجوزدار در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری می‌شود‌.
این در حالی است که مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از قیمت 4/2 تا 7/2 میلیون تومان پروازهای عتبات عالیات در ایام اربعین امسال خبر داده است‌. شرفبافی در این‌باره گفته است: «نرخ‌گذاری صورت گرفته ایرلاین‌ها که جابه‌جایی زائران به عتبات عالیات را انجام می‌دهند بر اساس نرخ منظم و منطقی در نظر گرفته شده است‌. با همکاری بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت پروازهای نجف و بغداد در ایام اربعین از 4/2 تا 7/2 میلیون تومان تعیین شده است‌. این نرخ‌ها در شرکت‌های هواپیمایی، نهایی و مصوب شده و اجرا خواهد شد‌.»


بررسی نرخ‌های جدید پرواز عتبات عالیات و مقایسه آنها با نرخ‌های سال گذشته حکایت از افزایش 80 تا 100 درصدی دارد‌. البته باید به این نکته توجه شود که همزمان با ایام اربعین حسینی بلیت‌ پروازهای نجف و بغداد کمیاب شده و در عوض این بلیت به فور در بازار سیاه با قیمت‌های چند برابری قابل دسترسی است‌. مشخص نیست دستگاه‌ها و ارگان ذی‌ربط چه برنامه‌ای برای جلوگیری از بروز نابسامانی در پروازهای اربعین امسال دارند‌.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» روز گذشته ضمن اعلام خبر پایان عملیات حج ۹۷ گفت: بر اساس توافق شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای اربعین نرخ ثابتی در نظر گرفته شده است‌. فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، با اعلام پایان عملیات حج سال ۹۷ گفت: در طول این عملیات که از ۲۳ تیرماه سال ۹۷ آغاز شده و به اتمام رسید، ۸۵ هزار حاجی توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی سعودی جابه‌جا شدند‌. یعنی ۴۴ هزار و ۳۳۳ نفر توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی و تقریبا ۴۱ هزار نفر نیز با هواپیمایی سعودی به سرزمین وحی اعزام شده و سپس بازگشتند‌.
شرفبافی به کاهش تاخیرها نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به نسبت سالیان گذشته شاهد تاخیر بسیار کمی بودیم‌. بحث جابه‌جایی بارهای حجاج نیز با نظم و ترتیب زیادی انجام شد‌. وی افزود: متوسط تاخیرات در عملیات رفت ۳۰ دقیقه و در عملیات بازگشت نیز تقریبا ۵۹ دقیقه بوده است که متوسط خوبی به شمار می‌رود‌. تاخیرات نسبت به سال گذشته بسیار کم شده است‌.
نرخ‌گذاری برای پروازهای اربعین
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انجام پروازهای حج در پیک تابستانی پروازها گفت: این عملیات به شکلی انجام شد که فشار زیادی را به پروازهای خارجی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد نکند‌. شرفبافی سپس با اشاره به توافق برای نرخ‌گذاری پروازهای اربعین نیز گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی که در جابه‌جایی زائرین عتبات نقش دارند، قیمت‌های مصوبی را برای این پروازها تعیین کردند‌. نرخی کاملا منظم و منطقی برای زائران در نظر گرفته شده است‌. وی ادامه داد: با همکاری‌هایی که بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌اند، نرخ مناسبی برای این پروازها اعلام شده است، به‌ طوری‌که قیمت بلیت‌های عتبات در ایام اربعین بین دو میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون ‌. ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود‌.