جايگاه متزلزل پرزيدنت

ميثم   سليماني
 دادستان‌ها و بازپرس‌هاي امريكايي شيوه جالبي در رسيدگي به اتهامات دارند. با حوصله حركت مي‌كنند، قدم به قدم جلو مي‌روند، تمامي مدارك و شواهد را گردآوري مي‌كنند، جنبه‌هاي مختلف يك اتهام را بررسي مي‌كنند و سپس متهم را دستگير مي‌كنند. حتي افراد مورد اتهام در پرونده‌هاي مختلف نيز درجه‌بندي دارد. اگر نيت همان فرد باشد كه پرونده مختومه و به پايان مي‌رسد. اما اگر هدف مجموعه يا فرد بزرگ‌تري باشد، اين اول ماجرا خواهد بود. زيرا از فرد متهم به عنوان اهرمي براي رسيدن به هدف اصلي استفاده خواهد شد. اكنون پل مانفورت رييس سابق كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ تبديل به ابزاري براي رسيدن به هدف اصلي يعني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا شده است. رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا طي بيش از يك سال گذشته به دنبال گردآوري مداركي عليه پل مانفورت بوده است. او در اين مدت هيچ واكنش احساسي يا غيرحرفه‌اي انجام نداده و كار خود را پيش برده است. اكنون پل مانفورت در برابر پرونده‌اي قطور از اتهامات قرار گرفته كه در تك تك آنها مي‌تواند متهم شناخته شود. از همين رو به رابرت مولر وعده همكاري داده است. به گزارش سي‌ان‌بي‌سي، پل مانفورت موافقت كرده تا با مولر وارد يك معامله براي حل و فصل اتهامات خود شود.
به‌طور دقيق مشخص نيست كه آيا او حاضر است عليه رييس‌جمهور دونالد ترامپ با بازپرس مولر همكاري كند يا خير؟ قرار است انتخاب هيات منصفه جديد براي بررسي اتهامات ديگر مانفورت روز دوشنبه انجام شود. مانفورت به اقداماتي در خصوص پولشويي، تقلب مالياتي، عدم گزارش حساب‌هاي بانكي خارجي متهم است. او همچنين با اتهام دروغگويي و تغيير واقعيت مواجه است.
رييس كمپين تبليغاتي ترامپ مي‌داندكه اگر در
تك تك اتهاماتي كه به او وارد شده مجرم شناخته شود بايد ساليان سال را در زندان سپري كند. اما هنوز اينكه تا چه حد اين اتفاق و معامله احتمالي متهم با دادستان ويژه مي‌تواند به ضرر شخص رييس‌جمهور تمام شود، مشخص نيست. با وجود اين ترديدها يك نكته محرز است و آن هم اين است كه پل مانفورت مي‌تواند يك مدرك غيرقابل انكار عليه دونالد ترامپ در خصوص دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 باشد و شايد بتواند مداركي را ارايه دهد تا مشخص شود آيا توافق احتمالي ميان اعضاي كمپين ترامپ و مسكو وجود داشته يا خير؟


در بيانيه‌‌اي كه دفتر مولر ارايه داده آمده است كه اطلاعات در خصوص اين اقدام مانفورت در آينده نزديك ارايه خواهد شد. در حال حاضر اگر مانفورت در پرونده‌هاي مالي به طور كامل متهم شود، عملا تمام حساب‌هاي مالي و بانكي او بسته خواهد شد و حتي ممكن است خانه‌اي كه خانواده او در آن سكونت مي‌كند نيز توسط مقام‌هاي قضايي مصادره شود. از همين رو مانفورت اكنون نه تنها شخصا در معرض نابودي قرار گرفته بلكه عملا زندگي خانوادگي او از هم پاشيده خواهد شد.
نكته قابل توجه اين است كه دونالد ترامپ طي ماه‌هاي گذشته و از زماني كه پل مانفورت در مظان اتهام قرار گرفت در توييت‌ها و اظهارنظرهاي متعدد عنوان كرد كه پل مانفورت انسان خوبي است. ترامپ در هنگام دادگاه وي نيز از روند به راه افتاده ابراز نگراني كرد. نكته اينجاست كه دونالد ترامپ در حالي پل مانفورت را بي‌گناه مي‌دانست و از او به خوبي ياد مي‌كرد كه وي شخصا اتهامات خود را پذيرفته است و روز جمعه نيز مولر ليستي بلند بالا از اتهامات او را به صورت رسمي منتشر كرد. طبق بيانيه‌اي كه بازپرس مولر ارايه داده در 5 بند اتهامات مانفورت به صورت رسمي بيان شده است. بخش اول اتهامات او مربوط به سال‌هاي 2006 تا 2015 مي‌شود. سال‌هايي كه او به عنوان مشاور سياسي و لابي‌گر خدمت كرده است و اين در حالي است كه هيچ جا نام خود را در اين زمينه به ثبت نرسانده است. او از جمله مشاوران يانوكوويچ، رييس‌جمهور سابق اوكراين بود كه رويكردي نزديك به روسيه داشت. مانفورت بيش از 60 ميليون دلار در مدت حضور در اوكراين به دست آورده است. وي به همراه گيتس سعي مي‌كردند پول را به روش‌هاي مخفي و غيرمستقيم وارد امريكا و حساب‌هاي بانكي خود كنند. اين بخشي از اتهاماتي است كه اكنون مانفورت با آن روبرو است.
دونالد ترامپ شايد هيچگاه باور نمي‌كرد كه پل مانفورت با ليستي بلند بالا از اتهامات متعدد روبرو شود. او همواره سعي كرد تا تحقيقات مولر را زير سوال ببرد اما هربار كه تلاش خود را بر اين امر مضاعف كرد وجهي جديد از تحقيقات به بيرون درز كرد. دونالد ترامپ در طول يك سال گذشته وعده‌هاي متعدد و سخناني را مبني بر عفو كردن مانفورت مطرح كرده است. اما اكنون مانفورت با اتهاماتي روبرو شده است كه نه‌تنها ترامپ را با اين اتهام مواجه مي‌كند كه از يك مجرم در حال دفاع بوده بلكه به تصميم‌هاي او نيز با ترديد نگاه مي‌شود. زيرا اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا افرادي در كمپين ترامپ به عالي‌ترين مقام‌ها رسيدند در حالي كه با پرونده‌هاي و اتهامات جنايي ربرو هستند و بارها نيز سخن از عفو وي را مطرح كرده است.
نبرد دونالد ترامپ با رابرت مولر در حال رسيدن به اوج است. مايكل كوهن، وكيل سابق ترامپ و پل مانفورت، رييس سابق كمپين دونالد ترامپ وعده همكاري جدي به بازرس مولر در خصوص دونالد ترامپ داده‌اند و هنوز مشخص نيست كه چه مداركي را در اختيار مولر عليه ترامپ قرار خواهند داد. اما دراين رويارويي به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ بيشتر و بيشتر با ضربه‌هاي مهلك‌تري روبرو مي‌شود. اما هنوز تا نقطه پايان اين داستان زمان باقي است.
جورج پاپادوپولوس، مشاور كمپين دونالد ترامپ فرد ديگري است كه به تازگي سخنان جديدي را عليه ترامپ مطرح كرده است. بازپرس مولر با صبر و حوصله و گام به گام اقدامات خود را پيش مي‌برد و هرچه جلوتر مي‌رود با صبر خود نه‌تنها مدارك جدي و مهم‌تري را به دست مي‌آورد بلكه حمايت افكار عمومي را بيش از پيش با خود همراه مي‌كند. اين در حالي است كه دونالد ترامپ عجله دارد تا هرچه زودتر اين پرونده بسته شود. او سعي كرده از هر ابزاري براي جلوگيري از ادامه تحقيقات استفاده كند. اين تحقيقات را «شكار جادوگر» نام نهاده و آن را بيهوده مي‌دانست اما هرچه روند تحقيقات جلوتر رفت، حقايق جديدتري نيز نمايان شد. او كه يك‌سال پيش جيمز كومي رييس اف‌بي‌آي را از سمت خود اخراج كرد با اتهام جلوگيري از اجراي عدالت روبه رو است. در چنين شرايطي او دست به هر اقدامي از جمله بركناري بازپرس ويژه، دادستان يا معاون دادستان انجام دهد عملا دست به خودكشي سياسي زده و حكم پايان كار خود را به امضا رسانده است.
سایر اخبار این روزنامه