كوبا هم مقابل ايران حرفي براي گفتن نداشت: هت‌تريك برد در مسابقات جهاني

بهرام  سرگوسرايي
 
 
روزهاي خوب واليبال ما ادامه دارد. بعد از كسب مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي جاكارتا و در عرض كمتر از يك ماه، تيم ملي واليبال كشورمان راهي مسابقات جهاني بلغارستان شد تا در يكي از معتبرترين تورنمنت‌هاي اين رشته با حريفان خود به رقابت بپردازد. در گروه D مسابقات همراه با تيم‌هاي پورتوريكو، بلغارستان، كوبا، لهستان و فنلاند. كولاكوويچ سرمربي تيم ملي در آخرين ديدارهاي تداركاتي تيم در اسلووني سعي كرد از بازيكنان جوان بيشتر بازي بگيرد. بازي‌هايي كه با 3 شكست پياپي براي واليباليست‌ها به اتمام رسيد. اما همان جوان‌گرايي باعث شد كه سرمربي به درك بسيار خوبي از توانايي‌هاي بازيكنان تحت اختيارش برسد. دركي كه خودش را در سه ديدار نخست ايران در جام جهاني به خوبي نشان داد.
هت‌‌تريك در بردهاي پياپي مقابل تيم‌هاي پورتوريكو، ميزبان و كوبا شرايط اميدوار‌كننده‌اي براي تيم ملي به وجود آورده. اين بردها يك ركورد تاريخي براي تيم ملي به حساب مي‌آيد، چرا كه تيم واليبال هيچگاه موفق نشده بود سه ديدار ابتدايي‌اش در تورنمنت‌جهاني را با پيروزي پشت سر بگذارد. تيم ايران در اولين بازي خود به مصاف ضعيف‌ترين تيم گروه يعني پورتوريكو رفت و موفق شد در سه ست پياپي حريف خودش را شكست دهد. اين بازي طلسم چندين ساله شروع‌هاي نه چندان خوب تيم ملي واليبال در تورنمنت‌هاي جهاني را شكست. بردي كه تاثير بسزايي در روحيه بازيكنان تيم ملي داشت. شاگردان كولاكوويچ در اين بازي با نتايج 19-25، 14-25، 18-25 حريف را از پيش رو برداشتند. اين بازي فشار زيادي به بازيكنان وارد نكرد تا بچه‌ها با خستگي كمتر و آمادگي بيشتر در يك بازي حساس به مصاف ميزبان مسابقات بروند.


بلغارستان به عنوان ميزبان رقابت‌ها همه تلاشش را كرد تا نتيجه‌اي قابل قبول مقابل ايران بگيرد. تمام 16000 صندلي مسابقه توسط هواداران بلغار پر شده بود. مسوولان سالن روي صندلي‌ها عكس بازيكنان تيم را چسبانده بودند و همه‌چيز آماده بود كه ميزبان برنده ديدار شود. اما مقدر بود كه آنها مقابل چشم هواداران خودي توسط بازيكنان كشورمان به بند كشيده شوند. سروقامتان واليبال ايران در يك بازي مهيج و برتر موفق شدند مقابل ميزبان در دو ست اول با نتيجه 22-25 و 20-25 به پيروزي دست پيدا كنند. اما بلغارها با حمايت هواداران خودي موفق شدند در ست سوم با نتيجه 22-25 به پيروزي برسند. ست چهارم اما دوباره از آن بچه‌هاي تيم ملي كشورمان شد. آنها موفق شدند با هماهنگي خيره‌كننده و جنگندگي مثال‌زدني دوباره بازي را از دست ميزبان خارج كنند و در نهايت با نتيجه درخشان 19-25 پيروز ست چهارم و در نهايت تمام بازي بشوند. بردن تيم بلغارستان اين نويد را داد كه برد ما مقابل پورتوريكو صرفا به خاطر ضعف حريف نبوده و قرار است پيروزي‌هاي تيم ملي ادامه‌دار باشد. در ديدار مقابل بلغارستان به اعتقاد بسياري از كارشناسان سعيد معروف همه‌كاره زمين بود و به عنوان كاپيتان تيم توانست نقش محوري‌اش را به خوبي ايفا كند.
ديدار سوم تيم ملي در شرايطي برگزار شد كه ديگر رقيب ايران در اين گروه يعني لهستان نيز موفق شده بود دو ديدار ابتدايي خودش را با پيروزي پشت سر بگذارد. مقابل كوبا و پورتوريكو. با نتايج مشابه 3 بر 1 و 3 برصفر. به همين دليل برد ايران مقابل كوبا اهميت زيادي پيدا كرده بود. در اين ديدار برخلاف دو بازي قبلي شاگردان كولاكوويچ اصلا بازي را خوب شروع نكردند و بسيار ناهماهنگ نشان دادند. نتيجه اين ناهماهنگي و عدم تمركز باخت دور از انتظار 17 بر 25 مقابل كوبا بود. از ست دوم اما همه‌چيز تغيير كرد. بازيكنان تيم كشورمان با تمركز وارد زمين شدند و از همان ابتداي ست بازي را در اختيار گرفتند. اختلاف امتيازي ايجاد شده در ابتداي ست را به خوبي تا پايان حفظ كردند و در نهايت با نتيجه 25 بر 18 حريف را شكست دادند تا نشان بدهند نتيجه ست اول تنها يك اتفاق بوده. ست سوم اما كوبا قصد نداشت به اين راحتي‌ها پا پس بكشد. آنها چند بار با اختلاف 3، 4 امتيازي از ايران عقب افتادند اما با تلاش زياد اختلاف را جبران كردند. اما در امتيازات نهايي باز هم كم آوردند و دفاع روي تور منسجم بچه‌ها باعث شد اين ست نيز با نتيجه 25 بر 22 به سود ما خاتمه پيدا كند. ست چهارم، ستي بود كه نشان داد كولاكوويچ به چه درك درستي از شاگردانش رسيده. ايران با اختلاف خوبي در ست چهارم از حريف پيش بود اما به يك‌باره اين كوبايي‌ها بودند كه توانستند به بازي برگردند و حتي دو امتياز هم جلو افتادند. اما كولاكوويچ با آوردن قائمي كه در تركيب اصلي تيم نبود و همچنين با سرويس‌هاي عالي امير غفور دوباره ورق بازي را برگرداند و بعد از چند امتياز پياپي آثار نااميدي در چهره كوبايي‌ها نمايان شد. در نهايت تيم ملي كشورمان موفق شد ست چهارم را نيز با نتيجه 25 بر 19 برنده شود و در نهايت سه امتياز ديگر به حساب امتياز‌هاي خودش اضافه كند.
حالا تيم ايران با 3 برد و كسب 9 امتياز صدرنشين گروه چهار مسابقات است. دو بازي آينده ايران روز دوشنبه مقابل لهستان، رقيب سنتي‌اش و سه شنبه مقابل فنلاند برگزار خواهد شد. با توجه به نتايج به دست‌ آمده تيم فنلاند و شكست اين تيم مقابل بلغارستان، به نظر مي‌رسد شكست دادن تيم منطقه اسكانديناوي دور از دسترس نباشد. اما بازي روز دوشنبه مقابل لهستان بسيار حساس خواهد بود و مي‌تواند تعيين‌كننده صدرنشين گروه باشد. مسابقات جام‌ جهاني واليبال در 4 گروه 6 تيمي به ميزباني بلغارستان در حال برگزاري است و فعلا تيم‌هاي ايتاليا، كانادا و روسيه صدرنشينان گروه‌هاي 1 تا 3 مسابقات هستند.
سایر اخبار این روزنامه