ایران در سوگ سالار شهیدان

همدلی| امروز هفتم محرم است و آدمی هرچه بیشتر به محل زندگی و کار خود نگاه می‌کند، بیش از پیش رنگ و بوی عزای حسینی را می‌بیند و لمس می‌کند. عزاداری حسینی در هر جایی از این خاک، ویژگی‌ای مختص به خود دارد. زنجانی‌ها با آن عزاداری پرشور خود در هشتم محرم که گفته می‌شود جمعیتی بالغ بر 500هزار نفر در آن شرکت می‌کنند، یا آئین بستن سقاخانه در خانه‌ها و چراغ گردانی در بروجرد، یا عزاداری‌های پر محتوا و معنا با اشعاری قابل تامل در یزد که چند سالی است در قوت گرفته است، یا آیین کرب زنی در مازنداران، تنها جلوه‌هایی از شور و شعور حسینی در این ایام است. در این میان البته مسئولان برای تسهیل انجام مراسم عزاداری حسینی مانند همیشه دست‌به‌کار شدند. چندی پیش سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: در ایام محرم به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تردد هر گونه وسیله شامل موتورسیکلت، سواری و دیگر خودروها از میان دسته‌های عزاداری در حال تردد در خیابان ممنوع و حق تقدم با دسته‌های عزادار است.
دستورالعمل‌های ایمنی اماکن مذهبی
اقدام تسهیل‌کننده دیگر این روزها، تدوین دستورالعمل اماکن مذهبی است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با مهر درباره این دستورالعمل گفت: در اماکن تجمعی به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو در خروجی، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه در و بیش از هزار نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد. این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود. نباید این مسیرها به نقاط بن‌بست‌گونه که راه خروجی ندارد منتهی شوند. در این شب ها و در طول برگزاری مراسم، تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود.
ملکی ادامه داد: ترجیحا درها شیشه خور نبوده و دارای ترمز در باشد که از بسته شدن محکم و شکستن شیشه ها جلوگیری شود. سیم کشی‌های برق بویژه در تکایا از پتانسیل بسیار بالایی برای حادثه‌ساز شدن برخوردار است که باید دقت خاصی به آن اعمال شود. حتما فردی تحت عنوان مسئول تاسیسات و برق انتخاب شده و هرشب پیش از آغاز مراسم، تمام تجهیزات و بویژه تجهیزات برقی را بازدید کرده و از سلامت آنها


اطمینان حاصل کند.
این مقام مسئول دیگر استانداردها را اینگونه توضیح می‌دهد: رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌های سیاهی، فرش، پرده، پرچم و... ضروری است. استفاده از لامپ های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ ها حرارت زیادی تولید کرده و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می تواند باعث آتش سوزی شود. پارچه‌های برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکایا استفاده می شود از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله شعله دار و پرحرارتی در نزدیکی آن باشد. برای جلوگیری از سقوط لامپ ها حتما از حباب و توری فلزی استفاده شود.
شهرداری تهران هم دست به کار شد
در این میان گویا شهرداری تهران، برنامه‌ها ویژه‌ای برای محرم دارد. روز گذشته
سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این برنامه‌ها را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، اوحدی روز گذشته با اشاره به پیش‌بینی برگزاری 17 برنامه فراگیر، ‌12 برنامه شاخص منطقه‌ای و بیش از 70 برنامه محلی منطقه‌ای گفت: در 17 برنامه فراگیر یک منطقه مسئول شده و کارگروهی تشکیل می‌دهد که برنامه‌های آن نیز تدوین و ابلاغ شده و در همه مناطق برنامه‌ها قابل اجرا باشد.
او عنوان برنامه‌های محرم را «جلوه سوگ» بیان کرد و گفت:‌ امروز(یکشنبه) بعدازظهر آیین رونمایی از برنامه‌های جلوه سوگ محرم به صورت رسمی در میدان امام حسین با حضور شهروندان برگزار خواهد شد. همچنین از جمله برنامه‌های ویژه برنامه‌های فراگیر «پرده عشاق» است که در آن از پیشکسوتان خادمین حضرت سیدالشهدا، مداحان محرم و عاشورا و پیر غلامان تجلیل می‌شود که این افراد ابتدا در قالب کمیته داوری انتخاب و سپس از آنها تجلیل صورت می‌گیرد.
به گفته او، دو برنامه نیز در حوزه کودکان با عنوان «کودکان عاشورایی» و «نوگلان حسینی» وجود دارد که برنامه کودکان عاشورایی در 150 مهدکودک در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با حضور خانواده‌های این کودکان برگزار می‌شود. برنامه «نوگلان حسینی» نیز در سطح نوجوانان برگزار می‌شود. همچنین با همکاری آموزش و پرورش برنامه‌هایی در حوزه مداحی، تعزیه،‌ کتابخوانی و هنرهای تجسمی در سطح مدارس 22 منطقه تهران داریم.
به گفته اوحدی، ویژه برنامه‌ای نیز در حوزه سوگواره شعر با عنوان «بر آستان اشک» خواهیم داشت که در منطقه 7 و در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و در این برنامه نیز شعرای آیینی حضور پیدا می‌کنند. همچنین امسال برای اولین بار برنامه‌ای با عنوان «نشان ارادت» در نظر گرفتیم که بسیاری از افرادی که در حوزه‌های متنوعی فعالیت داشتند و به نوعی در خدمت هنرهای آیینی محرم و اربعین بودند نیز این نشان بنا بر نظر کمیته داوری به منتخبان تعلق می‌گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: برنامه سوگواره «آواها و نواهای عاشورا» را نیز داریم که در عمده فرهنگسراها اجرا می‌شود که در این برنامه آداب و سنن عزاداری اقوام مختلف و استان‌های مختلف در ایام محرم در قالب این برنامه به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین منطقه 14 از سال‌های گذشته برنامه‌ای را به عنوان مرثیه آفتاب شروع کرده است و کار حرفه‌ای نیز در این زمینه انجام می‌دهد و در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی تا به امروز بیش از هفت گروه حرفه‌ای مرثیه تربیت کرده است که همه آداب هنرهای تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی را رعایت می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم برترین‌های این افراد را در ایام اربعین و در مرزهای عبوری زائران استفاده کنیم و برنامه‌های هنری متنوعی در قرارگاه فرهنگی هنری اربعین داشته باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: میدان امام حسین در ایام محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا و همچنین فرهنگسرای عترت میزبان هیئات مطرح تهران هستند که شروع حرکت آنها از میدان امام حسین خواهد بود و در قالب یک ویژه برنامه است و همچنین بعدازظهر روز عاشورا نیز برنامه آتش زدن خیمه‌ها در میدان امام حسین برگزار می‌شود که از شهروندان تهرانی دعوت می‌کنیم حتما در این برنامه عاشورا حضور داشته باشند. البته برنامه‌های متنوع دیگری چون زیارت نیابتی نیز داریم.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به موقعیت بکر کشاورزی ایران و هجوم سرمایه‌های داخلی به کشاورزی پایدار آویزان کراوات نیستیم، روی پا ایستاده‌ایم «همدلی» موضوع خبر تجاوز گروهی به 41 دختر ایرانشهری را که سه ماه قبل اتفاق افتاد، بررسی می‌کند در حالی که سرنوشت برگزیت هنوز مبهم است، زمزمه‌های برکناری می تا چه اندازه جدی است؟ نگاهی به حضور بیست و چند ساله سینمای ایران در اسکار از تاخیر و تحریم تا درخشش فرهادی «همدلی» نتیجه کاهش صادرات نفت ایران و تاثیر ناخوشایند آن بر اقتصاد سایر کشورها را در گفت و گو با کارشناسان ارزیابی کرد اصلاح طلبان بر سر این که آیا می توانند پروژه اصلاح طلبی را برای خود به نتیجه برسانند یا نه، توافق ندارند ایران در سوگ سالار شهیدان چهل و یک سال گذشت از روزی که موسیقی ایران در سوگ واروژ هاخبندیان نشست واروژان بود و دیگر هیچ ولی‌الله شجاع‌پوریان چرا مجبوریم صدا را کم کنیم اگر روحانی کمی خاتمی باشد نگاهی به موقعیت بکر کشاورزی ایران و هجوم سرمایه‌های داخلی به کشاورزی پایدار آویزان کراوات نیستیم، روی پا ایستاده‌ایم