اصلاح طلبان بر سر این که آیا می توانند پروژه اصلاح طلبی را برای خود به نتیجه برسانند یا نه، توافق ندارند

گل یا پوچ اصلاح طلبان
گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی
 این روزها هجمه انتقادها به اصلاحات زیاد شده است. بیشتر کسانی که به اصلاحات نقد دارند، بر این نکته تاکید می‌کنند که اصلاحات باید در رویکردهای خود به مسائل گوناگون وحدت و انسجام درونی داشته باشد. از دو دستگی و اختلافات درونی دست بردارند و بیشتر از هرچیز مردم و مشکلات آنان در راس برنامه ها باشد. چند وقت پیش بود که جمعی از جوانان اصصلاح طلب طی نامه ای انتقادهای خود را به رئیس دولت اصلاحات ارائه کردند که نشان از این داشت که اصلاحات ناگزیر است به پوست اندازی تن در دهد. اصلاح‌طلبی یک رویکرد دموکراسی‌خواهی و توسعه سیاسی و البته گفتمان تغییر است؛ ولی امروز شاهد رشد گونه‌ای از اصلاح طلبی هستیم که به نوعی سیاست ورزی صرفا بوروکراتیک، بی‌‌‌‌‌برنامه و تهی از آرمان به منظور جابجایی درمیان حلقه‌ای محدود از مدیران سیاسی تقلیل پیدا کرده؛ حلقه‌های محدودی که شوربختانه گاه شاهد نشانه هایی از فساد و خویشاوندسالاری هم در میان آن‌ها هستیم. به گفته جوانان معترض، جریان اصلاحات از هر سو در تنگنا و فشار قرار گرفته است. شدت این فشارها از یک سو و برخی ناکارآمدی‌های درونی جریان اصلاحات از سوی دیگر منجر به آن شده که در میان بخش‌هایی از مردم این تصور ایجاد شود که اصلاحات دیگر توان ایجاد تغییر در زیست اجتماعی ایشان را نداشته و باید در جستجوی راه‌های دیگری برای تغییر بود. راه‌هایی که به زعم ما در این شرایط پرمخاطره داخلی و خارجی احتمالا هزینه‌های فراوانی را به ملک و ملت تحمیل خواهد کرد. جریان سیاسی اصلاحات هنوز از سامان سیاسی متناسبی برخوردار نیست و فقدان سازمانی پویا برای هدایت جریان اصلاحات به مهم‌ترین نقطه ضعف اصلاح‌طلبان بدل شده است. بروز اختلافات و مشکلات جدی در شیوه تهیه فهرست نامزدهای انتخاباتی در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهرنشان داد که عملکرد این شورا و ساختار و ترکیب آن دچار ضعف‌ها و نقایص جدی‌ است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند عواقب منفی به بار آورد و اصلاح‌طلبی را تحت‌الشعاع قرار دهد. محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با « همدلی » از رویکردهای یک دهه اخیر اصلاحات گلایه‌مند بود و گفت: «زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که اصلاحات اصلاح می‌شود که اگر تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه طبق فلان برنامه ها و فلان اصول این تغییرات شکل گیرد و نتیجه آن فرایند و تغییرات نیز این شود که خود آن شخص عوض شود یا کنار رود، کنار برود. در غیر این‌صورت اگر قرار است چند نفر خود در یک جا بنشینند و تغییر رویکرد و پوست اندازی را تنها برای دیگران بخواهند و از جای خود تکان نخورند، همان بهتر که اصلاحی صورت نگیرد». مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بعد از نقل گفته ‌های عارف می‌خوانید.
پوست اندازی و تغییر جدی


به گزارش ایرنا«محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان طیف‌های مختلف دانشجویی گفت: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست اندازی در این جریان نیاز است تا بهتر بتواند در خدمت انقلاب و مردم و پاسخ به مطالبات به حق آنها در همه زمینه‌ها باشد.عارف تاکید کرد: برای مقابله با چالش‌های پیش روی نظام باید حاکمیت گفت وگوی ملی در همه سطوح و در میان نخبگان و جریانات سیاسی را پذیرفت.بی‌گمان اصلاح اصلاحات یک ضرورت عقلانی برای بهبود شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روابط مناسباتی و تشکیلاتی معطوف به قدرت است. این موضوع یک امر عقلانی است. بنابراین اصلاحات به عنوان یکی از جریانات سیاسی تاثیرگذار باید پیش از آنکه زمینه بی اعتمادی بین آنها و مردم یا پایگاه اجتماعی آنها صورت گیرد تغییراتی را در خود ایجاد کنند. البته این تغییرات باید در راستای مسائل روز جامعه و از همه مهمتر منافع ملی و مصالح عمومی باشد.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری در این دیدار درباره مسئولیت سنگینی که در این مورد بر عهده جریان اصلاح طلبی است گفت و تاکید کرد: باید در این زمینه تلاش جدی توسط همه دلسوزان انقلاب انجام شود تا به راهکارهای اجماعی برای حل مشکلات و معضلات برسیم.
وی تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست اندازی در این جریان نیاز است تا بهتر بتواند در خدمت انقلاب و مردم عزیز کشورمان و پاسخ به مطالبات به حق آنها در همه زمینه‌ها باشد.
اصلاح طلبان تعرف روشنی از رفتار دموکراتیک ندارند
این در حالی است که بسیاری از منتقدان بر این باورند که اصلاح اصلاحات در وضعیت کنونی ممکن نیست. این جریان سیاسی درمیان حلقه‌ای محدود از مدیران سیاسی تقلیل پیدا کرده؛ حلقه‌های محدودی که شوربختانه گاه شاهد نشانه‌هایی از فساد و خویشاوندسالاری هم در میان آن‌ها هستیم.
محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی در گفت و گو با «همدلی» به نقاط ضعف و قوت اصلاحات پرداخت و او نیز تاکید داشت باید دید و سنجید که پوست اندازی از دید عارف چه معنایی دارد و یا باید پرسید که قرار است در چه برنامه هایی تغییر رویکرد انجام شود. بنابراین باید تعریف خود را از پوست اندازی ارائه کنند و اگر این کار را نکنند کاری جز کلی گویی نیست.او در ادامه تاکید کرد این حرف عارف مبنی بر پوست اندازی حرف تازه ای نیست به هر حال اصلاح طلبان باید به این تغییرات تن در دهند.
جوادی حصار بر این باور است که این مجموعه یعنی اصلاح طلبان « تعریف روشنی از رفتار دموکراتیک ندارند. در حالی که یکی از تعاریف دموکراسی این است‌عملیاتی با فرایند مشخص، روابط روشن اما نتایج نا مشخص. نتایج مشخص نیز به این معنا نیست که نتایجی خارج از منظومه رفتارهای دموکراتیک باشد. اما رفتار دموکراتیک در حوزه افراد و در حوزه مفاهیم ممکن است به نتایج جدید برسد. مثلا ممکن است برای اتاق فکر اصلاح طلبانه ساز و کاری تعریف کنیم که نتیجه آن این باشد که مثلا آقای عارف در آن مجموعه نباشد و آقای عارف آن را بپذیرد می توان گفت یک رفتار دموکراتیک دارند، در غیر این صورت نمی توان انتظار اصلاح و پوست اندازی داشت».
اصلاح طلبان باید آماده تحول و توسعه مناسبات دموکراتیک بین خود باشند. اگر این اتفاق به صورت ارگانیک و محکم صورت گیرد اصلاحات هم در حوزه مفاهیم رفتار و گفتار و مناسبات قدرت دچار پیشرفت خواهد شد.
این روزنامه‌نگار ، در ادامه گفت: «حساسیت‌هایی که با توجه به حمایت‌های اصلاح‌طلبان از آقای روحانی ایجاد شد و خدشه‌ای که به جایگاه اصلاح‌طلبان وارد شد، همه اینها تقریبا شرایط جدیدی را به‌وجود آورد و به ‌اصلاح‌طلبان گوشزد کرد که با روش‌های گذشته نمی‌توانند نتایج مطلوب گذشته را بگیرند. همه می دانیم که کارکرد «شورای عالی اصلاح‌طلبان» برای همان زمان انتخابات بود؛ اکنون عده‌ای معتقدند همان مجموعه باید ادامه یابد و عده‌ای هم معتقدند آن مکانیزم دیگر کارایی لازم را ندارد و در آن مجموعه شایسته‌سالاری روی نداده و جایگاه برخی افراد در شورای عالی نیست. این شورا برایند تمام نیروها و توانمندی کل جریان اصلاحات نبوده است».
جوادی حصار، بر این باور است که باید تمامی گروه های اصلاح طلب، بر سر مفهوم اصلاح طلبی و حوزه هایی که در آنها اصلاحات اولویت دارد، به توافق برسند. اصلاح طلبان وظیفه دارند برای حرکت رو به جلو، گذشته خود را نقد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به موقعیت بکر کشاورزی ایران و هجوم سرمایه‌های داخلی به کشاورزی پایدار آویزان کراوات نیستیم، روی پا ایستاده‌ایم «همدلی» موضوع خبر تجاوز گروهی به 41 دختر ایرانشهری را که سه ماه قبل اتفاق افتاد، بررسی می‌کند در حالی که سرنوشت برگزیت هنوز مبهم است، زمزمه‌های برکناری می تا چه اندازه جدی است؟ نگاهی به حضور بیست و چند ساله سینمای ایران در اسکار از تاخیر و تحریم تا درخشش فرهادی «همدلی» نتیجه کاهش صادرات نفت ایران و تاثیر ناخوشایند آن بر اقتصاد سایر کشورها را در گفت و گو با کارشناسان ارزیابی کرد اصلاح طلبان بر سر این که آیا می توانند پروژه اصلاح طلبی را برای خود به نتیجه برسانند یا نه، توافق ندارند ایران در سوگ سالار شهیدان چهل و یک سال گذشت از روزی که موسیقی ایران در سوگ واروژ هاخبندیان نشست واروژان بود و دیگر هیچ ولی‌الله شجاع‌پوریان چرا مجبوریم صدا را کم کنیم اگر روحانی کمی خاتمی باشد نگاهی به موقعیت بکر کشاورزی ایران و هجوم سرمایه‌های داخلی به کشاورزی پایدار آویزان کراوات نیستیم، روی پا ایستاده‌ایم