مانفورت، طعمه شكار بزرگ

همزمان با برخورد امواج ويرانگر توفان فلورنس به سواحل كاروليناي شمالي، توفاني سياسي شهر واشنگتن‌دي‌سي، مركز ايالات متحده امريكا را درنورديد و كاخ سفيد دونالد ترامپ را به لرزه در آورد. اين توفان را پل مانفورت، نخستين رييس ستاد انتخاباتي رييس جمهموري كنوني ايالات متحده به پا كرد، زماني كه خبر داد براي رهايي از جرايم سنگين، سرانجام موافقت كرده است كه با رابرت مولر، بازپرس پرونده دخالت روسيه ...
در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 امريكا همكاري كند. تنها چند هفته قبل، دونالد ترامپ در توييتي ستايش‌آميز از يار ديرينه خود براي ايستادگي در برابر فشار قضات در آنچه وي «پرونده سياسي دموكرات‌هاي شكست خورده در انتخابات» ناميده است، تمجيد كرد. برخي نيز حدس زدند كه در نهايت ترامپ با استفاده از اختيارات رياست‌جمهوري، اولين رييس ستاد انتخاباتي خود را عفو خواهد كرد.
با اين حال، به نظر مي‌رسد مانفورت تصميم گرفته است كه سال‌هاي طولاني عمر خود را به عفو رييس‌جمهوري به قمار نگذارد و پيش از اينكه دوره زندان حداقل 60 ساله را آغاز كند با دادستان‌ها به توافق برسد. با توافقي كه ميان مانفورت و قاضي دادگاه نيويورك انجام گرفت، مجرم در ازاي همكاري «كامل، صادقانه و صريح» با دادستان‌ها از جمله رابرت مولر، حداكثر 10 سال زندان پيش رو خواهد داشت. البته اين احتمال نيز وجود دارد كه مانفورت در نهايت مرعوب جريان به‌شدت قدرتمند ضد روسي در امريكا شده است كه براي جلوگيري از نزديكي كاخ سفيد به كاخ كرملين، از قرباني كردن رييس‌جمهوري مستقر ايالات متحده نيز ابايي ندارد. شايد همراه شدن با پرونده‌اي كه گويا قرار است به تخلفات احتمالي بلندپايه‌ترين مقام دولت امريكا بپردازد، براي مانفورتي كه خود را قرباني «بازي بزرگان» مي‌دانند راه نجاتي باشد؛ حتي اگر اين راه به لعن و نفرين گويي رييس سابق، يعني دونالد ترامپ بينجامد. اما ممكن است مانفورت در همكاري «كامل، صادقانه و صريح» با رابرت مولر به چه مواردي اشاره كند؟
پل مانفورت از ماه آوريل تا ماه آگوست 2016، رياست ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ را برعهده داشت. در اين مدت تمامي فعاليت‌ها، اقدامات و تماس‌هاي ستاد انتخاباتي ترامپ با ديگران زير نظر و كنترل مانفورت بود و گفته مي‌شود در اين مدت روزانه مانفورت و ترامپ حداقل 20 بار با يكديگر تلفني صحبت كرده‌اند.


مانفورت همچنين سال‌ها براي روس‌ها و دولت روسگراي وقت دراوكراين لابي‌گري كرده بود. حتي گفته مي‌شود مانفورت پول‌هاي غيرقانوني از روس‌ها و اوكرايني‌ها دريافت كرده و پولشويي و فرار مالياتي نيز در زمره تخلفات وي بوده است. با اين حال، رسيدگي به اين اتهامات در دادگاه انجام گرفته و حكم محكوميت مانفورت نيز صادر شده است. از اين رو، همكاري «كامل، صادقانه و صريح» مانفورت با مولر اين موارد را در بر نمي‌گيرد؛ بلكه انتظار مي‌رود در اين همكاري ابعاد جديدي از مناسبات پشت پرده ستاد انتخاباتي ترامپ با روس‌ها فاش شود. گفته مي‌شود مانفورت در جايگاه رياست ستاد انتخاباتي، پيشنهاد برگزاري نشست‌هاي توجيهي خصوصي با اولگ دريپاسكا، كارخانه‌دار روسي را مطرح كرده بود. همچنين نقش مانفورت در زماني كه حزب جمهوريخواه مرامنامه انتخاباتي خود را ترميم مي‌كرد تا موضوع مسلح كردن نيروهاي دولت غربگراي اوكراين بر ضد روسيه از متن اين مرامنامه حذف شود، آشكار بوده است. اين در حالي است كه در نشست جنجالي دونالد ترامپ جونيور، پسر بزرگ ترامپ در ماه ژوئن سال 2016 با روس‌ها در برج ترامپ كه در آن، اطلاعات مخربي عليه هيلاري كيلنتون در اختيار ستاد انتخاباتي ترامپ گذاشته شده بود، نيز حضور داشته است. مانفورت ايميل‌هايي نيز از جورج پاپادوپولوس، دستيار وقت ترامپ دريافت كرده بود كه اطلاع مي‌داد روسيه اطلاعاتي تخريب كننده از هيلاري كلينتون در دست دارد. سرانجام اينكه هنگامي كه پايگاه اينترنتي ويكي ليكس انتشار ايميل‌هايي را آغاز كرد كه هكرها از كميته ملي حزب دموكرات دزديده بودند، مانفورت رييس ستاد تبليغاتي ترامپ بود. جامعه اطلاعاتي امريكا بعدها اين هكرها را به روسيه وصل و «پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا» را خلق كرد.
افشاي بخش‌هاي پنهان مانده هر يك از اين موارد مي‌تواند پاي دونالد ترامپ را به تحقيقات مولر باز كند. پيش‌بيني مي‌شود اگر مانفورت در بازجويي‌ها اطلاعات ذي‌قيمتي را برملا كند، در نهايت مولر برگه احضاريه را به آدرس شماره 1600 خيابان پنسيلوانيا، محل سكونت و كار رييس‌جمهوري ايالات متحده در كاخ سفيد ارسال كند. وكلاي رييس‌جمهوري هشدار داده‌اند كه چنين اقدامي، عبور از خط قرمز قلمداد مي‌شود و به بحران قانون اساسي در كشور خواهد انجاميد. برخي نيز گمانه‌زني كرده‌اند كه ترامپ سرانجام براي رهايي از خطر شهادت زير قسم، در نهايت مولر را بركنار و ختم تحقيقات را اعلام كند؛ عملي كه از سوي حتي نزديك‌ترين متحدان رييس‌جمهوري در كنگره، انتحار سياسي و حركت داوطلبانه به سمت جاده استيضاح و بركناري توصيف شده است.
البته ترامپ از مدت‌ها پيش با تكيه بر اعتماد به نفس و اطمينان از شكست توطئه‌گران، آمادگي خود را براي شهادت زير قسم اعلام كرده است. با اين حال، دوستان و دشمنان ترامپ تقريبا هم عقيده هستند كه رفتارهاي هيجاني و غيرقابل كنترل رييس‌جمهوري، احتمال دروغگويي وي زير سوگند را افزايش مي‌دهد و سرانجام پاي وي را به تحقيقات جنايي باز مي‌كند. از اين رو آنچه مانفورت در جريان همكاري «كامل، صادقانه و صريح» با دادستان‌هاي پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا بر زبان خواهد آورد، اهميت بسزايي بر سرنوشت چهل و پنجمين رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا و همچنين، آينده سياسي اين كشور برجاي خواهد گذاشت. شايد از اين رو بتوان گفت پل مانفورت پس از سال‌ها خدمت به دونالد ترامپ و كمك به وي براي رسيدن به مقام رياست‌جمهوري امريكا، اكنون به طعمه‌اي براي صيد شكاري بزرگ در «بازي بزرگان» بدل شده است .
سایر اخبار این روزنامه